Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Serwis amortyzatorów rowerowych

Data aktualizacji: 25-02-2020

Znaczna większość rowerów górskich, trekkingowych i crossowych wyposażona jest w amortyzator rowerowy. Niektóre nawet w dwa. W jaki sposób powinniśmy dbać o amortyzację? Co zrobić, by służyła ona nam jak najdłużej?

Ile kosztuje serwis amortyzatora rowerowego? Wszystko zależy od konkretnego mechanika, ale zazwyczaj kilkaset złotych.

Zastosowanie amortyzatora w rowerze znacznie podnosi komfort jazdy. Ponadto dzięki niemu hamowanie jest skuteczniejsze – koło ma cały czas kontakt z podłożem. Musimy jednak pamiętać, by dbać o widelce i dampery, wymagają one szczególnej uwagi.

Przegląd i naprawa zawieszenia w rowerze może okazać się dosyć kosztowne. Albo wręcz nieopłacane. W takim wypadku warto zastanowić się nad wy

Serwis amortyzatorów rowerowych przednich

Pierwsza sprawa to zidentyfikowanie, jaki mamy amortyzator. Dwa najważniejsze rodzaje to:

  • Amortyzatory powietrzne – stosowane są w droższych modelach rowerów. Za ugięcie odpowiada sprężyna powietrzna. Poprzez regulację ciśnienia w amortyzatorze rowerowym można dobrać twardość sprężyny do swojej wagi. Są to konstrukcje przeważnie bardzo skomplikowane. Do niedawna w Polsce była jedna firma, która serwisowała najbardziej zaawansowane technicznie widelce. Nie polecamy przeprowadzać serwisu samodzielnie, chyba że mamy oznakę „mechaniczny ekspert”.
  • Amortyzatory sprężynowe – wykorzystywane przeważnie w tańszych modelach. Za ugięcie odpowiada – jak sama nazwa mówi – sprężyna, najczęściej wykonana ze stali. Najprostsze modele można spróbować serwisować w domowych warunkach. Raczej nie powinniśmy zabierać się za skomplikowane konstrukcje z tłumieniem olejowym.

Co ile trzeba serwisować amortyzator przedni? To trudne pytanie. Co ciekawe, rozebrania, nasmarowania i uzupełnienia oleju, wymagają czasami nowe modele. Dlaczego tak się dzieje? Zdarza się, że w „fabryce dali za mało oleju”, przez co amortyzator działa wadliwie.

Serwis widelców amortyzowanych możemy podzielić na podstawowy i pełny. Ten pierwszy obejmuje: ściągnięcie i wyczyszczenie dolnych goleni, kontrolę elementów, smarowanie uszczelek i gąbek, zalanie olejem goleni dolnych. Według ortodoksów, taki przegląd powinien się odbywać co ok. 25 godzin. To trudne, dla niektórych to dwa tygodnie jeżdżenia. Co prawda, osoby doświadczone i dobrze znające budowę amortyzatora rowerowego mogą sobie z pewnymi czynnościami poradzić same, ale należą one do zdecydowanej mniejszości.

Znacznie bardziej skomplikowany jest przegląd pełny. W tym przypadku należy zająć się tłumikiem w sposób bardzo szczegółowy. Trzeba m.in. skontrolować wszystkie uszczelki, czasami bardzo niewielkie. Tych może być mnóstwo. Większość producentów zaleca, by pełen serwis przeprowadzać co ok. 100 godzin jazdy lub przynajmniej raz w roku.    

Podobnie jest z amortyzatorem sprężynowym. Przynajmniej raz w roku powinno się zaglądać do środka. Jeśli już mamy widelec rozłożony na czynniki pierwsze, należy go dokładnie wyczyścić i nasmarować. 

Serwis amortyzatora rowerowego tylnego  

Amortyzator tylny występuje w rowerach z pełnym zawieszeniem. Podobnie jak w przypadku widelców, możemy wyróżnić wersje sprężynowe i powietrzne. Znacznie częściej możemy jednak spotkać te drugie.

Fachowcy radzą, by dampery serwisować przynajmniej tak samo często, jak widelce. Najlepiej, jeśli robimy to jednak częściej. Jeśli jeździsz przez cały rok, 2-3 przeglądy w tym czasie nie będą przegięciem.

Jeśli chcesz zaoszczędzić na tej czynności, może się to odbić czkawką. Wymiana tłoczyska lub innych elementów może być znacznie droższa.  

Ile kosztuje serwis amortyzatora rowerowego?

Serwis amortyzatorów rowerowych to drogi interes. Sporo zależy od konkretnego modelu – są widelce prostsze i bardziej skomplikowane. Poniżej kilka pozycji z aktualnego cennika naszego serwisu rowerowego w Warszawie:

UsługaCena


Demontaż widelca lub dampera do serwisu


49 zł
Podstawowy przegląd widelca sprężynowego
99 zł
Pełny przegląd widelca sprężynowego
169 zł
Pełny przegląd widelca z tłumieniem olejowym
269 zł
Podstawowy przegląd widelca ze sprężyną powietrzną
189 zł
Pełny przegląd widelca ze sprężyną powietrzną lub otwartą kąpielą
349 zł
Podstawowy przegląd dampera powietrznego
79 zł
Pełny przegląd dampera powietrznego
349 zł
Serwis zawieszenia z wymianą łożysk
249 zł
Czy to dużo? Zdecydowanie tańsze w eksploatacji są rowery bez amortyzatora, ale taką alternatywę mogą rozważyć tylko osoby, które na co dzień nie wykorzystują pełnego potencjału MTB. 

Co więcej, dekadę temu usługi serwisowe były relatywnie znacznie droższe – później pojawiła się konkurencja. Niektóre amortyzatory (np. 
Rock Shox) można spróbować przeserwisować samemu, ale potrzeba do tego narzędzi i wiedzy, zdobytej w Internecie. Innych – np. Foxa – lepiej nie ruszać. Zdecydowanie zachęcamy jednak do oddania amortyzacji specjalistom. Chwila nieuwagi może nas kosztować utratę oka.