Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jaki amortyzator wybrać do MTB? Ranking popularnych modeli

Data aktualizacji: 01-03-2022

Amortyzator to część, która całkowicie odmieniła oblicze MTB. Współczesne rowery górskie wyposażone są w widelce pozwalające zachować komfort jazdy na wymagających, pełnych przeszkód i wybojów ścieżkach. Liczba dostępnych modeli sprawia, że wielu rowerzystów nie wie, jaki produkt będzie dla nich najlepszym wyborem, dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik oraz ranking amortyzatorów, które znacznie ułatwią podjęcie właściwej decyzji przy zakupie. 

Rower MTB enduroAmortyzator to podstawowa część w rowerach przeznaczonych do MTB.

Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli amortyzatorów o zróżnicowanych parametrach i zasadzie działania. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, a decyzja o wyborze konkretnego produktu powinna być dobrze przemyślana. Umożliwi to zakup widelca, który w pełni odpowie na nasze potrzeby i sprawdzi się w preferowanych przez nas dyscyplinach kolarstwa górskiego.

W tym artykule poruszymy kluczowe kwestie, takie jak parametry montażowe, zasada działania, przeznaczenie czy ceny. Na koniec przedstawimy ranking polecanych przez nas modeli.

Więcej informacji na temat zalet rowerów z amortyzacja znajdziesz w tekście: Widelec sztywny czy amortyzowany – jaki wybrać?

Jakie amortyzatory do roweru?

Amortyzator to komponent, który miłośnikom MTB umożliwia osiąganie znacznie lepszych wyników oraz poprawia ich komfort i bezpieczeństwo. Zmniejsza siłę, z jaką przednie koło uderza o przeszkodę, a także zabezpiecza przed jego zablokowaniem, co może zapobiec niebezpiecznemu upadkowi.

W tanich rowerach montowane są zazwyczaj podstawowe, budżetowe wersje, które mogą nie spełniać oczekiwań rowerzysty. Dlatego amortyzator często jest pierwszą częścią podlegającą wymianie. To prosty, bezpieczny i wygodny sposób na poprawę właściwości całego pojazdu oraz jego parametrów jezdnych. Komponent pozwala również zmienić charakter roweru np. z trailowego na enduro.

Należy pamiętać, że przy zakupie tej części ważne są nie tylko kwestie typowo techniczne, umożliwiające jego montaż, ale również dopasowanie do potrzeb i preferencji konkretnego rowerzysty. Liczy się nie tylko to, jak amortyzator wytłumi wstrząsy, ale również, jaką zapewni stabilność oraz przyczepność przedniego koła.

Wolisz rowery z pełną amortyzacją? Przygotowaliśmy osobny poradnik na temat doboru tylnego amortyzatora do roweru.

Rower elektryczny z amortyzacją.W rowerach e-MTB często stosuje się amortyzację dostosowaną do cięższych konstrukcji.

Czym zatem kierować się podczas zakupu amortyzatora, aby zyskać pewność, że sprawdzi się podczas jazdy?

1. Parametrami montażowymi

2. Skokiem amortyzatora

3. Sposobem tłumienia

4. Możliwościami regulacji

Poniżej szczegółowo opisujemy każdą ze wspomnianych kwestii, co powinno ułatwić wybór idealnego amortyzatora. Natomiast na końcu znajdziesz ranking z polecanymi modelami.

Parametry montażowe amortyzatorów rowerowych

Pierwszą, kluczową kwestią decydującą o tym, że dany model sprawdzi się w naszym rowerze, jest dopasowanie go do rozmiaru koła. Jedne widelce kompatybilne są z obręczami w rozmiarze 26”, inne 27,5” lub 29”.

Koniecznie należy także zwrócić uwagę na rodzaj oraz długość i szerokość osi. Modele QR 9 mm x 100 mm spotykane są zazwyczaj w budżetowych wersjach, w pozostałych zwykle do czynienia mamy ze sztywnymi osiami 20x110, Boost 15x110, 15x100, 15x150, 12x100, a także 20x110, które są większe i cięższe, ale też znacznie bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, bardziej odporne na intensywne użytkowanie przy dużych obciążeniach.

Nie bez znaczenia jest również rodzaj rury sterowej. Obecnie są to zazwyczaj wersje 1 1/8” lub tapered, czyli zwężające się ku górze (średnica 1,5” cala na dole i 1 1/8” na szczycie). W starszych modelach mogą być to modele gwintowane 1 1/8” bądź 1”. Przy wyborze widelca należy więc uwzględnić wielkość główki ramy.

Skok amorytzatora

Bardzo istotny parametr stanowi również tzw. wysokość skoku amortyzatora. Wyraża się ją w milimetrach, a oznacza ona to, na ile widelec jest w stanie maksymalnie się ugiąć, zanim dojdzie do odbicia, czyli powrotu goleni do pozycji wyjściowej.

Wśród wielu rowerzystów pokutuje przekonanie, że skok zawsze powinien być jak najwyższy, co absolutnie nie jest prawdą. Jego wartość powinna być przede wszystkim dostosowana do dyscypliny, jaką chcemy uprawiać. Przyjęło się, że w poszczególnych rodzajach MTB wygląda to następująco:

XC – 80 – 120 mm. Takie konstrukcje są lżejsze oraz sztywniejsze, co umożliwia osiąganie większych prędkości i szybsze pokonywanie podjazdów. Doskonale sprawdza się to przy maratonach.

Dirt, Four Cross, Street – ok. 100 mm. Amortyzator musi być mocniejszy, aby znieść częste uderzenia związane z wykonywanymi skokami i ewolucjami. Przekłada się to również na większą masę.

Trail, Enduro, All Mountain – 120 – 160 mm. Najmniejszy skok wymagany jest do trailu. Dzięki temu rower jest lżejszy, a rowerzysta może po prostu cieszyć się płynną jazdą. Trochę więcej milimetrów wymaga All Mountain. Wiąże się to z trudniejszymi szlakami. Maksymalna wartość w tym przedziale zarezerwowana jest dla enduro. Pozwala ona szybko pokonywać bardzo trudne fragmenty i dobrze sprawdza się na zawodach.

Zaawansowane Enduro, DH, FreeRide - 150 - 180 mm. To najbardziej wymagające dyscypliny. Dolny zakres widełek dotyczy enduro i jest wystarczający do pokonywania wymagających fragmentów trasy i skoków z hop, natomiast górne wartości zarezerwowane są dla Downhillu i FreeRide’u. Te dwie dyscypliny opierają się na agresywnych zjazdach po ekstremalnie trudnych szlakach lub całkowicie poza utartymi ścieżkami. Obfitują loty z wysokich dropów, co wymaga naprawdę potężnego widelca.

Amortyzator Rock ShoxBardzo ważny parametr każdego amortyzatora stanowi wysokość jego skoku.

Amortyzator powietrzny czy sprężynowy?

Kolejnym, niezwykle ważnym elementem amortyzatora jest tzw. medium ściskane. Obecnie najczęściej spotykanymi są wersje ze sprężyną metalową bądź powietrzną. Modele sprężynowe opierają się na klasycznych, stalowych zwojach, często zanurzonych w oleju, który tłumi odbicie. To znacznie tańsze rozwiązanie, oferuje jednak słabsze osiągi i nie daje tak dużego pola do manewru, jeśli chodzi o regulację.

Serwis amortyzatorów rowerowych – co warto wiedzieć?

Natomiast powietrzne są dość kosztowne zarówno przy zakupie, jak i w serwisowaniu. Gwarantują za to świetne parametry użytkowe, a dodatkowo umożliwiają wygodną regulację przy pomocy pompki. Dzięki temu można szybko i łatwo dostosować ich funkcjonowanie do konkretnego rowerzysty, uwzględniając jego wagę. Dokonuje się tego poprzez ustawienie parametru SAG, czyli wstępnego ugięcia amortyzatora. Jego wartość powinna zostać dostosowana nie tylko do masy kolarza, ale również do dyscypliny – im trudniejsza, tym wyższy SAG.

Dawniej stosowane były również amortyzatory elastomerowe, jednak obecnie praktycznie wyszły one z użycia.

Więcej informacji na temat rodzajów amortyzatorów rowerowych znajdziesz w tym artykule!

Blokada skoku i regulacja tłumienia odbicia

Decydując się na zakup widelca amortyzowanego, warto zwrócić uwagę na to, czy wyposażono go w blokadę skoku. Może ona być obsługiwana z poziomu manetki na kierownicy, co pozwala na sterowanie nią nawet podczas jazdy lub na jednej z goleni. Pozwoli ona dostosować funkcjonowanie komponentu do aktualnych potrzeb – zablokowany skok sprawi, że całość będzie sztywna, co ułatwia jazdę po płaskim terenie i podjazdy.

Inną, przydatną cechę stanowi możliwość regulacji tłumienia odbicia. Umożliwia ona dopasowanie szybkości, z jaką golenie „odbijają” od maksymalnego ugięcia do pozycji wyjściowej. Dzięki tej funkcji jeszcze lepiej ustawimy pracę amortyzatora, czyniąc ją adekwatną do trasy, którą zamierzamy pokonać.

Jeśli interesuje Cię regulacja amortyzatora w rowerze, przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł!

Standardy mocowania hamulców w amortyzatorze

Niezwykle istotną kwestię przy wyborze widelca amortyzowanego stanowi również standard mocowań hamulców. To od niego zależy, jakie zaciski będzie można zastosować w danym rowerze. Dostępne rozwiązania to:

Post Mount – w skrócie PM. Jest przeznaczony do hamulców tarczowych. To najpopularniejsze obecnie rozwiązanie. Umożliwia bezpośredni montaż zacisków do widelca, poprzez wkręcenie śrub w specjalne otwory.

International Standard (IS) – To starszy i znacznie rzadziej spotykany system. Producenci rezygnują z niego, ponieważ w przeciwieństwie do PM, tu zazwyczaj potrzebne są dodatkowe adaptery umożliwiające montaż hamulca.

Piwoty – Są to specjalne miejsca montażowe zlokalizowane w górnej części widelca. Służą do zamocowania hamulców typu V-brake, czyli takich, których klocki zaciskają się na obręczy koła.

MTB z dużym skokiem.Wybierając amortyzator, należy wziąć pod uwagę dyscyplinę MTB, którą zamierzamy uprawiać.

Ranking amortyzatorów rowerowych

Przejdźmy teraz do drugiej części, czyli rankingu polecanych amortyzatorów. Wybraliśmy modele, które naszym zdaniem są wartymi uwagi oraz otrzymały wiele pozytywnych ocen od naszych klientów. Aby ułatwić nawigację, ranking podzielimy na różne kategorie.

Jaki amortyzator do roweru MTB 29” XC/Maraton?

Pierwszą propozycją jest Rock Shox SID SL Ultimate Race Day. Ma on skok o wysokości 100 mm, który zablokować można za pomocą mechanizmu zlokalizowanego na goleni. Wyposażono go w sztywną oś 115x100 mm oraz rurę sterową tapered. Zapewni odpowiednią redukcję drgań na kierownicy, co poprawi kontrolę nad rowerem.

Kolejny, polecany przez nas model pochodzi od amerykańskiego producenta FOX. To model 32 Float S.C. z tłumikiem FIT4. Charakteryzuje się skokiem 100 mm, który można zablokować z poziomu manetki montowanej na kierownicy. Dzięki temu można w dowolnej chwili wygodnie dostosować funkcjonowanie amortyzatora do naszych aktualnych potrzeb bez potrzeby zatrzymywania się.

Ostatni w tej kategorii jest Manitou Markhor. To konstrukcja z tłumikiem Kwik Toggle i skokiem liczącym 100 mm. Jego blokada znajduje się na goleni. Sztywna oś w standardzie Boost 15 x 110 mm oraz rura sterowa tapered czynią go dobrym wyborem do nowoczesnych rowerów. Warto zaznaczyć, że modele Manitou słyną z wysokiej kultury pracy i nie inaczej jest w tym przypadku.


Jaki amortyzator 26” do MTB XC?

Dla osób, które jeżdżą na rowerach z kołami w rozmiarze 26” polecamy amortyzator SR Suntour Raidon Rl-R. Blokada obsługiwana jest za pomocą manetki. Oś jest sztywna, a jej wymiary to 15x100 mm. Sprężyna powietrzna w połączeniu ze skokiem 100 mm zapewniają dobre tłumienie wstrząsów.


Jaki amortyzator 27,5” do MTB XC?

Osoby poruszające się na rowerach z kołami w rozmiarze 27,5” powinny wziąć pod uwagę model Rock Shox Judy RL Gold o skoku 120 mm. Blokada zlokalizowana jest na goleni. Model wyposażono w tłumik Motion RL, sztywną oś w standardzie Boost 15x110 mm oraz rurę sterową tapered. To konstrukcja, która świetnie poradzi sobie na maratonach oraz turystycznych przejażdżkach w terenie górskim.


Trail MTB.Enduro wymaga większego skoku amortyzatora niż Trail.

Jaki amortyzator do enduro?

Enduro to wymagająca dyscyplina, dlatego wymaga konkretnych rozwiązań. Miłośnikom tego sportu polecamy model Rock Shox ZEB Ultimate Charger 2.1 RC2 z rurą sterową tapered oraz sztywną osią w standardzie Boost 15x100 mm. Skok o wysokości 180 mm może być blokowany przy pomocy blokady z pokrętłem zlokalizowanym na goleni. Doskonale sprawdzi się przy dynamicznych zjazdach w ciężkich warunkach.


Jaki amortyzator do trailu?

Świetną propozycję dla trailowców stanowi FOX Racing Shox 36 Float E-Optimized. Dostosowany jest do użytku w rowerach elektrycznych, wykorzystano w nim rurę sterową w standardzie tapered oraz sztywną oś Boost 15x110 mm. Tłumik Grip 2 oraz skok 160 mm zapewniają świetne wrażenia z użytkowania. Blokada znajduje się na goleni, więc użytkownik może zmienić sztywność konstrukcji, co ułatwi podjazdy oraz poruszanie się po płaskim terenie.


Ekstremalne dyscypliny MTB, takie jak DH, wymagają mocnych, dwupółkowych amortyzatorów o bardzo dużym skoku.

Jaki amortyzator rowerowy do Downhillu i FreeRide’u?

W tych dyscyplinach konieczne są radykalne rozwiązania. Dlatego wartym uwagi amortyzatorem jest Marzocchi Bomber 58. Należy zwrócić uwagę na rurę sterową, której rozmiar to 1 1/8” oraz sporą, sztywną oś – 20 x 110 mm. Blokada skoku umiejscowiona została na goleni, a jego wysokość to aż 203 mm, co zagwarantuje rewelacyjne tłumienie wstrząsów nawet przy lądowaniach z dużych dropów.


Niespodzianka – amortyzator do gravela!

SR Suntour GVX LOR to propozycja przeznaczona specjalnie dla miłośników graveli. W tej dyscyplinie również pokonuje się wyboiste trasy, dlatego widelec tłumiący wstrząsy będzie jak najbardziej przydatną częścią. Mamy tu do dyspozycji skok liczący 40 mm oraz blokadę zlokalizowaną na goleni. Amortyzacja jest olejowo-powietrzna, natomiast rurę sterową wykonano w standardzie tapered. Jest także sztywna oś w rozmiarze 12x100 mm. Ten model zapewni wysoki komfort podczas pokonywania szutrowych ścieżek i poprawi kontrolę nad rowerem w trakcie jazdy po niewielkich wybojach.


Rower MTB Orbea Onna.Orbea Onna - niedrogi rower MTB ze 100 mm skoku.

Budżetowy amortyzator, czyli atrakcyjna cena i dobra jakość

Nie każdy amortyzator musi kosztować tysiące złotych. Są również niedrogie wersje, przeznaczone dla niewymagających rowerzystów, którzy rower traktują tylko jako środek transportu po mieście lub na rekreacyjne wycieczki.

Pierwszą propozycją taniego amortyzatora jest SR Suntour XCT o skoku 100 mm. W tym modelu rura sterowa ma rozmiar 1 1/8”, a medium ściskane to stalowa sprężyna. Mimo niskiej ceny, do dyspozycji użytkownika jest także blokada skoku, dzięki której w dowolnej chwili można będzie zwiększyć sztywność konstrukcji.

Kolejny warty rozważenia model stanowi SR Suntour NRX D-RL. Tłumienie sprężynowe oferuje nieco mniejszy skok niż u poprzednika – 63 mm, jednak co ciekawe, mamy tu do czynienia z blokadą sterowaną za pomocą manetki! To idealny wybór dla osób jeżdżących po mieście lub na okazjonalne wycieczki trekkingowe. Umożliwia wygodną obsługę bez potrzeby zatrzymywania roweru.

Ostatnim produktem w tej kategorii jest Rock Shox Recon Silver RL ze sprężyną powietrzną Solo Air. Dostępna jest wersja oferująca duży skok liczący aż 130 mm, który sprawdzi się nawet przy trailu. Zależnie od wybranego modelu, blokada zlokalizowana jest na goleni lub obsługiwana przy pomocy manetki zlokalizowanej na kierownicy. To model oferujący parametry zdecydowanie warte swojej ceny.


Jaki amortyzator powietrzny 29”?

W kwestii amortyzatorów powietrznych przeznaczonych do rowerów z dużymi kołami w rozmiarze 29”, szczególnie polecamy dwa modele. Pierwszy z nich to Rock Shox Reba RL. Oferuje 100 mm skoku blokowanego przy pomocy pokrętła na goleni. Wyposażono go w tłumik Motion Control, rurę sterową w standardzie tapered oraz sztywną oś 15x100 mm. Doskonale sprawdzi się na maratonach XC, oferując efektywne tłumienie wstrząsów.

Kolejną propozycją jest model od marki FOX Racing Shox, a mianowicie 38 Float. Dostępne są wersje liczące 170 oraz 180 mm skoku, pozbawione jednak jego blokady. Trzeba pamiętać, że to konstrukcje typowo zjazdowe i właściwie nie ma potrzeby, żeby zwiększać ich sztywność. Do dyspozycji jest także tłumienie Grip 2 i sztywna oś w standardzie Boost 15x110 mm. Z tym sprzętem pokonywanie głazów i kamieni stanie się o wiele bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.


Jaki amortyzator do dirtu wybrać?

Dobrym wyborem dla miłośników rowerów do dirtu będzie Rock Shox Pike DJ, który sprawdzi się podczas wyczynowej jazdy. Oferuje on skok liczący 100 mm z blokadą na goleni oraz sprężynę powietrzną. Rura sterowa wykonana jest w standardzie tapered, natomiast sztywna oś ma wymiary 15x100 mm. To model dobrze dopasowany do wykonywania różnego rodzaju ewolucji.