Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?
05-08-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Tarcze hamulcowe mogą być mocowane zgodnie z dwoma osobnymi standardami – centerlock lub na sześć śrub. Rowerzyści stający przed koniecznością zakupu nowej piasty, kół albo hamulców tarczowych często zastanawiają się, która opcja jest lepsza. Tak naprawdę oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. W tym artykule omówimy, czym różnią się poszczególne systemy, jakie mają cechy charakterystyczne, jak odkręcić tarczę centerlock oraz odpowiemy na często zadawane pytania dotyczące tego systemu.
SPIS TREŚCI:
Opracowany przez markę Shimano Centerlock, to wygodny system mocowania tarcz hamulcowych. W jego skład wchodzi wielowypust oraz specjalny pierścień mocujący. Wygodna nakrętka jest mała i lekka, ale gwarantuje świetne dopasowanie oraz stabilność.
Tarcze hamulcowe centerlock mają jeden, zasadniczy atut – ich montaż jest bardzo prosty. Co prawda do mocowania konieczny jest specjalny klucz do centerlock , jednak sam proces nie wymaga dużej ostrożności. Pierścień zawsze układa się idealnie w centralnej pozycji, dzięki czemu tarcza zostaje równo przymocowana do piasty. Praca zajmuje mniej czasu, jest łatwiejsza, a ryzyko uszkodzenia tarczy w trakcie montażu jest niewielkie. Rowerzysta wykorzystujący system centerlock nie musi obawiać się poluzowania śruby i związanych z tym problemów przy hamowaniu.
Do wad tego rozwiązania zalicza się właściwie wyłącznie konieczność używania wspomnianego wcześniej klucza oraz zazwyczaj wyższa cena komponentów kompatybilnych z tym systemem.
W przypadku tego rozwiązania nazwa zdradza wszystko. Tarcze hamulcowe są mocowane do piasty za pomocą sześciu śrub w rozmiarze M5 z główką pod klucz torx. To klasyczny system montażu, który wykorzystywany był praktycznie od początku istnienia tarczówek. Nadal zresztą jest chętnie stosowany przez producentów rowerów.
Co można zaliczyć do zalet takich tarcz? 6 śrub to wciąż powszechniej występujący system mocowania. Jest także kompatybilny z większą liczbą części oraz tańszy. Mocnym atutem tego rozwiązania jest możliwość montażu przy zastosowaniu ogólnie dostępnych narzędzi, wystarczy standardowy klucz torx, w awaryjnej sytuacji sprawdzi się nawet narzędzie z multitoola.
Niestety samo przykręcanie śrub może nastręczyć kilku kłopotów, a na dłuższą metę zwyczajnie frustrować użytkownika. Zawsze należy dokręcać je bardzo ostrożnie i w odpowiedniej kolejności, aby mieć pewność, że tarcza hamulcowa ułoży się idealnie w pozycji centralnej. Kolejnych śrub nie powinno się dokręcać w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, lecz zawsze wybierając te, które leżą w przeciwległej do siebie pozycji. Dodatkowo trzeba uważać, aby nie użyć zbyt dużo siły i nie uszkodzić gwintów.
Wielu rowerzystów zastanawia się, co będzie lepszym rozwiązaniem – tarcze centerlock, czy na 6 śrub. Prawda jest taka, że nie ma to większego znaczenia, w każdym razie w kwestii samej pracy układu hamulcowego i eksploatacji roweru.
Osoby, które często konserwują części, regularnie czyszczą tarcze w odtłuszczaczu i odpowietrzają zaciski, mogą być bardziej zadowolone z centerlocka. Właśnie podczas serwisowania można odczuć największą zaletę systemu Shimano, czyli prosty i szybki demontaż. Plusem jest również mniejsze ryzyko występowania luzów.
Mocowanie na 6 śrub będzie natomiast odpowiednim wyborem dla rowerzystów, którzy wolą mieć w rowerze tańsze części. Docenią je także osoby, które i tak co sezon oddają swój rower do warsztatu.
Warto wiedzieć, że można połączyć ze sobą różne systemy. Osoby chcące zamontować tarczę dostosowaną do mocowania na 6 śrub w piaście z systemem centerlock, mogą skorzystać z odpowiedniego adaptera. To niewielka obręcz, której montaż jest bardzo łatwy. Wystarczy przykręcić ją do tarczy, następnie zamontować całość do piasty pierścieniem. Jedyną wadą jest zwiększenie masy komponentów.
Niestety rozwiązanie to nie działa w obie strony. Tarcz z systemem centerlock nie uda się zamocować do piasty kompatybilnej z mocowaniem na 6 śrub.
Do zamocowania tarczy centerlock potrzebnych będzie kilka rzeczy. Nie wszystkie są konieczne, jednak mając cały komplet można przeprowadzić montaż bezpiecznie i cieszyć się efektywnym działaniem hamulców. Dlatego warto zainwestować, zwłaszcza, że każdy z przedmiotów posłuży przez długi czas.
Najważniejszym i niezbędnym przedmiotem jest klucz do tarcz hamulcowych Shimano z systemem centerlock. Charakteryzuje się on specyficzną, okrągłą główką, w której wnętrzu znajdują się liczne wypustki. Funkcję tę spełnia klucz do suportu kompatybilny z systemem Hollowtech II lub narzędzie do odkręcania kaset w tym systemie w połączeniu z kluczem nastawnym.
Klucz do tarcz hamulcowych centerlock to nie wszystko, co warto mieć przy wymianie. Dobrym pomysłem będzie również zakup odtłuszczacza. Usunięcie zabrudzeń z tarcz przed ich montażem sprawi, że będą one właściwie współpracowały z zaciskami. Krople smaru lub oleju znacznie zmniejszałyby tarcie, co wiązałoby się z ograniczoną mocą hamowania. Dlatego warto zadbać o czyszczenie już na samym początku.
Przy czyszczeniu przyda się również szczotka. Powinna mieć ona stosunkowo długie włosie, aby docierać także w otwory w tarczy. Najlepiej, aby wyposażona była w dość szeroki uchwyt, ułatwiający pracę.
Należy również zadbać o swoje dłonie. Dlatego zarówno przy montażu, jak i czyszczeniu tarcz warto nosić rękawiczki. Ochronią one przed zadrapaniami oraz zabezpieczą skórę przed kontaktem z odtłuszczaczem.
Chcesz dowiedzieć się więcej o czyszczeniu tarcz hamulcowych w rowerze? Przygotowaliśmy specjalny poradnik, w którym dowiesz się, dlaczego warto dbać o ich czystość. Podpowiadamy również, jak prawidłowo je odtłuścić.
Wiele osób zastanawia się, jak odkręcić centerlocka. Zadanie nie należy do skomplikowanych, ale postępując wg poniższych wskazówek, można sobie znacznie uprościć zadanie:
Najlepiej wybierać modele od znanych marek, takich jak Shimano, Park Tool, DT Swiss, Unior czy Bike Hand. Są one wykonane z solidnych materiałów, co przekłada się na wysoką trwałość. Gwarantują także odpowiednie dopasowanie do systemu centerlock.
Nie ma takiej możliwości. Zarówno do montażu, jak i demontażu wymagany jest klucz do tarcz hamulcowych kompatybilny z systemem centerlock, czyli np., klucz do suportów albo kaset z Hollowtech II. Nie ma dla niego żadnego zastępstwa.
Jeżeli wystąpią luzy, zwykle wystarczy dokręcić mocniej pierścień montażowy. Jeżeli tarcza nadal będzie się ruszać, może to oznaczać, że trzeba będzie ją wymienić, a w najgorszym przypadku będzie to uszkodzenie piasty lub samego mocowania. Przyczyny mogą być jednak różne, dlatego warto udać się do serwisu.
Jeżeli mimo wykorzystania klucza kompatybilnego z systemem centerlock pojawia się problem z odkręceniem pierścienia, warto spróbować innego narzędzia. Czasami zdarza się, że klucze półokrągłe nie łapią odpowiednio wypustek, to rzadkie sytuacje, ale jeśli się w takiej znajdziemy, warto spróbować z kluczem o zamkniętej konstrukcji.