Koszyk

Koszyk jest pusty

BiKeR Białystok na piątkę!

02.04.2020

Od pojawienia się w Polsce publicznych rowerów miejskich minęło już trochę czasu. Wypożyczalnie są nieustannie rozwijane, by odpowiadać potrzebom mieszkańców miast. A jak zmienia się pod tym względem stolica Podlasia? Sprawdźmy, jak w najnowszym rankingu systemów miejskich wypadł Białystok!

BiKeR Białystok – są powody do radości

Białostocka Komunikacja Rowerowa (BiKeR) w najnowszym zestawieniu poradziła sobie bardzo dobrze, poprawiając swoją pozycję z zeszłego roku. W klasyfikacji generalnej zdobyła aż 410 pkt., co pozwoliło uplasować się jej na 5. pozycji! To o dwa miejsca wyżej niż poprzednio, a warto zauważyć, że zwiększyła się również konkurencja. W zeszłorocznym rankingu ocenie poddano 34 miejscowości, podczas gdy w obecnym było ich aż 53. Pozycję nad Białymstokiem zajęły jedynie (w kolejności od najwyższego miejsca): Warszawa, Wrocław, Chorzów, Szamotuły.

Czego Białemustokowi można pozazdrościć?

BiKeR Białystok zajął 5. pozycję, ponieważ w praktycznie każdej punktowanej kategorii utrzymał stabilne miejsce w pierwszej połowie tabeli, a w kilku udało mu się znaleźć w ścisłej czołówce.

Białostoczanie dysponują całkiem dużą flotą miejskich rowerów oraz dobrze rozbudowaną siecią stacji dla nich. Do dyspozycji mieszkańców pozostaje 659 jednośladów, co biorąc pod uwagę liczbę osób zamieszkujących stolicę Podlasia, oznacza, że na 1 pojazd do wypożyczenia przypada 451 mieszkańców. BiKeR Białystok ma 63 stacje dokujące, czyli średnio 1 stacja na 1,6 km2.

Można zauważyć, że liczby te nie zmieniły się, nawet minimalnie względem zeszłorocznego zestawienia. Choć stacji oczywiście mogłoby być jeszcze więcej, jest to dobry wynik. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że samo zainteresowanie wypożyczaniem rowerów zmalało w całej Polsce – w samym Białymstoku o ok. 21%.

Zwiększanie liczby dostępnych rowerów miejskich przy obecnym trendzie nie jest więc konieczne.

Warto również odnotować, że we flocie BiKeR Białystok prócz standardowych jednośladów można znaleźć również rowery dziecięce oraz tandemy.

W Białymstoku jest, gdzie jeździć!

Jednym z największych rowerowych atutów stolicy Podlasia jest duża dostępność ścieżek dla cyklistów. Miasto posiada ich aż 150 km, co w stosunku do 440 km wszystkich dróg publicznych w Białymstoku stanowi aż 34% ich całościowej długości. Jedynie sześć innych polskich miast osiągnęło w tej kategorii lepszy wynik. Ponadto jest to bardzo pozytywna zmiana względem wyniku w zeszłorocznym rankingu.

W ciągu roku białostoczanie zyskali aż 22 km nowych ścieżek przeznaczonych dla jednośladów. To naprawdę duży plus, gdyż dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej dla rowerów, ich użytkownicy mogą przemieszczać się jeszcze wygodniej, a także, co jest nawet ważniejsze, bezpieczniej niż po ulicach miasta.

Cennik idealny?

BiKeR Białystok może pochwalić się również bardzo przyjaznym dla mieszkańców cennikiem. W tej kategorii pozostaje niezmiennie w ścisłej czołówce rankingu. Żadne duże polskie miasto nie oferuje lepszych warunków wypożyczania jednośladów. W naszym zestawieniu minimalnie lepiej wypadły tylko Szamotuły i Ostrów Wielkopolski.

Zainteresowani korzystaniem z miejskich dwóch kółek muszą uiścić wstępną opłatę za rejestrację w systemie, która wynosi 10 zł. Każda godzina jazdy kosztuje symboliczną złotówkę, a jeśli rower wypożyczy się na nie więcej niż 20 minut – nie zapłaci się nic. Warto zauważyć, że cennik BiKeR Białystok również nie uległ zmianie względem zestawienia z roku poprzedniego.

Potwierdzeniem bardzo korzystnych warunków, jakie oferuje Białostocka Komunikacja Rowerowa, jest liczba osób zarejestrowanych w systemie. Na niespełna 300 tys. mieszkańców, konto założyło nieco ponad 92 tys. Oznacza to, że prawe co trzeci białostoczanin był zainteresowany tą usługą.

BiKeR Białystok – stacje naprawcze

Niestety ten bardzo pozytywny obraz BiKeR Białystok ma jedną skazę, której nie można pominąć. Mianowicie, pomimo zadowalającej liczby jednośladów oraz tras, po których można się nimi swobodnie przemieszczać, w Białymstoku brakuje stacji naprawczych.

Na terenie całego miasta znajdują się zaledwie 4 punkty umożliwiające dokonanie podstawowych reperacji. 1 stacja naprawcza przypada więc, na mniej więcej 26 km2. Ich liczba niestety nie wzrosła od czasu przeprowadzenia poprzedniego rankingu rowerowych systemów miejskich w 2019 roku.

Białystok miastem dla rowerzystów!

Białystok w naszym rankingu znalazł się na wysokiej 5. pozycji, co czyni go jednym z najprzyjaźniejszych rowerzystom miast w Polsce. Długie, a ponadto wciąż rozbudowywane trasy zachęcają do poznania stolicy Podlasia z perspektywy dwóch kółek. Szczególnie przy tak przyjaznym cenniku. Nic tylko korzystać!