Koszyk

Koszyk jest pusty

Gravele i rowery przełajowe

Rower przełajowy przeznaczony jest do intensywnej jazdy w terenie. Swoją budową przypomina rower szosowy i jazda na nim odbywa się w podobnej pochylonej pozycji. Różnice polegają między innymi na wykorzystaniu szerszych terenowych opon, wzmocnionej konstrukcji kół, mocniejszych hamulcach i zastosowaniu niższych wartości przełożeń umożliwiających podjazdy nawet pod bardzo strome wzniesienia. Rowery te charakteryzują się również niską wagą, która pozwala na łatwe ich przenoszenie. Dzięki tym modyfikacjom pozwalają na ściganie się w każdych warunkach, niestraszne są im leśne ścieżki, pagórki, błoto i deszcz.

POLECAMY

-15% 6999,99 zł
5979,99 zł
5,0

1 opinia

2799,00 zł

Nowość

-5% 3499,99 zł
3319,99 zł
-14% 3999,00 zł
3419,99 zł
-15% 5899,00 zł
5039,99 zł

Rower typu gravel, czyli jaki?

Rower gravel, zwany także szutrowym, został wymyślony po to, aby spełniać zróżnicowane wymagania. W bardzo udany sposób łączą w sobie wybrane cechy szosówek, przełajów oraz modeli MTB. I właśnie za to szutrówki są uwielbiane przez wielu rowerzystów.

Za sprawą giętej kierownicy typu baranek oraz stosunkowo wąskich opon, jazda po asfalcie może być bardzo dynamiczna. Geometria ramy jest na tyle funkcjonalna, że pozwala na komfortowe przejeżdżanie długich tras lub uprawianie regularnego bikepackingu. Natomiast terenowa rzeźba bieżnika opony oraz szerokość większa niż w klasycznych szosówkach, pozwala na komfortowy zjazd w teren, nie ryzykując trudnościami w jeździe lub awarią.

Cena roweru gravelowego

Podobnie jak ze wszystkimi rowerami, ceny graveli potrafią być bardzo zróżnicowane. Jednak ceny najpopularniejszych modeli wahają się między 3000 a 5000 złotych. Tańsze, typowo budżetowe szutrówki mogą nie zapewniać użytkownikowi pożądanej uniwersalności. Górną granicą cenową producentów zazwyczaj jest kwota około 10 tysięcy. Bardzo drogie modele nie są tak popularne, jak w przypadku rowerów szosowych, ponieważ najbardziej podnoszące koszty komponenty wyróżniają się przede wszystkim masą, która nie ma dla graveli aż tak kluczowego znaczenia.

W przedziale 3000-5000 zł można kupić wysokiej jakości model, który zadowoli nawet dobrze zaznajomionego z kolarstwem użytkownika. Masa takich graveli waha się pomiędzy 10 a 12 kilogramami. Najczęściej występujący w nich osprzęt to podstawowa grupa szosowa marki SRAM – jednoblatowy Apex. Producenci zazwyczaj stawiają oprócz tego na charakterystyczne dla graveli hamulce hydrauliczne oraz wytrzymałe koła.

Gravel czy przełaj

Przełaj oraz rower gravel to dosyć podobne konstrukcje. Oba rodzaje stanowią połączenie cech szosówki z inklinacjami do jazdy w trudniejszym terenie. Różnicą okazują się dystanse tras, do jakich zostały stworzone. Przełaje powstały po to, aby notować dobre czasy na krótkich, sprinterskich trasach. Natomiast gravele projektuje się z myślą o przejazdach długodystansowych oraz bikepackingu.

Trudno byłoby dowodzić przewagi gravelów nad przełajami lub odwrotnie. Wszystko zależy od potrzeb konkretnego użytkownika. Gravele z pewnością lepiej sprawdzą się u osób, którym nie zależy na rekordach czasowych, lecz na komforcie, stabilności jazdy oraz możliwości wybrania się w dalszą trasę.

Kolarstwo przełajowe

Kolarstwo przełajowe dużą popularnością cieszy się przede wszystkim w krajach Beneluksu, gdzie zimy nie należą do śnieżnych. Wiatr, deszcz, błoto i nierówna nawierzchnia to naturalne środowisko roweru przełajowego. Zawodnikom startującym w zawodach nieobce jest również zsiadanie z siodełka i przenoszenie roweru przez przeszkody. Zwykło się mówić, że od ponad 20 lat mistrzami w kolarstwie przełajowym są Belgowie.