Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autor trasy
382 kilometry i 500 metrów ma dokładnie trasa „Zielona 7”, prowadząca z Warszawy do Gdańska. I choć najtwardsi mogą ją przejechać w jeden dzień, nie ma przeszkód, by to zrobić „na raty”. Tym bardziej, że po drodze jest mnóstwo ciekawych miejsc i noclegów, gdzie można odpocząć przed kolejnym etapem podróży.
Pomysł jest prosty. Zielona siódemka poprowadzona jest mało ruchliwymi drogami asfaltowymi. Nie jest to trasa najkrótsza, ale na pewno jedna z bardziej urokliwych. Twórcy projektu – stowarzyszenie www.zdrowy-rower.pl – proponują przejechać „zieloną” na spokojnie. Podróż może być nie tylko pretekstem do poprawienia kondycji fizycznej, ale i zobaczenia ciekawych miejsc, które na ogół omijamy.
Trasa „zielona” zaczyna się w Warszawie przed stadionem narodowym. Na początku prowadzi wzdłuż drogi ekspresowej S7. W Nowym Dworze Mazowieckim odchodzi od niej na wschód. Po drodze oba trakty będą się wielokrotnie przecinać.
Następne duże miasto na trasie to Mława. Dalej „Zielona 7” prowadzi do Ostródy. Kolejne większe miasto po drodze to Morąg. Od tego miejsca trasa zdecydowanie odbija na zachód. Mniej więcej w połowie drogi stąd do Gdańska jest Elbląg. Z niego już kawałeczek do celu naszej podróży. Przynajmniej patrząc na całą trasę.
Trasa jest oznaczona za pomocą naklejek, umieszczonych na znakach drogowych. Warto mieć jednak mapę papierową lub nawigację
Drugi wariant to wyjazd na lekko i nocleg w hotelach czy prywatnych kwaterach. W takiej sytuacji możemy zmieścić się w niewielkie sakwy albo torby bikepackingowe. Wystarczy bielizna, rzeczy na przebranie, podstawowy sprzęt (narzędzia, dętki).
W opcji nr 3 możemy zabrać wszystko ze sobą, włącznie z domem. To wariant dla wprawnych turystów. Wożenie całego dobytku wymaga doświadczenia. W przeciwnym razie na pewno czegoś zabraknie.
Bez względu na to, który wariant wybierzemy, Zielona 7 to świetny pomysł na spędzenie czasu!
Trudności na trasie
Choć trasa zaczyna się w Warszawie i kończy w Gdańsku, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ten kierunek odwrócić. Najlepiej, jeśli mieszkamy w pobliżu któregoś z tych miast. Oba są skomunikowane z resztą Polski bardzo dobrze, choć oczywiście dojazd nad morze np. z Ustrzyk Dolnych jest trochę kłopotliwy.
Nie ma jednak większych przeszkód, by do punktu startu dotrzeć samochodem, pociągiem, autobusem, a nawet samolotem. W tych dwóch ostatnich przypadkach kłopotliwy może być jednak przewóz rowerów.
Atrakcje, które można zobaczyć na trasie, to jeden z jej największych atutów. Cała trasa jest aż naszpikowana ciekawymi miejscami. Poniżej subiektywny przegląd najważniejszych z nich.
Tu – po przejechaniu ponad 400 kilometrów - kończy się nasza przygoda.
Zielona 7 to nie jest typowa trasa rowerowa, po której trzeba się ściśle poruszać. To bardziej luźna propozycja – sami decydujemy, gdzie się zatrzymujemy. Jednak jej pomysłodawcy przygotowali listę sprawdzonych noclegów. Listę można znaleźć pod tym linkiem:
http://www.zielona7.pl/mapa-noclegi/.
Jedną z przyjaznych rowerzystom miejscówek jest Hostel Oki Doki. Najlepiej z wyprzedzeniem uprzedzić obsługę o swoim przybyciu z rowerem, szczególnie jeżeli planujemy go umyć lub wiemy, że dotrzemy na miejsce późną porą. Dzięki temu wszystko zostanie przygotowane, a my nie będziemy mieli problemu ani z czyszczeniem jednośladu, ani z wieczornym zameldowaniem w lokalu.
Noclegi | icoMiejsca do przechowywania rowerów | icoMożliwość umycia rowerów na miejscu | icoMożliwość zakwaterowania na jedną noc | icoMożliwość zameldowania się wieczorem |
---|---|---|---|---|
Ośrodek Wypoczynkowy RuśBiałka koło Rusi 14-300 Morąg 693 120 443 | ok | ok | ok | ok |
Salezjański Ośrodek MłodzieżowyCzerwona Karczma 5 14-100 Ostróda +48 89/646 28 83 | ok | ok | ok | ok |
Hostel Oki DokiDługa 6 00-238 Warszawa +48 22 63 50 763 | ok | ok | ok | ok |
Apartamenty OstródaKardynała Wyszyńskiego 11A 14-100 Ostróda +48 517 961 719 | ok | ok | ok | ok |
Osada Na WyspieMieczysława Boguckiego 77 80-690 Gdańsk +48 600781919 | ok | ok | ok | ok |
Busola HouseJagiełły 5 82-103 Stegna +48 507346347 | ok | ok | ok | ok |
MorzeTu StegnaMahoniowa 7 82-103 Stegna +48 571 607 750 | ok | ok | ok | ok |
Jako że jedziemy po asfalcie, możemy pokonać „7” na każdym rowerze. Jeśli zależy nam na czasie, idealna byłaby szosówka. Jednak korzystając z niej będziemy mieli problem cokolwiek zabrać. Pewnym rozwiązaniem są torby bikepackingowe, choć w ten sposób weźmiemy nie więcej niż 20-30 litrów bagażu.
Idealny byłby rower trekkingowy. Można do niego założyć sakwy, przewieźć namiot i cały niezbędny szpej. Niezłym rozwiązaniem jest także gravel czy MTB, które umożliwiają komfortową, ale niezbyt spieszną, jazdę.
Co się przyda na trasie? Wszystko zależy od tego, na jaką konwencję się zdecydujemy. W zasadzie mamy trzy wyjścia. Pierwsze to przejechanie trasy na raz, ale jest to opcja dla sportowców.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.