Transport rowerów samolotem – jak zapakować rower do samolotu?
21-04-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Zbliża się wyjazd, a Ty nadal zastanawiasz się, jaki bagażnik rowerowy wybrać? Nie wiesz, czy lepiej postawić na model na dach, czy mocowany na haku? Z tego artykułu dowiesz się, jakie są wady i zalety obu rozwiązań oraz jak radzą sobie w różnych sytuacjach. Przygotowaliśmy także ranking najlepiej ocenianych produktów. Przeczytaj i dowiedz się, który wariant będzie dla Ciebie najlepszą opcją.
Wyjazd z rowerami to świetny sposób na spędzenie urlopu.
SPIS TREŚCI:
1. Czym się kierować decydując o tym, jaki bagażnik rowerowy do samochodu wybrać?
2. Jaki bagażnik na rowery wybrać? Na to musisz zwrócić uwagę!
3. Bagażnik rowerowy na hak czy dach? 7 najważniejszych cech uchwytu montowanego na haku
4. Jaki bagażnik na 4 rowery? Wybierz wersję na hak
5. Jaki bagażnik na rowery do częstszych podróży?
6. Który bagażnik rowerowy lepszy? 7 najważniejszych zalet bagażników dachowych
7. Lepiej przewozić rowery na dachu czy na haku? Wskazujemy naszego faworyta
Zastanawiając się nad tym, jaki bagażnik na rower wybrać, warto rozważyć nie tylko cenę zakupu czy kompatybilność z nadwoziem auta, ale przede wszystkim dopasowanie produktu do swoich potrzeb. Zadaj sobie kilka pytań:
Dobrze dobrany bagażnik samochodowy na rowery znacznie zwiększy komfort podróży. Wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na to, aby na spokojnie zastanowić się, który produkt będzie odpowiedni.
Przy wyborze uchwyt na rower do samochodu, należy przemyśleć kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę to, czy auto, które ma być użytkowany z bagażnikiem, ma już zamontowany hak holowniczy lub relingi dachowe (choć te nie zawsze są konieczne). Jeśli nie, to koszt montażu może znacząco wpłynąć na wybór - hak razem z montażem może oznaczać wydatek rzędu nawet ponad 1500 zł, a do tego konieczne są formalności związane z rejestracją. Za relingi i ich założenie koszt będzie nieco mniejszy, zazwyczaj do ok. 1000 zł.
Zastanów się też, ile rowerów będziesz przewozić – najpopularniejsze są bagażniki na 2 rowery, ale niektóre modele obsłużą nawet cztery sztuki. Kolejna sprawa to wygoda – czy zależy Ci na szybkim demontażu i łatwym dostępie do roweru, czy wystarczy Ci rozwiązanie na kilka razy w roku?
Nie każdy samochód pozwala na montaż dowolnego typu bagażnika. Małe miejskie auta bez haka i relingów będą miały ograniczone możliwości. Z kolei SUV-y, vany i kombi dają więcej swobody – umożliwiają mocowanie zarówno uchwytów dachowych, jak i platform na hak. Obowiązkowo należy również uwzględnić wysokość auta – podnoszenie roweru na dach w przypadku dużego pojazdu może być po prostu niewygodne, zwłaszcza przy cięższych modelach.
Niezwykle istotna jest kwestia nośności bagażnika. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w których chcesz przewieźć cięższe modele, jak np. e-biki, które ważą znacznie więcej od tradycyjnych rowerów.
Takie bagażniki, jak sama nazwa wskazuje, mocowane są na haku zlokalizowanym w tylnej części auta. Ten sposób montażu daje bardzo dużo korzyści. Pierwszą z nich jest pewne i stabilne ułożenie. Nowoczesne platformy wyposażone są w systemy montażowe, które nie wymagają żadnych narzędzi, a dodatkowo samodzielnie zapewniają stabilne ułożenie. Wystarczy osadzić produkt na haku i zacisnąć dźwignię – to wszystko.
Nie bez znaczenia jest również niska wysokość. Dzięki temu zakładanie rowerów nie wymaga dużej siły, a dla osób niemogących dźwigać istnieje możliwość dokupienia ramp, po których można po prostu wprowadzić rower na odpowiednie miejsce. To bardzo duże ułatwienie.
Należy jednak pamiętać, że bagażnik zwykle zasłania zarówno światła, jak i tablicę rejestracyjną. Dlatego trzeba szukać modelu z kompletnym wyposażeniem i miejscem na dodatkową rejestrację. Bardzo ważne jest również złącze, umożliwiające zasilenie systemu oświetlenia – powinno mieć ono 13-pinów. Dawniej bagażniki miały wtyczki 7-pinowe, które nie zapewniały działania każdej z lamp.
Zalety i wady bagażnika samochodowego na hak:
Zalety | Wady |
---|---|
Lepszy na dalekie trasy, ponieważ rowery nie wystają poza obrys auta. Samochód zachowuje swoją aerodynamikę, dobrze się prowadzi, a także nie notuje większego spalania. | Konieczność posiadania pojazdu z hakiem. |
Łatwy montaż. Nie wymaga siły, rowery może założyć, a następnie zdjąć nawet niższa osoba. | Pogorszona widoczność z tyłu auta. |
Całkowita ładowność nawet do 60 kilogramów. | Brak dostępu do bagażnika w aucie, jeżeli platforma nie ma funkcji odchylania. |
Wygodny transport nawet 4 różnych modeli. Świetne rozwiązanie dla rodzin. | Potrzeba wyrobienia specjalnej tablicy rejestracyjnej na bagażnik. |
Możliwość bezpiecznego wjazdu do garażu podziemnego lub przejazdu pod wiaduktem. | Niedziałające czujniki parkingowe w aucie. |
Kompatybilny z rowerami elektrycznymi. | Wyższa cena. |
Dobry dostęp do przewożonych rowerów. | Możliwość otrzymania mandatu za niespełnienie przepisów dotyczących oświetlenia bagażnika. |
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, sprawdź nasz poradnik, w którym podpowiadamy jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać. Znajdziesz tam wszystkie przydatne wskazówki, dzięki którym kupisz model idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.
Dla większej liczby rowerów (np. dla dwóch osób dorosłych i dwójki dzieci) najlepszą opcją będzie platforma na hak. Oferuje ona odpowiednią stabilność, rozkład masy i wygodę montażu. Jeśli zastanawiasz się, jaki bagażnik samochodowy na 4 rowery wybrać, zwróć uwagę na szerokość platformy, jej nośność i sposób mocowania rowerów. Zazwyczaj jednak przewożenie czwartego roweru wymaga dokupienia dodatkowego adaptera do platformy fabrycznie przeznaczonej do transportu trzech egzemplarzy. W przypadku bagażników fabrycznie dostosowanych do przewozu dwóch rowerów, adapter jest wymagany do załadowania trzeciego.
Na naszej stronie znajdziesz również osobny artykuł – jaki bagażnik rowerowy na dach wybrać? Poradnik zakupowy. Podpowiadamy w nim, na co zwrócić uwagę przy zakupie, aby wybrać model, który będzie dobrze spełniał Twoje oczekiwania.
Bagażnik samochodowy na hak sprawdzi się przy przewożeniu każdego roweru. Za przykład posłużyć mogą e-biki. To inna liga wagowa – standardowy model waży od 20 do 28 kg. Z tego powodu pytanie: jaki bagażnik na rowery elektryczne wybrać to nie kwestia wygody, ale bezpieczeństwa. Modele dachowe odpadają – nie tylko ze względu na masę, ale i na ryzyko uszkodzenia pojazdu czy możliwość odniesienia kontuzji przy ich podnoszeniu. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie właśnie platforma montowana na haku.
Szukając modelu pod e-bike’a, sprawdź dopuszczalne obciążenie platformy i maksymalną szerokość uchwytów. Warto też upewnić się, że bagażnik ma rampę załadunkową – przyda się przy cięższych rowerach. To samo dotyczy zresztą fatbike’ów, ale w ich przypadku trzeba się upewnić, czy rynienki oraz paski mocujące koła są dostosowane do tak szerokich opon.
Jaki bagażnik na rower elektryczny wybrać?
Równie dobrze bagażnik sprawdzi się też przy transporcie innych rowerów – MTB full suspension, dziecięce, trekkingowe – taki model odpowiedni będzie właściwie do każdego rodzaju.
Ważne!
Przy zakupie bagażnika na hak, warto zwrócić uwagę na to, do jakiego rodzaju haka jest on przystosowany. Istnieją opcje standardowe oraz dostosowane specjalnie do haków Fix4Bike. Charakteryzują się one dwoma wypustami stabilizującymi znajdującymi się pod kulką.
Uchwyty rowerowe na dach mocowane są na dwa sposoby. W autach wyposażonych w relingi zakłada się specjalne belki poprzeczne, do których następnie przytwierdzane są same bagażniki, mające postać rury z punktami montażowymi na rower. Do samochodów pozbawionych relingów konieczne są dodatkowe mocowania przytwierdzane na dachu, tuż przy drzwiach – nazywane są one stopami. Do złożenia tego wszystkiego potrzebne są odpowiednie narzędzia, zazwyczaj dołączane do zestawu.
Zalety i wady bagażnika na dach:
Zalety | Wady |
---|---|
Nie ogranicza widoczności z tyłu ani nie zwiększa obwodu auta. Nie utrudnia podróżowania w zatłoczonych miastach. Z tego rozwiązania korzystają też profesjonalne drużyny kolarskie, montując je w samochodach, na których przewożone są zapasowe rowery. | Wymaga sporej siły do wstawienia rowerów na dach. Osoby o niższym wzroście muszą wspomóc się drabinką. |
Pozostawia widoczną tablicę rejestracyjną, nie wymaga wyrabiania dodatkowej. | Auto nie wjedzie w miejsca z ograniczeniami dotyczącymi maksymalnej wysokości pojazdu – garaży, tuneli, wiaduktów. |
Pasuje do większości aut, nie trzeba haka holowniczego. Możliwy do założenia także w pojazdach bez relingów. | Zwiększone spalanie na dalekich trasach. |
Pozostawia swobodny dostęp do bagażnika. Przydatny podczas podróży wakacyjnych. | Problem z montażem większości rowerów elektrycznych. |
Różne sposoby mocowania roweru – na koło, widelec lub ramę. Zapewnia to kompatybilność z różnymi jednośladami, a także bezpieczeństwo przewozu modeli z karbonowymi ramami. | Niekomfortowa podróż przy wyższych prędkościach. Zmieniona aerodynamika auta może być uciążliwa na autostradach i drogach szybkiego ruchu. |
Wygodniejsze parkowanie na otwartej przestrzeni. Samochód jest krótszy, dlatego łatwiej będzie znaleźć miejsce. | - |
Rowery nie wpływają na działanie kamery cofania lub czujników parkowania. | - |
W kwestii liczby rowerów przewożonych na dachu, teoretycznie możliwy jest montaż nawet czterech uchwytów dachowych. Nie ma jednak co ukrywać, że będzie to ciężkie do zorganizowania, a zakładanie samych rowerów w takim przypadku wymaga naprawdę dużej gimnastyki i wysiłku.
Nietrudno się domyślić, że rowery ustawione na dachu znacznie zwiększają wysokość auta. Oznacza to, że wjazd do niektórych tuneli, garaży, czy podziemnych albo zabudowanych parkingów może nie być możliwy. Bardzo wpływa to również na jakość prowadzenia, zwłaszcza przy silnym wietrze i zwiększa spalanie paliwa.
Czy wiesz, że…
Dodatkową opcją transportu rowerów są bagażniki na klapę. To odpowiedni wybór dla osób nieposiadających ani haka, ani relingów i poruszających się autami o nadwoziu nieprzystosowanym do montażu belek na dachu. Jest to jednak rozwiązanie mało wygodne i mocno wpływające na obniżenie komfortu prowadzenia oraz ograniczenie widoczności. Więcej dowiesz się w artykule o tym, jaki bagażnik na klapę wybrać.
Obie opcje mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dobór rozwiązania powinien być podyktowany nie tylko budżetem, ale przede wszystkim praktyką i wygodą użytkowania na co dzień. Najlepiej zestawić ze sobą najważniejsze cechy obu rozwiązań, aby wybrać to, które najbardziej odpowiada skonkretyzowanym potrzebom.
Jednak w autach z fabrycznym zaczepem kulkowym najczęściej optymalnym wyborem okazuje się bagażnik rowerowy na hak.
Jeśli często korzystasz z bagażnika auta podczas podróży, warto wziąć pod uwagę, że platforma na hak może go częściowo zasłaniać. Niektóre modele mają funkcję odchylania, co częściowo rozwiązuje problem, ale nie zawsze działa to idealnie. W przypadku bagażnika dachowego dostęp do tylnej klapy pozostaje niezmieniony – ale za to musisz pamiętać o wysokości pojazdu, szczególnie przy wjazdach do parkingów podziemnych, tuneli lub garaży.
Bagażnik dachowy może zwiększyć opór powietrza nawet o 30–40%, co przy dłuższych trasach przełoży się na większe spalanie – szczególnie przy jeździe autostradą. Różnice w zużyciu paliwa dochodzą nawet do 1–1,5 litra na 100 km. Bagażniki montowane na haku są osadzone niżej, co mniej wpływa na aerodynamikę pojazdu i pozwala zachować stabilność jazdy.
Bagażniki na dach mogą być odpowiednie do wycieczek na krótkich dystansach, w czasie których tylko raz zdejmuje się rowery. Na odległych trasach rowerowych, do których trzeba dojechać, lepiej natomiast stawiać na modele na hak. Nie tylko pozwalają one na łatwe zakładanie i zdejmowanie rowerów, ale też zapewniają mniejsze spalanie, co przełoży się na dużą oszczędność. Nie obniżają również komfortu prowadzenia. Dla przykładu – osoba mieszkająca w Małopolsce i planująca dojazd na trasę rowerową R10 na wybrzeżu, powinna wybrać bagażnik na hak. Ten sam rowerzysta, pokonując krótki dystans, np. z Tatr w Pieniny, może postawić na opcję dachową.
Decydując się na zakup bagażników samochodowych na rowery, warto stawiać na sprawdzone produkty. Dlatego w wyborze może Ci pomóc ranking kilku najlepiej ocenianych bagażników na hak oraz na dach. Wybierając je, możesz mieć pewność, że zostały dobrze zaopiniowane przez innych kierowców.
Pierwszym z polecanych modeli jest Thule Epos. To składany produkt, który charakteryzuje się bardzo wysoką, liczącą aż 60 kg nośnością. Maksymalna masa jednego roweru to aż 30 kg, co w zupełności wystarczy do transportu e-bika. Model wyposażono również w funkcję odchylania oraz zamki zapobiegające kradzieży. Dostępne są wersje na 2 i 3 rowery. To model, który świetnie sprawdzi się przy przewożeniu rowerów każdego rodzaju i wielkości.
Kolejny warty uwagi bagażnik to Thule EasyFold XTF3. Jest to produkt ze składaną konstrukcją, dostosowany do haków Fix4Bike. Dzięki temu jego montaż jest jeszcze łatwiejszy, a przy tym zapewnia on idealną stabilność. W bazowej wersji można na nim przewozić 3 rowery. Maksymalna ładowność wynosi 60 kg. Platformę można odchylać, więc dostęp do przestrzeni bagażowej w aucie nie jest utrudniony.
Dużą popularnością cieszy się również najtańsza z tych opcji, czyli Thule VeloCompact 924. Jak sama nazwa wskazuje ma on składaną konstrukcję, co ułatwia jego przechowywanie. Zapewnia też znacznie wygodniejszy transport platformy, np. w bagażniku samochodowym. Pozwala przewieźć 2 rowery, maksymalna ładowność to 46 kg i podobnie jak dwie wcześniejsze opcje, ma możliwość odchylania.
Pierwszym z polecanych bagażników na dach jest Thule ProRide 598. Jego ładowność wynosi 60 kg, a rower mocuje się za pomocą pasków zaciskowych utrzymujących koła, oraz specjalnego ramienia ze szczękami zaciskanymi na ramie. Pokrętło od mocowania wyposażono w ogranicznik momentu obrotowego wskazujący, czy siła z jaką element został dokręcony, jest odpowiednia.
Druga warta uwagi opcja to Yakima Frontloader. To model ze specjalnym mocowaniem w formie uchwytu na przednie koło. Jego maksymalna ładowność to 18,6 kg. Producent zadbał, aby zakładanie na niego roweru nie nastręczało użytkownikowi trudności. Wystarczy zacisnąć paski zaciskowe na kołach, a ramieniem ze szczękami unieruchomić ramę.
Superoferta