Najważniejsze przepisy dla rowerzystów. Co uległo zmianie?
15-07-2025Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Popularność jazdy na dwóch kółkach sprawia, że coraz więcej osób korzysta ze ścieżek rowerowych. Nie każdy ich użytkownik zna jednak przepisy dotyczące poruszania się po tych trasach. Najwięcej problemów stwarzają kwestie pierwszeństwa. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo, czyli najważniejsze zasady pozwalające uniknąć nieporozumień, mandatów i wypadków.
Przejeżdżając przez pasy na ścieżce rowerowej, należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu, zachowując szczególną ostrożność.
Spis treści:
Prawo o ruchu drogowym i powiązane z nim Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych to dokumenty, które regulują sposób poruszania się po wszystkich drogach publicznych – zarówno przeznaczonych dla samochodów, kolarzy, jak i pieszych. Dlatego ważne jest, aby każdy znał obowiązujące zasady, a co za tym idzie, stosował się do nich. Jedną z najbardziej palących kwestii wydaje się pierwszeństwo na ścieżce rowerowej.
Wiele osób zastanawia się, kto ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych na ścieżce rowerowej. Jeśli drogę dla rowerów (DDR) przecinają pasy, osoba nią jadąca musi zawsze ustąpić pierwszeństwa. Nawet gdy spacerowicz dopiero zbliża się do przejścia, kierujący już powinien zwalniać, a następnie – jeśli to konieczne – zatrzymać się, by go przepuścić. Odpowiedź można znaleźć w przepisach:
Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Art. 13 § 1-1a Ust. Prawo o ruchu drogowym
Warunkiem jest prawidłowe oznakowanie, które pozwala jednoznacznie stwierdzić, kto ma pierwszeństwo na ścieżce rowerowej – pieszy czy rowerzysta. Przejście powinno zostać oznaczone znakiem pionowym D-6. Namalowane pasy (tzw. „zebra”, znak P-10) mogą być wyłącznie jego uzupełnieniem. Jeśli pojawiają się samodzielnie, nie mają mocy sprawczej. Niemniej konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności, ponieważ wielu spacerowiczów nie ma świadomości o istnieniu tej zasady, co może być przyczyną wielu niebezpiecznych sytuacji.
Należy jednak zawsze zachowywać szczególną ostrożność. Piesi często sugerują się samą obecnością oznakowania poziomego, co bywa przyczyną wtargnięcia na ścieżkę rowerową i zaistnieniem ryzykownych sytuacji drogowych.
Pierwszeństwo na ścieżce rowerowej piesi tracą na przejściu sugerowanym. To nieoznakowane, ale technicznie przystosowane miejsce do przekraczania DDR. Osoba, która chce przejść przez drogę dla rowerów w takim miejscu, musi zawsze ustąpić rowerzyście.
Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Art. 13 § 2 Ust. Prawo o ruchu drogowym
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest jednym z najważniejszych organów zajmujących się zbieraniem i analizowaniem danych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najnowszy raport dotyczący wypadków z udziałem rowerzystów wskazuje, że ich liczba w miejscach przeznaczonych dla ruchu rowerowego (brane pod uwagę były drogi dla rowerów, pasy ruchu i śluzy) wzrasta. W 2016 roku miały miejsce 343 takie zdarzenia, a w 2024 roku – już 465, co oznacza 35,6% niebezpiecznych sytuacji więcej.
Skalę najlepiej obrazuje fakt, że w 2024 roku było to aż 18% ogółu wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w miastach, włączając ofiary śmiertelne i ciężko rannych. Osiem lat wcześniej stanowiły one zaledwie 11%.
To jednak nie wszystko. Jeszcze bardziej niepokojące są informacje dotyczące statystyki wypadków na przejazdach dla rowerów. Pierwszeństwo, jak pokazują dane, nie zawsze jest respektowane, a liczba niebezpiecznych sytuacji drogowych wzrasta w niepokojącym tempie. W 2016 roku w takich miejscach doszło do 455 zdarzeń, co odpowiadało 15% wszystkich kolizji drogowych w miastach. W 2024 liczba ta wzrosła do 626, stanowiąc już 24% miejskich incydentów drogowych.
W 2024 roku na przejazdach dla rowerzystów zginęło 27% wszystkich osób, które poniosły śmierć w miejskich wypadkach drogowych z udziałem rowerzystów.
Źródło: https://tiny.pl/gf_k0sdq
Należy rozróżniać dwa typy znaków C-16/13 – ten z kreską poziomą (droga pieszo-rowerowa ze współdzielonym ruchem) i ten z pionową (ciąg pieszo-rowerowy z rozdzielonym ruchem).
Jednymi ze specyficznych miejsc, które współdzielą rowerzyści i piesi są drogi oraz ciągi pieszo-rowerowe. Chociaż ich nazwy brzmią bardzo podobnie, oznaczają one obszary o zupełnie innej organizacji ruchu. Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na jakiejś z nich? Wyjaśniamy:
W ostatnich latach przepisy dotyczące pierwszeństwa rowerzystów na przejazdach przez jezdnię ulegały dynamicznym zmianom. W pewnym momencie kolarze byli obowiązkowo przepuszczani przez kierowców – mogli przejeżdżać pierwsi, oczywiście z zachowaniem należytej ostrożności.
A obecnie, jeśli ścieżka rowerowa przecina drogę, to kto ma pierwszeństwo: rowerzysta czy samochód? Na wyznaczonym przejeździe rowery nie mają już bezwarunkowo zapewnionego pierwszeństwa – kolarz musi zachować szczególną ostrożność. Aktualne zasady znajdziemy w art. 27 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który dokładnie opisuje obowiązki kierującego pojazdem wobec kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego. Rowerzysta nie ma pierwszeństwa na przejeździe rowerowym. Z przepisów wynika, że przysługuje mu ono tylko przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną lub gdy już znajduje się bezpośrednio na przejeździe.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.
Art. 27 § 1 Ust. Prawo o ruchu drogowym
Jeśli samochód wyjeżdża z drogi podporządkowanej, na której przed przejazdem dla rowerzystów ustawiony jest znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”, kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście zbliżającemu się do przejazdu.
Do kwestii pierwszeństwa przejazdu na ścieżce rowerowej należy podchodzić zdroworozsądkowo, nie zapominając o zasadzie ograniczonego zaufania. Wielu kierowców stwarza zagrożenie dla rowerzystów, ignorując przepisy. Jednym ze szczególnie ryzykownych miejsc jest skrzyżowanie z zieloną strzałką na sygnalizacji S-2. Według prawa samochód może skręcić warunkowo, upewniając się, że manewr nie stworzy zagrożenia dla innych użytkowników ruchu. Niestety często kierowcy utożsamiają ten sygnał z zielonym światłem. Informacje na ten temat znajdziemy m.in. w Rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (rozdz. 5 § 96 pkt 1-3).
Ścieżka rowerowa przecinająca jezdnię bywa też słabo widoczna dla innych użytkowników ruchu drogowego. Często jest zasłonięta przez rośliny albo słabo oświetlona i oznakowana. Jednym ze skutecznych sposobów na zaakcentowanie swojej obecności przez rowerzystę jest wyposażenie pojazdu w dobre lampki rowerowe i elementy odblaskowe, dzięki czemu będzie on łatwiej dostrzegalny.
Jazda po chodniku a pierwszeństwo przekraczania jezdni
Jazda rowerem po chodniku jest zgodna z obowiązującymi przepisami tylko w szczególnych okolicznościach, np. w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Przemieszczający się po drodze dla pieszych i zbliżający się do przejścia rowerzysta musi jednak zejść z siodełka, by przeprowadzić swoje dwa kółka przez jezdnię.
Na zatłoczonych drogach rowerowych łatwo o kolizję, nawet gdy nie ma akurat skrzyżowania czy przejścia. Dlatego warto pamiętać, że na DDR-ach obowiązują przepisy ruchu drogowego, w tym te dotyczące pierwszeństwa i obowiązku poruszania się po prawej stronie. Jeśli znaki nie wskazują inaczej, należy trzymać się zasady prawej ręki i ustępować osobom nadjeżdżającym z prawej strony.
Co więcej, poruszający się po lewej stronie rowerzysta porusza się pod prąd, nawet jeśli nie ma wydzielonych pasów. Na rowerze należy też zachować odpowiedni odstęp od innych użytkowników drogi. To dotyczy również innych poruszających się legalnie na ścieżce pojazdów, np. hulajnóg czy segway’ów. Stosując się do tych zasad, można uniknąć wypadku. W przypadku wystąpienia kolizji i niemożności ustalenia winnego warto wezwać policję.
Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym?
Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych?
Nie. Kolarz zawsze musi ustąpić pierwszeństwa idącej osobie.
Jedyna sytuacja, w której rowerzysta ma pierwszeństwo na pasach jest wtedy, gdy zeskoczy z siodełka. Staje się wówczas pieszym prowadzącym rower, a kierowcy muszą mu ustąpić.
Jaka kara grozi za jazdę po chodniku (jeśli nie zachodzi żadna z przesłanek prawnych ją umożliwiających) i przejazd przez przejście dla pieszych zamiast przeprowadzenia roweru?
Od 50 do 300 zł.
Jaki mandat może dostać rowerzysta za nieustąpienie pierwszeństwa?
Jeśli pieszy znajdywał się na przejściu lub na nie wchodził, a także, jeśli samochód był już na przejeździe kara, wynosi od 50 do 500 zł.
Czy na drodze pieszo-rowerowej rowerzysta musi ustępować pieszemu?
Tak. Należy zachować szczególną uwagę i ustąpić pierwszeństwa każdemu pieszemu.
Czy na drodze współdzielonej z pieszymi rowerzysta musi jechać z prawej?
Na drodze rowerowo-pieszej (znak z podziałem poziomym) rowerzysta nie musi jechać z prawej, choć jest to zalecane.
Czy rowerzysta musi schodzić z roweru, przejeżdżając przez przejazd rowerowy?
Nie. Rowerzysta nie powinien schodzić z roweru. Powinien przez niego przejechać, zachowując należytą uwagę.
Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na ścieżce rowerowej?
Po DDR-ach powinny poruszać się tylko rowery, hulajnogi elektryczne czy urządzenia transportu osobistego (np. elektryczne monocykle czy pojazdy typu segway). Kto ma więc pierwszeństwo na ścieżce rowerowej? Żadna z osób korzystających z wymienionych pojazdów nie ma pierwszeństwa przed drugą. Każda powinna trzymać się prawej strony drogi i zachowywać odstęp od innych użytkowników ścieżki.