Znaki drogowe dla rowerzystów

11.02.2020

Zarówno zawodowych kolarzy, jak i fanów rekreacyjnych wycieczek na dwóch kółkach obowiązuje znajomość znaków drogowych dla rowerzystów – ale nie tylko. Wiedza ta zwiększa bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu. Aby uniknąć tragicznych w skutkach sytuacji, warto sobie przypomnieć podstawowe znaki i przepisy.

Najlepiej, gdyby rowerzysta znał wszystkie znaki drogowe, zarówno poziome, jak i pionowe, jeśli jednak porusza się wyłącznie po ścieżce rowerowej, a nie jest również kierowcą, nie musi to być wcale takie oczywiste. Najważniejsze, by bezbłędnie rozpoznawał, chociaż znaki rowerowe, czyli takie, które dotyczą go w szczególności.

Rowerzysta powinien znać zarówno znaki pionowe, jak i poziome.Rowerzysta powinien znać zarówno znaki pionowe, jak i poziome.

Znaki ostrzegawcze

Tablice z tej grupy mają kształt trójkąta o zaokrąglonych rogach. Symbole w centrum zwykle są czarne, a tło żółte, całość zawiera dodatkowo czerwone obramowanie. Znaki ostrzegawcze to tzw. znaki typu A. Akurat dla rowerzysty mogą nie być bezpośrednio tak istotne, jak inne, które zostaną poniżej wymienione, ale warto zwrócić szczególną uwagę na „uwaga rowerzyści” (A-24) oraz „ustąp pierwszeństwa” (A-7) i „skrzyżowanie dróg” (A-5).

Znaki ostrzegawcze (od lewej): A-24; A-7; A-5.Znaki ostrzegawcze (od lewej): A-24; A-7; A-5.

Znak ostrzegający przed nadjeżdżającymi rowerzystami stoi zwykle w miejscu, gdzie osoby poruszające się tym środkiem transportu muszą wjechać lub przejechać przez jezdnię, a inni uczestnicy ruchu muszą zachować szczególną ostrożność.

Dwie kolejne wymienione tablice, źle odczytane lub niezauważone mogą dla rowerzysty skończyć się tragicznie. A-7 to jeden z najważniejszych znaków obowiązujący w przepisach ruchu drogowego. Komunikat „ustąp pierwszeństwa przejazdu” nie pozostawia pola do interpretacji. Nieco mniej jednoznaczne może być ostrzeżenie A-5. Informuje ono rowerzystę, że skrzyżowanie nie ma specjalnie określonego porządku ruchu. Oznacza to tyle, że należy kierować się zasadą prawej ręki – przepuścić uczestnika ruchu jadącego z naszej prawej strony.

Znaki zakazu są bardzo ważne, dobrze, że z reguły ich przekaz jest jasny.Znaki zakazu są bardzo ważne, dobrze, że z reguły ich przekaz jest jasny.

Znaki zakazu dla rowerzystów

Znaki oznaczone wielką literą „B”. Co do zasady mają kształt koła z czerwoną obwódką. Zgodnie z nazwą, znaki zakazu ograniczają możliwość poruszania się w konkretnym miejscu określonym pojazdom lub wykonywania danych manewrów.

Znaki zakazu (od lewej): B-1; B-2; B-9.Znaki zakazu (od lewej): B-1; B-2; B-9.

Dla rowerzysty najistotniejszymi znakami z tej kategorii będą: „zakaz ruchu w obu kierunkach” (B-1), „zakaz wjazdu” (B-2), „zakaz wjazdu wózków rowerowych” (B-11) oraz „zakaz wjazdu rowerów” (B-9), których same nazwy są jednoznaczne. Wątpliwości nie budzą też pochodne B-9 o szerszym zakresie – znak B-6/8/9 zabraniający wjazdu wszystkim innym pojazdom niż samochodowe oraz B-9/12 ograniczający ruch nie tylko rowerom, ale i wózkom ręcznym.

Znaki nakazu – droga dla rowerów i inne

Kolejną kategorią znaków są znaki nakazu (sygnowane literą „C”). W Polsce mają okrągły kształt, niebieskie tło, a symbole na nich umieszczone są koloru białego.

W tej grupie dla rowerzysty istotny będzie znak „droga dla rowerów” (C-13), w mowie potocznej nazwany „ścieżka rowerowa” oraz jego pochodne. Informuje on o wyznaczonej drodze dla rowerów, z której prowadzący jednoślad mają obowiązek korzystać. Warto zaznaczyć, że od 2015 roku nakaz ten obejmuje także rowery trójkołowe. Znak nakazu „droga dla rowerów” jest odwoływany przez znak C-13a, przedstawiający przekreślony jednoślad.

Znaki nakazu (od lewej): C-13; C-13a.Znaki nakazu (od lewej): C-13; C-13a.

Znak C-13 może występować w zestawieniu ze znakiem C-16 – „droga dla pieszych”. To drugie oznaczenie zabrania po danej drodze poruszać się wszelkimi pojazdami, w tym rowerem, z którego należy zsiąść, jeśli decydujemy się podążać dalej tą ścieżką. Jeśli symbole roweru i pieszych są ustawione jeden pod drugim, oznacza to, że zarówno piesi, jak i rowerzyści mogą korzystać z całej szerokości drogi. W wariancie oddzielenia symboli pionową kreską ruch odbywa się odpowiednio do wskazań znaku.

Znaki informacyjne

Mają postać kwadratów utrzymanych w niebiesko-biało-czarnej kolorystyce. Zdecydowanie najważniejszą tablicą będzie znak informacyjny „przejazd dla rowerów” (D-6a) oraz wariant pokazujący również przejście dla pieszych (D-6b). Oba wskazują miejsce, gdzie możliwe jest przejechanie drogi w poprzek. Dodatkowo przejazd dla rowerzystów zawsze powinien być oznaczony poprzez znak poziomy P-11.

Znaki nakazu (od lewej): D-6a; D-6b.Znaki nakazu (od lewej): D-6a; D-6b.

Znaki poziome, czyli lepiej patrz pod koła

Oprócz wszystkich wymienionych wcześniej znaków pionowych, rowerzysty oczywiście dotyczą również znaki poziome, wymalowane na jezdni.

Piktogram przedstawiający rower (P-23) wskazuje, że znajdujemy się na drodze przeznaczonej dla tych jednośladów, a gdy dodatkowo nad symbolem pojazdu umieszczona jest podwójna strzałka (P-27), należy poruszać się we wskazywanym przez nią kierunku.

Znaki poziome (od lewej): P-23; P-11.Znaki poziome (od lewej): P-23; P-11.

Ostatnim poziomym znakiem rowerowym jest wspomniany już P-11, czyli przerywane linie oznaczające miejsce, w którym dozwolony jest przejazd przez jezdnię. Rowerzyście przysługuje pierwszeństwo, a kierowca powinien zachować szczególną ostrożność. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej jednak, by poruszający się jednośladem również zachował wzmożoną czujność.

Należy pamiętać, że znajomość przybliżonych w niniejszym artykule znaków, to absolutne minimum pozwalające w miarę bezpiecznie poruszać się po terenie zabudowanym i poza nim. Zawsze decydująca jest ludzka uwaga, czujność i zdrowy rozsądek w ocenie sytuacji.

Szlaki rowerowe, czyli jeszcze więcej znaków

Szlaki rowerowe posiadają dodatkowe oznaczenia, zamieszczone na białych kwadratowych tabliczkach (znaki typu R) z czarnymi piktogramami (lub zielonymi przy szlakach międzynarodowych) przedstawiającymi jednoślad. Poniżej tego symbolu może występować pozioma linia (R-1) oznaczająca, że znajdujemy się na szlaku, o którego końcu poinformuje nas kropka (R-1a). Przed skrętami, gdy trasa zmienia kierunek, możemy również dostrzec odpowiednie strzałki (R-1b).