Koszyk

Koszyk jest pusty

Obowiązkowe wyposażenie roweru

18.09.2020

Przepisy drogowe dla rowerzystów jasno określają, w co powinien być wyposażony rower i osoba nim kierująca. Za brak wymaganych elementów można dostać mandat, ale to nie wszystko. Obowiązkowe wyposażenie roweru znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo, co jest wystarczającym powodem, by przekonać się, że powinniśmy mieć odblaski, lampki, dzwonek i hamulec. Podpowiadamy, które z nich musimy posiadać, by uniknąć ewentualnych konsekwencji finansowych, a które ochronią nas dodatkowo i jeszcze bardziej zwiększą widoczność rowerzysty na drodze.

Mężczyzna w kasku na rowerze.Wybierając się na rower, zawsze należy pamiętać o swoim bezpieczeństwie.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Co musi zawierać nasz rower, abyśmy uniknęli mandatu? Najbardziej oczywiste wydaje się oświetlenie. Wielu z nas jeździ rowerem po zmroku, więc to ważne dla naszego bezpieczeństwa. Posiadanie światła w rowerze jest istotne nawet na ścieżkach rowerowych – nadjeżdżający z naprzeciwka, powinien mieć szanse zauważyć nas, podobnie jak i my jego.

Co jeszcze się przyda? Osoby, które wybierają ostre koło bez żadnego hamulca, muszą wiedzieć, że łamią prawo. Tak – aby nie dostać kary finansowej, musimy być wyposażeni w przynajmniej jeden skutecznie działający mechanizm, który spowalnia rower. Mogą to być systemy tarczowe, V-brake, rolkowe lub nawet Torpedo, a więc dowolny hamulec ręczny lub nożny.

Mało osób wie, że przepisy wymagają od nas posiadania dzwonka lub czegoś podobnego, co umożliwia wydawanie sygnału dźwiękowego. Ten z kolei, według prawa, nie może brzmieć przeraźliwie – oczywiście jego tembr ocenimy nie my, a zrobi to za nas policjant. Taka sytuacja zdarza się jednak bardzo rzadko.

Czy kask rowerowy jest obowiązkowy? Podstawowe wyposażenie roweru i rowerzysty w Polsce, uregulowane prawnie, nie obejmuje kasku. Od lat trwają rozmowy na ten temat i podnoszone są głosy twierdzące, że powinien być to element konieczny, więc być może taki przepis wejdzie kiedyś w życie.

Mimo wszystko warto pamiętać, że w wielu przypadkach osłona głowy może uratować zdrowie, a nawet życie, dlatego nie powinno się bez niego wybierać w trasę, warto również wiedzieć, jak najlepiej wybrać kask rowerowy.

Lampka rowerowa w deszczu.Jakie należy stosować oświetlenie roweru, przepisy polskiego prawa regulują z dużą dokładnością.

Oświetlenie roweru – przepisy

Jak wspomnieliśmy, rower musi mieć oświetlenie. To jednak nie wszystko – powinno ono spełniać wymogi, które precyzyjnie określa rozporządzenie ministra infrastruktury. Przepisy wymagają, by z przodu znajdowało się przynajmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Tył naszego roweru powinien zawierać co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Oprócz tego, tam także musimy mieć zainstalowane jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt. Na ogół odblaski rowerowe są połączone z lampką, dzięki czemu zwiększają one widoczność, nawet gdy światło jest wyłączone.

Co jeszcze reguluje polskie prawo? Konstrukcja roweru nie może uniemożliwiać sygnalizacji zamiaru skrętu – powinniśmy móc swobodnie wskazywać ręką wybrany kierunek. Nic nie może zasłaniać naszego sygnału. Jeśli z jakiegoś powodu nie możemy spełnić tych warunków, wtedy dodatkowo musimy wyposażyć się w kierunkowskazy do roweru.

Przepisy zawierają także informacje dotyczące oświetlenia przyczepek rowerowych. Jeśli ciągniemy taką za sobą, niezbędne będą następujące lampki:

  • z tyłu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej jedno światło odblaskowe tego samego koloru;
  • z przodu – w sytuacji, gdy przyczepka jest szersza od roweru lub wózka rowerowego, musi mieć jedno światło pozycyjne barwy białej;
  • jeśli przyczepka utrudnia lub uniemożliwia zamiar sygnalizowania skrętu ręką, powinna zostać wyposażona w kierunkowskazy.

Obowiązkowe oświetlenie rowerowe musi także spełniać inne, dość szczegółowe wymagania. Światła w rowerze muszą być zamontowane na wysokości nie mniejszej niż 25 cm i nie większej niż półtora metra. Dotyczy to zarówno lampek montowanych z przodu, jak i z tyłu. Oznacza to, że rowerzysta nie może używać tylko latarki czołowej, choć wielu kolarzy taką wybiera i ma ona kilka zalet. Przede wszystkim dobrze jest mieć oświetloną drogę nie tylko przed rowerem, ale też w kierunku, w którym patrzymy.

Czy rower musi mieć światła w każdej sytuacji? Nie, wszystkie, poza tylnym odblaskowym, mogą być zdejmowane, jeżeli nie są aktualnie wykorzystywane. Ustawodawca zezwala także na stosowanie oświetlenia migającego, co dotyczy zarówno przodu, jak i tyłu. Wielu rowerzystów korzysta z takiej funkcji, ponieważ pozwala ona ograniczyć zużycie baterii. Światło musi być jednak widoczne z odległości 150 metrów, podobnie jak odblask oświetlony światłem drogowym.

Nakaz używania oświetlenia rowerowego obejmuje okres od zmierzchu do świtu. Poza tym lampki muszą być włączone, gdy przejeżdżamy przez tunel i w warunkach słabej widoczności, takich jak śnieg, deszcz, zmierzch czy mgła. Warto wyposażyć się nawet w drobne oświetlenie rowerowe, takie jak Lezyne Femto Drive – choć posiada małą masę, znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo, a dzięki temu, że lampki występują w komplecie, nie musimy się martwić o dopasowanie przedniego i tylnego modelu.

Rowerzysta w kamizelce odblaskowej.Kamizelka odblaskowa na rower sprawi, że będziemy jeszcze bardziej widoczni na drodze.

Czy kamizelka odblaskowa jest obowiązkowa dla rowerzysty?

Nie, jednak wiele osób uważa, że wymóg noszenia kamizelki odblaskowej przez rowerzystów byłby świetnym pomysłem. W Polsce od 2014 roku funkcjonują przepisy, w myśl których wszystkie osoby poruszające się po zmroku muszą mieć widoczne odblaskowe elementy roweru. Dotyczy to jednak wyłącznie jazdy poza terenem zabudowanym.

Czym dokładnie są takie odblaski na rower? Wybór jest naprawdę szeroki. Może to być zarówno element plecaka, jak i ubioru. Producenci strojów kolarskich stosują liczne elementy odbijające światło. Bezpieczeństwo możemy poprawić też właśnie dzięki kamizelce. Jest skuteczna i ma dużą powierzchnię, dzięki czemu widać ją z daleka. Dodatkowo nie kosztuje wiele, a może uratować życie.

Dzownek rowerowy zamontowany na kierownicy.Wiele współczesnych dzwonków nie zajmuje dużo miejsca, jak np. model Knog Oi.

Co nam grozi za brak podstawowego wyposażenia rowerowego?

Najłatwiej zapomnieć o oświetleniu. Wystarczy, że źle ocenimy długość wycieczki, godzinę zmierzchu lub pogodę. Wtedy z naszego roweru, który miał nam służyć tylko w świetle dnia, robi się jednoślad, który nie ma lampki, choć powinien! Dlatego doradza się nie zdejmować oświetlenia rowerowego, nawet jeśli nie planujemy z niego korzystać. Co nas może spotkać za zapominalstwo?

Policyjny taryfikator przewiduje, że za brak wymaganego wyposażenia możemy otrzymać mandat w wysokości od 50 do 200 zł. Przypomnijmy, że nie jest to tylko oświetlenie – musimy mieć również przedmiot emitujący sygnał dźwiękowy oraz przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec ręczny lub nożny.

Laserowe wskaźniki określające bezpieczną strefę.Laserowe wskaźniki to tylko jedna z nowoczesnych technologii, którą warto się zainteresować.

Dodatkowe wyposażenie roweru, czyli trochę o gadżetach

Oprócz wymaganych akcesoriów warto zainteresować się opcjonalnymi gadżetami, które potrafią znacznie zwiększyć bezpieczeństwo, podobnie jak wspominana już kamizelka odblaskowa.

Ciekawym pomysłem są lampki ostrzegawcze, które montuje się na końcach kierownicy. Dodatkowo zwiększają widoczność po zmroku. Choć oświetlenie stanowi obowiązkowe wyposażenie roweru, współczesne systemy potrafią wprowadzić jeszcze sporo innowacji. Przykładowe działanie jednej z nich – jeśli nie używamy roweru, lampki są wyłączone, wystarczy jednak złapać za ramę, a same się aktywują.

Innym ciekawym rozwiązaniem są laserowe wskaźniki, w które wyposażona jest np. lampka Eyen Area 250. Wyznaczają one na drodze tzw. strefę bezpieczną rowerzysty. Pomaga to kierowcom na oszacowanie jaką odległość zachować wyprzedzając osobę na jednośladzie, by nie spowodować ewentualnej kolizji.

Przydatnym gadżetem jest też lusterko rowerowe, warto zastanowić się nad jego założeniem, szczególnie gdy poruszamy się dużo ulicami. Znacznie ułatwia zorientowanie się w sytuacji na drodze. Najbardziej zaawansowane modele, niestety dość drogie, informują rowerzystę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu, a nawet ich przybliżonej prędkości oraz stopniu zagrożenia.