Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Czy Radom rozkwita rowerowo? Pod wieloma względami tak!

Data aktualizacji: 12-06-2023

Radom to doskonały przykład, że rezygnacja z systemu rowerów miejskich wcale nie musi oznaczać końca inwestycji w ten ekologiczny środek transportu. Zamiast nierentownych wypożyczalni, miasto postanowiło w 2022 roku rozwinąć infrastrukturę dedykowaną dwóm kółkom. Jak wyszli na tym mieszkańcy? Sprawdziliśmy to w naszym raporcie Miasta dla rowerzystów 2023. 

Radom – rower miejski poszedł w odstawkę

Początki roweru miejskiego w Radomiu były bardzo obiecujące. Zainteresowanie mieszkańców stopniowo gasło jednak z każdym kolejnym sezonem, a stan floty oraz samych wypożyczalni uległ znacznemu pogorszeniu od 2017 roku. Zamiast rewitalizować nieopłacalny już system, władze miasta zdecydowały się inaczej rozdysponować fundusze i zrealizować w ramach nich inne rowerowe inwestycje, które powinny przynieść większy profit dla mieszkańców w perspektywie czasu.

Kluczowym obszarem rozwoju jest przyrost dróg dedykowanych dla rowerzystów. Pod tym względem Radom ma jeden z najlepszych wskaźników w Polsce w ostatnich latach. Okres 2018-2021, uważany powszechnie za czas rozkwitu rowerowej infrastruktury w mieście, przyniósł ponad 50% wzrost długości ścieżek. Choć poprzeczka była postawiona wyjątkowo wysoko, to 2022 rok również nie zawiódł. W puli dostępnych dróg przybyło aż 25 km, co łącznie dało ponad 118 km takich tras na obszarze całego miasta.

Tym samym w ubiegłym roku stosunek tras rowerowych do wszystkich dróg publicznych wynosił aż 32%. To fantastyczny wynik, który powinien usatysfakcjonować mieszkańców Radomia i zachęcić ich do przesiadania się na dwa kółka.

Inne udogodnienia dla rowerzystów

Ważnym etapem rozwoju rowerowej infrastruktury jest kontrolowanie ruchu, aby był on płynny i bezpieczny. Dlatego przed wieloma przejazdami postawiono znaki drogowe A-7, mające regulować nieraz trudne do interpretacji przepisy związane z ustąpieniem pierwszeństwa w ruchu samochodowym. Zadbano również o ograniczenia prędkości do 30 km/h w miejscach, gdzie rowery i pojazdy spalinowe poruszają się w ramach jednej drogi. Dotyczy to już blisko 85 km tras w mieście.

Mieszkańcy Radomia mogą korzystać także z bezpłatnego przewozu rowerów w komunikacji miejskiej, co stanowi z pewnością niemałą zaletę dla osób decydujących się na codzienne dojazdy tym środkiem transportu. Nieco rozczarowujące są za to stacje rowerowe w Radomiu, a raczej ich niewielka liczba. Raptem jeden punkt naprawczy na całej mapie miasta, to zdecydowanie niewystarczająca wartość jak na tak licznie zamieszkaną miejscowość.  

Widok na Radom z lotu ptaka

Radom to jedno z najbezpieczniejszych miast dla rowerzystów

Pokonywanie Radomia rowerem to dla wielu mieszkańców najbardziej efektywny sposób transportu, pozwalający ominąć korki w godzinach szczytu, ale także zażyć odrobiny ruchu po pracy czy szkole. Rozbudowana sieć dróg, w ramach której na każdy km2 miasta przypada blisko 1,1 km dróg rowerowych, zdecydowanie zachęca do częstszej jazdy.

W 2022 roku w Radomiu doszło do zaledwie 64 zgłoszonych wypadków z udziałem rowerzystów, co jest wyjątkowo dobrym wynikiem w porównaniu z innymi miastami w raporcie. Można zauważyć także tendencję spadkową, gdyż jeszcze w 2019 roku takich zdarzeń było 85.

W mieście utrzymuje się także zerowa liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem rowerzystów. Jeśli brać pod uwagę wyłącznie kwestię bezpieczeństwa, to Radom zdecydowanie zbliża się do ideału miasta przyjaznego miłośnikom dwóch kółek.

Warto jeździć rowerem po Radomiu – mieszkańcy o to zadbali

Rozbudowa dróg rowerowych musi iść w parze z inwestycjami w innych obszarach, aby miasto mogło prawdziwie rozkwitnąć pod tym względem. Kluczowe w tej kwestii jest zaangażowanie samych mieszkańców, mogących popierać projekty rozwijające całą rowerową infrastrukturę.

Biorąc pod uwagę wyłącznie Budżet Obywatelski, Radom może poszczycić się przyzwoitym stosunkiem wybranych projektów rowerowych – rzędu około 11%. Choć daleko temu wynikowi do rekordowego pod tym względem Wrocławia (aż 29%!) to mieszkańcy mogą być zadowoleni.

Z tak zaangażowanymi mieszkańcami, Radom ma szansę stać się jednym z najprzyjaźniejszych miejsc dla rowerzystów w Polsce. Choć wciąż jest pewne pole do rozwoju.


Chcesz dowiedzieć się, jak wypadły inne miasta? Sprawdź cały raport:

Raport: Miasta dla Rowerzystów 2023