Regulacja hamulców v-brake – jak to zrobić?

Data aktualizacji: 16-06-2021

Układ hamowania jest jednym z najważniejszych mechanizmów w rowerze. Odpowiada za bezpieczeństwo i komfort jazdy. System typu v-brake należy do najpopularniejszych i najczęściej spotykanych na ścieżkach rowerowych rozwiązań. Stosowany jest zarówno w rowerach miejskich, jak i trekkingowych czy MTB. Aby cieszyć się jego sprawnym działaniem, konieczna jest właściwa regulacja poszczególnych elementów. W tym artykule krok po kroku dowiesz się, jak jej dokonać.  

Koło z hamulcem v-brakeHamulce V-brake są skuteczne i łatwo się je reguluje

Źle ustawione hamulce w rowerze mogą nie zapewniać efektywnego wytracania prędkości, co znacznie obniża jakość jazdy, a przede wszystkim jej bezpieczeństwo. Warto więc poświęcić trochę czasu na ich dopasowanie, szczególnie że cały proces nie jest trudny. Regulacja hamulców v brake w rowerze to podstawowa umiejętność, która pozwoli Ci uniknąć oddawania jednośladu do serwisu.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszym filmem dotyczącym regulacji hamulców v-brake!


Hamulce v brake – regulacja i budowa

Przed omówieniem procesu regulacji warto zapoznać się z najważniejszymi elementami, tworzącymi układ v-brake. Pozwoli to lepiej zrozumieć instrukcję dotyczącą jego ustawiania. W tym celu wymienimy i krótko opiszemy najważniejsze komponenty, z których składa się ten mechanizm.

Dźwignia hamulca

Dźwignia hamulcowa montowana jest na kierownicy. Wewnątrz znajduje się stalowa linka, która przez specjalny pancerz poprowadzona jest do hamulca. Ważny element stanowi tzw. śruba baryłkowa zlokalizowana między pancerzem a dźwignią – za jej pomocą regulujemy napięcie linki. Kiedy ją odkręcamy, linka się luzuje, a ramiona oddalają się od obręczy. W przypadku dokręcenia efekt jest odwrotny.

Fajka

To haczykowaty element, przez który stalowa linka doprowadzona jest do ramion hamulca.

Ramiona

Przytwierdzone do widelca. W górnej części połączone są specjalnym zapięciem, w które wpina się fajkę. Ważny element stanowią śruby. Po bokach zlokalizowane są ich dwa rodzaje. Pierwsze, małe i dostosowane do śrubokrętów krzyżakowych, odpowiadają za regulację sprężyny dopasowującej ustawienie ramion względem obręczy (bliżej lub dalej). Drugie, imbusowe, służą do przykręcania klocków. W górnej części zlokalizowana jest śruba imbusowa zaciskająca linkę. Od frontu widoczne są natomiast śruby mocujące ramiona do widelca.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe są przytwierdzone do ramion. To elementy odpowiedzialne za bezpośredni kontakt z obręczą. Zaciskając się na niej, powodują tarcie skutkujące zmniejszeniem prędkości i zatrzymaniem roweru. Należy pamiętać, że ten element w wyniku długotrwałej eksploatacji ulega zużyciu i co jakiś czas trzeba go wymieniać.

Regulacja hamulców v brake – krok po kroku

Jeżeli układ hamulcowy nie funkcjonuje tak, jak powinien, mimo że klocki ani linka nie są zużyte, to problemem może być jego niewłaściwe ustawienie. W takiej sytuacji należy podjąć kilka działań, które przywrócą efektywną pracę hamulców.

Regulacja v brake to czynność, która przy poprawnym wykonaniu może zająć zaledwie kilka minut. Do jej przeprowadzenia potrzebne są jedynie proste narzędzia, a mianowicie śrubokręt krzyżakowy oraz klucze imbusowe.

Na sam początek zwróćmy uwagę na odległość ramion od obręczy. Jeżeli jest ona zbyt duża i klocki po zaciśnięciu dźwigni nie dosięgają felgi, warto spróbować dokręcić śrubę baryłkową zlokalizowaną przy klamce. W ten sposób napniemy linkę ściągającą oba elementy do siebie. Analogiczne działanie podjąć należy w przypadku, kiedy okładziny stale ocierają się o felgę – oznacza to, że ramiona mogą być ustawione zbyt blisko i należy poluzować przewód, odkręcając lekko śrubę.

Kierownica rowerowa z dźwigną hamulca v-brakeCzasami wystarczy dokręcić śrubę baryłkową przy dźwigni, aby przywrócić hamulcom sprawność

Jeśli podjęte czynności nie przynoszą pożądanego skutku, najlepszym wyjściem będzie pełna regulacja hamulca v brake. Aby tego dokonać, najpierw trzeba ścisnąć oba ramiona i wyjąć z zacisku fajkę. Kolejnym krokiem będzie maksymalne dokręcenie śruby baryłkowej przy dźwigni i odkręcenie jej o 1 – 2 pełne obroty (łącznie z nakrętką). Odkręcamy też śrubę, mocującą linkę do ramienia. Następnie należy docisnąć ramiona do felgi i sprawdzić, czy klocek równo do niej przylega. Jeśli nie, trzeba go odpowiednio ustawić. Uwaga! Nie może on stykać się z oponą! Po wykonaniu tej czynności, ramiona należy ustawić tak, aby klocki znajdowały się w odległości 1 – 1,5 mm od obręczy, dokręcić linkę śrubą na ramieniu i wpiąć fajkę spinając oba ramiona. Dzięki pozostawionemu wcześniej luzowi na śrubie baryłkowej przy dźwigni hamulca możemy poprzez jej dokręcenie dokonać ostatecznych korekt. Jeżeli ramiona są ułożone nierówno – jedno znajduje się dalej od obręczy niż drugie, trzeba odpowiednio ustawić ich sprężyny. Dokonuje się tego za pomocą śrubek krzyżakowych zlokalizowanych w bocznych częściach konstrukcji. Ich odkręcanie sprawia, że ramię zbliża się do obręczy, a dokręcenie oddala je.

Jeżeli wszystko zostało zrobione, konieczne jest sprawdzenie, czy przeprowadzona na hamulcu v brake regulacja przyniosła pożądany skutek. Wystarczy zakręcić kołem i wcisnąć dźwignię. Powinna ona powodować całkowite hamowanie przy naciśnięciu mniej więcej do połowy jej zakresu pracy.

Regulacja hamulców v-brake – szybko i łatwo

Regulacja hamulca v-brake to umiejętność, którą powinien posiadać każdy właściciel roweru wyposażonego w tego typu mechanizm. Samodzielna praca przy jednośladzie pozwoli zaoszczędzić pieniądze, które trzeba byłoby wydać w serwisie rowerowym, a sam proces nie należy ani do czasochłonnych, ani do skomplikowanych.