Pomarańczowe tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Otwarcie salonu w Gdańsku za:

dni
godzin
minut
sekund

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Renowacja roweru – jak odnowić rower?

Data aktualizacji: 09-01-2025

Stare rowery coraz częściej wracają do łask. Doceniamy ich jakość wykonania i niezawodną konstrukcję. Renesans przeżywają szczególnie modele szosowe na stalowych ramach, czyli konstrukcje, które potrafi docenić każdy koneser kolarstwa. Dodatkowo takie rozwiązanie może być tańsze oraz bardziej ekologiczne niż inwestycja w nowy sprzęt. 

wymiana linek w rowerze.Wymiana linek to jedna z najczęstszych prac koniecznych do wykonania przy renowacji starego roweru.

Jak odnowić rower? Najpierw oceń stan techniczny

Podstawowym zadaniem przed podjęciem decyzji o renowacji roweru, powinno być gruntowne sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Nie zawsze będzie to inwestycja opłacalna, a czas, jaki poświęcimy na pracę może być niewspółmierny do osiągniętych efektów.

Każda osoba, która rozważa, jak odnowić rower MTB, trekking czy jakikolwiek inny, powinna zastanowić się, z jakiego powodu zależy jej na doprowadzeniu do użyteczności starego pojazdu. Duża grupa próbuje swoich sił ze względu na oszczędności. Jeśli jesteś urodzonym majsterkowiczem, cena takiej naprawy będzie na pewno dużo korzystniejsza niż w przypadku, gdy ktoś planuje korzystać z usług serwisu.

Należy zacząć od zadania sobie pytani, ile kosztuje naprawa roweru w profesjonalnym warsztacie? Wartość zależy od zakresu pracy. Dla przykładu koszt samej „robocizny” wymiany suportu to ok. 150 zł, a korby 80 zł. Możemy także zapłacić specjalistom za przegląd generalny. W tym przypadku inwestycja wyniesie nas od 450 zł wzwyż. W wielu przypadkach naprawa starego MTB może być cenowo zbliżona do kupna nowego modelu (o ile wybierzemy wersję z podstawowym osprzętem).

Innym ważnym aspektem dla wielu osób mogą być kwestie ekologiczne. To rozsądne rozwiązanie, gdy potrzebujemy prostego modelu do jazdy po najbliższej okolicy. Jeśli pojazd pozostawiony był w dobrym stanie technicznym, jednak nikt długo z niego nie korzystał, to wymiana podzespołów nie powinna zrujnować portfela.

Jazda na retro kolarzówce to dla niektórych pasjonatów szczyt szczęścia. W takim przypadku koszty zwykle spadają na dalszy plan. Wymagający rowerzyści zrobią niemal wszystko, aby doprowadzić wymarzone dwa kółka do stanu używalności. Modele na stalowej ramie zapewniają świetne wrażenia z jazdy. Klasyki są w cenie, a profesjonalne piaskowanie ramy rowerowej będzie jedną z podstawowych czynności, która pozwoli przywrócić im nienaganny stan wizualny.

Czy warto myśleć o naprawie po wypadku?

Zupełnie odrębną kwestią jest naprawa roweru po wypadku. Niektórzy przezorni kolarze mają ubezpieczenie dzięki czemu w razie uszkodzenia mają możliwość przywrócenia rowerowi  dawnego blasku lub pieniądze na zakup nowego modelu. W tym przypadku należy zrobić szczegółowy przegląd techniczny. Należy drobiazgowo zbadać stan ramy i widelca. Nawet drobne pęknięcia mogą zagrażać bezpieczeństwu podczas jazdy, a spawanie ramy rowerowej nie jest dobrym wyjściem. Naruszona konstrukcja może po czasie ponownie się popsuć, co będzie zagrażać bezpieczeństwu podczas jazdy. Oczywiście dotyczy to komponentu ze stali.

Ubezpieczenie roweru – co musisz wiedzieć?

W przypadku modeli aluminiowych nie ma żadnych możliwości naprawy. Niektórzy specjaliści podejmują się renowacji modeli z włókna węglowego. Należy mieć jednak na uwadze fakt, że tego typu serwis będzie bardzo kosztowny i zwykle opłaca się tylko w przypadku najdroższych rowerów.


lakierowanie roweruJednym z etapów renowacji może być malowanie roweru.

Remont roweru czy kupno nowego?

W przypadku, gdy nie potrafimy podjąć decyzji, czy lepszy będzie remont roweru, czy kupno nowego, dobrze jest zastanowić się, jakie prace należy wykonać, aby pojazd był w stanie, który nas zadowala. Tak naprawdę mamy dwa wyjścia. Po pierwsze, możemy odtworzyć pierwotny wygląd roweru z użyciem oryginalnych materiałów. To pracochłonna i kosztowna metoda, ale tylko dzięki niej odzyskamy pierwotny charakter jednośladu, co sprawi na pewno dużo satysfakcji. Należy pamiętać, że jeżeli rower ma ponad 20 lat, to konieczne będzie szukanie używanych oryginalnych części, co stanowi nie lada wyzwane. Druga metoda to poprawienie wyglądu roweru bez zwracania szczególnej uwagi na oryginalny zamysł projektantów. Dzięki nowoczesnym materiałom możemy sprawić, że np. malowanie będzie trwalsze, a osprzęt bardziej sprawny.

Do zdecydowanie najdroższych oraz najbardziej czasochłonnych czynności należy piaskowanie ramy roweru (a następnie jej malowanie), wymiana napędu na współczesny oraz gruntowny remont starych amortyzatorów w MTB. Warto decydować się na ten zakres prac tylko wtedy, gdy rama jest dla nas wyjątkowa, a jednocześnie mamy ją w swojej kolekcji. Inwestycja w rower do remontu z drugiej ręki powinna być dobrze przemyślana.

Nie każda praca będzie jednak wyzwaniem ponad siły. Często widząc komponenty z niewielkim skupiskiem korozji, spisujemy je na straty. W przypadku mało rozwiniętych skupisk możemy usunąć rdzę z roweru samodzielnie.

Remont roweru krok po kroku – zacznij od kół

Kluczowym elementem, który ma wpływ na jakość i bezpieczeństwo jazdy, są opony i koła rowerowe. Pierwszą czynnością, jaką można wykonać samodzielnie, jest sprawdzenie, czy nie biją na boki, a szprychy trzymają się na swoim miejscu. W przypadku, gdy konieczne jest centrowanie koła, konieczne będzie skorzystanie z usług serwisu. Należy liczyć się z inwestycją ok. 70 zł za sztukę.

W starych rowerach podstawowym elementem do wymiany są zwykle opony i dętki, które podczas długiego leżakowania tracą swoje właściwości. Na bieżniku mogą pojawić się przecięcia, wybrzuszenia czy zmiany w strukturze klocków. Jednocześnie guma z biegiem lat twardnieje, co może istotnie wpłynąć na płynność, a tym samym jakość pracy ogumienia.

Jeżeli opony są w dobrym stanie technicznym, możemy przywrócić im świetny wygląd. Istnieje prosty sposób na to, aby zapobiec zabrudzeniom. Płyn czyszczący do opon pozostawia lśniącą powłokę, a dodatkowo można go stosować też na obręcze. Środki tego typu przeciwdziałają pękaniu gumy, przytwierdzaniu się błota i odpychają wodę.


serwis korbyNie można zapomnieć o sprawdzeniu wszystkich połączeń śrubowych.

Co powinien obejmować remont roweru? Hamulce i napęd

Kolejnym etapem pracy będzie zadbanie o stan techniczny elementów typowo mechanicznych. Dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie klocków hamulcowych czy odpowietrzenie układu hydraulicznego. Jeżeli potrzebujesz poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie, przeczytaj artykuł o regulacji hamulców rowerowych.

Ważnym krokiem jest także weryfikacja stanu napędu. Należy rozebrać, a następnie porządnie odtłuścić wszystkie elementy układu. Warto sprawdzić stan zębatek i w razie konieczności wymienić je na nowe. Warto także zweryfikować wyciągnięcie łańcucha. Bezpieczeństwo zdecydowanie zwiększy wymiana sparciałych linek od przerzutek. Laikom w pracy zdecydowanie pomoże tekst Wymiana napędu w rowerze – jak się za nią zabrać. To szczegółowe vademecum, pozwalające na łatwe odnalezienie rozwiązania napotykanych problemów.

Punkty kontaktu w rowerze

Duży wpływ nie tylko na wygląd roweru, ale także jakość jazdy mają punkty, z którymi kolarz ma cały czas kontakt. Nowe gripy lub, w przypadku kierownic z barankiem, owijka zdecydowanie poprawiają komfort, a zarazem pozwalają na pewny chwyt i dobrą kontrolę nad dwoma kółkami.

Dobrej jakości siodełko to klucz do wygodnej jazdy. Zarówno pianka w wyściółce, jak i skorupa z biegiem lat mogą stracić swoje właściwości. W praktyce przekłada się to na gorsze wsparcie niż przed laty. Jak poznać, że wymiana jest konieczna? Komponent zapada się, a na powierzchni, gdy powinna znajdować się pianka, są zagięcia.

Bez względu na to, czy w rowerze zamontowane były pedały platformowe, czy zatrzaskowe, powinny przejść serwis. Należy zweryfikować, czy w łożyskach nie ma luzów, a same korpusy nie są zużyte.  

Remont roweru – cena sprzedaży

Co ciekawe, renowacja jest nie tylko metodą na to, jak odnowić rower. To także sposób na zarabianie pieniędzy. Doprowadzenie do porządku ramy i komponentów, a także skompletowanie brakujących części, może przyciągnąć kupca, który doceni naszą pracę. 

Za zabytkowe rowery w dobrym stanie, takie jak przykładowy model Romet Sport, trzeba dziś zapłacić jak za współczesny model. Inne marki – w wielu gronach kultowe – bywają znacznie droższe. 

Retro rowery szosowe, takie jak np. Rossin Record Columbus SL z lat 80. z piękną turkusową ramą zbudowaną na stalowych rurkach łączonych za pomocą muf i oryginalnym osprzętem – jedynym słusznym w tamtych czasach Campagnolo Super Record, może sprzedać się nawet za ok. 10 tysięcy złotych.