Jak dobrać rozmiar kasku rowerowego?
19-12-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Im dłużej jeździsz na dwóch kółkach, tym lepiej rozumiesz potrzebę dokładnego dopasowania roweru do swojej pozycji. Można spróbować zrobić to samodzielnie – metodą prób i błędów, zmieniając ustawienie kierownicy, siodełka lub mostka – a można udać się na profesjonalny bikefitting. Czym jest, ile kosztuje i czy zawsze warto skorzystać z pomocy specjalisty? Przeczytaj!
Na bike fitting warto przyjść w swoich wygodnych ubraniach kolarskich i z rowerem. Następnie specjalista przeprowadzi wywiad, dokona analizy oraz dopasuje komponenty.
Spis treści:
Usługa zapewniania kolarzowi komfortu oraz jak najwydajniejszej jazdy – na tym właśnie w skrócie polega bikefiting. Co oznacza w praktyce? Zwykle chodzi o badanie pozycji rowerzysty w profesjonalnym salonie, a następnie dopasowanie roweru do sylwetki kolarza. Specjalista przede wszystkim ustawia komponenty w odpowiedniej pozycji, ale najczęściej taki przegląd wymaga też doboru nowych części, na przykład dłuższej korby albo krótszego mostka, bo stare nie gwarantują danej osobie maksymalnej wygody.
Warto wiedzieć, że zwykle bikefitting składa się z trzech etapów: najpierw badania, potem ustawiania i dobierania komponentów, a na koniec udzielenia wskazówek na przyszłość razem z dokumentacją analizy. Czasami rowerzyści korzystają wyłącznie z konsultacji dotyczącej wyboru roweru w odpowiednim rozmiarze i z właściwą geometrią. Cel jest jednak zawsze ten sam – uzyskanie prawidłowej pozycji na rowerze, której to tematowi poświęciliśmy cały osobny artykuł.
Najczęściej dopasowanie roweru poprzedza wywiad fizjoterapeutyczny przeprowadzany przez wykwalifikowanego specjalistę. Następnie bikefitter dokonuje pomiarów statycznych i dynamicznych przy pomocy kamer, czujników oraz systemów komputerowych. Podczas badania zmieniana jest wysokość kierownicy lub siodełka i analizowany jest wpływ takiej korekty na parametry fizyczne oraz możliwości motoryczne.
Jak podnieść kierownicę w rowerze?
Czujniki na ciele rowerzysty w czasie rzeczywistym przesyłają dane do komputera bikefittera, aby ten zobaczył, co należy poprawić.
Dzięki sensorom umieszczonym na rowerzyście można w czasie jazdy wyświetlać trójwymiarowe dane w postaci wykresów czy nawet anatomicznej mapy ciała kolarza. Oczywiście do ostatecznej oceny przydatne są też inne informacje – badany precyzuje swoją dyscyplinę, styl jazdy, a także doświadczenia, obciążenia treningowe i przebyte kontuzje.
Najlepiej ubrać wygodne ubrania rowerowe, które zwykle zakładasz na przejażdżkę. Zabierz też rower, aby można było od razu dokonywać na nim korekt. Koniecznie zarezerwuj sobie czas – bikefitting zwykle trwa od jednej do nawet trzech godzin.
Wyciągnięte wnioski z badania pozwalają przeprowadzić bike fit poprawiający pozycję podczas jazdy. Jeśli konsultacja dokonywana jest przed kupieniem roweru, pomoże ustalić, jaki rozmiar ramy wybrać. W innym wypadku chodzi przede wszystkim o ustawienie z użyciem miarki czy lasera elementów podlegających regulacji:
Najczęściej z salonu bike fittingu nie wychodzi się bez wskazówek do kupna nowych komponentów. Inna szerokość siodełka czy kierownicy pozwala zoptymalizować pozycję w rowerze. Obecnie bardzo popularnym tematem jest też zmiana długości ramion korby, zwykle na krótsze.
Ostatni element stanowi badanie stóp podoskopem, ustawienie bloków w butach oraz konsultacja w kwestii doboru wkładek do obuwia – przeczytaj nasz artykuł o tym zagadnieniu, a dowiesz się, czym różni się stopa z supinacją od tej z pronacją.
Wszystkie zebrane dane pozwalają stworzyć raport określający, jak ustawić wszystkie elementy podlegające regulacji (lub zmianie), by udało się zająć możliwie najodpowiedniejszą pozycję na rowerze. Przygotowane dane pozostaną więc pomocne, nawet gdy kolarz zmieni już model na nowy, chociaż warto pamiętać, że bikefitting dotyczy przede wszystkim dopasowania osoby do konkretnego roweru.
Geometria roweru – jak dobrze dobrać ramę?
Rowerowy przegląd związany z dopasowaniem komponentów do anatomii kolarza zwykle mieści się w cenie od 500 do 1500 zł. Najtańsza jest prosta konsultacja dla osób, które kiedyś już przeprowadzały bikefitting i mają odpowiednią dokumentację. Podobnie wygląda cena poznania wskazówek dotyczących wyboru geometrii czy rozmiaru ramy. Koszt pełnej usługi, wraz z wymianą komponentów, rzadko kiedy zamyka się w 1000 zł złotych i może się różnić względem rodzaju uprawianej dyscypliny. W tej cenie często zawarte są poprawki – jeśli efekt będzie niezadowalający, to kolejna, darmowa wizyta będzie służyła dostrojeniu pozycji.
Dla przykładu warszawski salon Centrum Rowerowe oferuje bikefitting roweru w cenie około 900-1000 zł. W przypadku szosy, gravela i MTB koszt wynosi 899 zł, a dla triathlonu już 999 zł. Oczywiście mowa tu o pełnej usłudze wykonanej z czujnikami oraz przy użyciu zaawansowanego sprzętu komputerowego, w tym produktów marki gebioMized. Sama konsultacja lub dobór rozmiaru i geometrii ramy są dużo tańsze (450 zł). Kwoty sprawdziliśmy 15.05.2025 roku – mogły ulec zmianie.
Bardzo podobnie kształtują się ceny w stacjonarnym salonie Centrum Rowerowe Poznań, gdzie również znajduje się pracownia bikefitterska.
W całej Polsce działa przynajmniej kilkadziesiąt firm świadczących usługi w zakresie bikefittingu, w tym pewnie kilkanaście wykorzystujących najnowocześniejsze metody diagnostyczne. W mniejszych miastach może być trudniej znaleźć najbardziej innowacyjne sprzęty, ale też te salony prawdopodobnie policzą sobie trochę mniej za bikefitting niż w warszawskim topowym miejscu. Na cenę wpływać może również to, czy firma dopasowywać będzie gotowy rower, czy razem z klientem dopiero wybierze komponenty.
Bike fitting nie kosztuje mało, jednak czy kwota około 900 zł jest nie do przyjęcia? Dla rowerzysty jeżdżącego rekreacyjnie – raczej tak, ponieważ stanowi nawet połowę ceny taniego roweru. Oczywiście dla majętnego nic trudnego, zwłaszcza jeśli od lat ma on dolegliwości nawet po krótkich wycieczkach i kończą się pomysły, co jeszcze można zmienić. Ból może pojawić się w dolnej części pleców lub dotyczyć kończyn czy szyi – specjalista, będzie wiedział, jak to poprawić.
Nad bikefittingiem z całą pewnością może zastanowić się amator lokalnych wyścigów, który trenuje dużo, a ambicje ma jeszcze większe. Dotyczy to każdej dyscypliny, nie tylko zawodów szosowych, triathlonowych czy gravelowych. Moment kupna nowego roweru będzie odpowiedni do udania się do specjalisty, pod którego okiem zawodnik wybierze i dostosuje model tak, aby jazda była łatwiejsza i dawała dużo lepsze rezultaty.
Na pewno bikefittingu nie ominą żadni profesjonaliści. Zarówno teamowi, jak i samemu rowerzyście bardzo zależy na ostatecznym wyniku, a intensywna jazda z nawet drobnym niedopracowanym szczegółem w rowerze może przełożyć się na kontuzje mięśniowe.