Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Mostek w rowerze. Jak dobrać odpowiedni wspornik kierownicy?

Data aktualizacji: 23-01-2023

Chcesz zwiększyć swoją wygodę podczas jazdy, a może pragniesz przyjąć bardziej sportową postawę? Jeżeli Twoja pozycja na rowerze nie jest w 100% idealna, to dobór innego wspornika kierownicy jest najprostszym i najtańszym sposobem na jej poprawę. W tym artykule poznasz różne rodzaje mostków, a także nauczysz się je lepiej dopasowywać oraz wymieniać. 

zdjęcie roweruNiewielki mostek kierownicy ma olbrzymi wpływ na pozycję, jaką zajmujemy na rowerze.

Rodzaje mostków rowerowych – co warto wiedzieć?

Mostek rowerowy, zwany inaczej wspornikiem kierownicy, to niewielki komponent, którego główną funkcją jest stabilne połączenie kierownicy z rurą sterową. W dużej mierze zależy od niego bezpieczeństwo podczas jazdy, dlatego musi być nie tylko wytrzymały, ale także odpowiednio zamocowany. Jednocześnie niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ta mała część ma ogromny wpływ na pozycję, jaką zajmujemy. Tuż obok rozmiaru ramy jest jednym z ważniejszych elementów branych pod uwagę w trakcie bike fittingu, czyli profesjonalnego dopasowania ustawienia roweru do potrzeb użytkownika (sprawdź: Bike fitting – rower szyty na miarę).

Istnieje kilka rodzajów mostków rowerowych, dzięki czemu bez trudu znajdziesz model, który pozwoli Ci zająć taką pozycję, jakiej oczekujesz. Wyróżnia się:

  • Klasyczne   –  proste konstrukcje, stosowane najczęściej w MTB i szosach. Parametrami, od których zależy ich funkcjonalność, są długość oraz kąt nachylenia.
  • Regulowane – wygodne rozwiązanie, stosowane najczęściej w rowerach rekreacyjnych: miejskich i trekkingowych, pozwala na łatwą zmianę kąta nachylenia kierownicy, dzięki czemu użytkownik może z łatwością ustawić komfortową dla siebie pozycję.
  • Amortyzowane – ich główną zaletą jest skuteczna redukcja wstrząsów generowanych podczas jazdy, dzięki czemu odciążają nie tylko nadgarstki, ale także ręce. Najczęściej na ich montaż decydują się właściciele graveli. Rzadziej spotykane są w szosach.
  • Zintegrowane – występują dwa typy tego rodzaju wspornika. Kierownica zintegrowana z mostkiem (inaczej zintegrowany kokpit) to rozwiązanie wykorzystywane w szosach i gravelach. Wyróżnia się lepszą aerodynamika. Mostek zintegrowany z ramą (direct mount) natomiast jest domeną rowerów grawitacyjnych, w których poprawiają sterowność.

rower miejski unity leopoliRowery miejskie zwykle wyposażane są w mostki wpuszczane, jak Unity Leopoli.

Jak dobrać mostek do roweru?

Wybór nowego komponentu to nie lada wyzwanie. Aby model był kompatybilny z naszym rowerem, musimy zwrócić uwagę na trzy główne parametry: typ mocowania, średnicę rury sterowej oraz średnicę kierownicy. Wymiary zazwyczaj można odczytać z samego wspornika, dlatego nie trzeba ich samemu mierzyć.

Typ mocowania mostka w rowerze

To podstawowy parametr, który powinniśmy przyjąć za pierwsze kryterium podczas poszukiwania nowego komponentu. Są to:

  • Mostki ahead – zdecydowanie najbardziej popularne obecnie rozwiązanie. Komponent mocuje się na rurze widelca za pomocą śrub imbusowych znajdujących się na obejmie.
  • Mostki wpuszczane – w przypadku rowerów miejskich i trekkingowych zwykle producenci decydują się na montaż wsporników wpuszczanych bezpośrednio do gwintowanej rury widelca. 
  • Mostki zintegrowane – dotyczy to wcześniej wspominanych modeli direct mount, dedykowanych do MTB (DH lub FR).

Średnica rury sterowej

Kolejną czynnością jest sprawdzenie średnicy rury sterowej, tak aby było możliwe bezpieczne zamocowanie komponentu. Wartość ta wyrażana jest w calach. Najczęściej spotykany standard to 1 1/8”. W rowerach starszego typu znajdziemy jeszcze modele o wielkości 1”.

Średnica kierownicy

Poznanie tej wielkości umożliwi znalezienie modelu pasującego do naszej kierownicy. Dla odmiany Wartość ta podawana w milimetrach. Obecnie zwykle spotyka się trzy wielkości: 25,4 mm (powszechne w starszych rowerach), 31,8 mm (najpopularniejsze, spotykane w niemal każdym typie roweru: od trekkingowych przez MTB po szosę) oraz 35 mm (kolarstwo grawitacyjne).

Kierownica rowerowa zintegrowana z mostkiemPrzykład mostka zintegrowanego z kierownicą.

Jaki mostek do MTB, a jaki do szosy? Parametry wpływające na jakość jazdy

Aby być w pełni zadowolonym z wymiany mostka, należy zwrócić uwagę nie tylko na właściwości, które wpływają na kompatybilność, ale także jakość jazdy. Należą do nich kąt nachylenia wspornika, jego długość, materiał, z jakiego został wykonany i masa.

Kąt mostka rowerowego – podstawowe informacje

Jednym z elementów konstrukcji roweru, który ma olbrzymi wpływ na jego geometrię, jest główka ramy. Od jej nachylenia zależy pozycja kolarza podczas jazdy. Jeżeli jest dla nas niewygodna, możemy ją skorygować za pomocą zastosowania wspornika kierownicy. Aby to zrobić, należy zwrócić uwagę na kąt mostka rowerowego. Może być on dodatni (kierownica uniesie się do góry, co poprawia wygodę) lub ujemny (obniżona, bardziej aerodynamiczna pozycja).

Najbardziej popularne jednak są modele, których kąt nachylenia wynosi 0⁰. Kolarze chętnie wybierają również wersje z niewielkim wzniosem wynoszącym do ok. 6⁰, co podnosi komfort podczas jazdy.

Mostek w negatywie – co warto wiedzieć?

Niektóre wsporniki kierownicy cechują się dużą uniwersalnością, dzięki czemu mogą być zamontowane w odwrotną stronę, a więc nie tylko z dodatnim, ale także ujemnym kątem nachylenia. Przykręcenie komponentu w sposób przeciwny określamy mianem mostka w negatywie. Dzięki temu kolarz (zwykle MTB lub szosowy) przybiera bardziej sportową pozycję, a jednocześnie ma lepszą kontrolę nad rowerem z dociążonym przednim kołem.

Długość mostka a pozycja na rowerze

Innym ważnym kryterium doboru nowego komponentu powinna być długość mostka. Jest ściśle powiązana z kątem nachylenia i ma również istotny wpływ na pozycję, jaką kolarz zajmuje za kierownicą, a także zwrotność roweru, czyli to jak reaguje na ruchy kierownicą.

Długość mostka do roweru szosowego znacząco różni się od tej wybieranej do MTB. W kolarzówkach i gravelach zwykle wynosi od 80 mm wzwyż, co przekłada się na bardziej aerodynamiczną postawę. Ma to związek m.in. z innym typem kierownicy. Baranek z mostkiem 50-60 mm będzie niesamowicie nadsterowny. Każdy nawet najbardziej delikatny ruch kierownicą spowoduje gwałtowną reakcję. Kolarze górscy decydują się na krótkie wsporniki – od 60 mm w dół, co przekłada się na zwiększenie sterowności i lepsze dociążenie przedniego koła. Najbardziej kompaktowe modele stosuje się w dyscyplinach grawitacyjnych.

Jeśli chcesz zoptymalizować swoją pozycję na rowerze, warto sprawdzić, jaki wspornik kierownicy aktualnie posiadasz. Większość producentów oznacza parametry bezpośrednio na komponencie (są to zwykle kąt nachylenia, długość i średnica kierownicy). Możesz również dokonać tradycyjnych pomiarów.

Jak zmierzyć mostek rowerowy?

Długość wspornika kierownicy określana jest w milimetrach, a pomiaru można dokonać za pomocą marki. Podawane wartości nie dotyczą jednak pomiaru całego komponentu. Długość mostka to odległość między centralnym punktem na rurze sterowej a środkiem kierownicy.

Osoby planujące jedynie niewielką korektę pozycji nie muszą od razu inwestować w nowy komponent. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zastosowania podkładki na rurę sterową, bezpośrednio pod mostkiem. Niewielki element podwyższa pozycję wspornika, co przekłada się na wysokość ustawienia kierownicy. Jeśli chcesz dowiedzieć się,  jaki sposób ją prawidłowo wyregulować, przeczytaj artykuł Regulacja kierownicy w rowerze - jak ją prawidłowo wykonać?.

Alternatywnym sposobem na zmianę wysokości kierownicy jest regulacja sterów klasycznych. Dotyczy to jednak wąskiej grupy rowerów z nagwintowaną rurą sterową. Obecnie występują zwykle w rowerach z niższej półki cenowej. Jeśli chcesz zgłębić temat, zapoznaj się z tekstem Jak dobrać stery rowerowe?

Oczywiście dotyczy to tylko drobnej zmiany wysokości ustawienia kierownicy. Do wydłużenia lub skrócenia całego roweru, co ma kluczowe przełożenie na komfort jazdy, potrzeba wymiany mostka. Przy za dużej ramie lub preferowaniu bardziej agresywnej pozycji na rowerze, warto spróbować jazdy na 10 mm krótszym mostku (w skrajnych przypadkach nawet 20 mm). Natomiast przy za małej ramie lub za mało sportowej pozycji, należy sprawdzić dłuższy wspornik. Koszt takiej modyfikacji jest zazwyczaj niewielki, a może zdecydowanie poprawić geometrię ramy.

Materiał wykonania i masa wspornika kierownicy

Kolejnymi parametrami, na które warto dodatkowo zwrócić uwagę, są materiał wykonania i masa komponentu. Zdecydowanie najczęściej produkuje się te części z aluminium. Cechuje się relatywnie niską masą przy jednocześnie dużej wytrzymałości. Spotkać można również elementy karbonowe bądź tytanowe. Niekiedy części łączą w sobie te dwa lub trzy metale. Takie produkty są zdecydowanie droższe, jednak wyższa cena niesie za sobą dużo wyższą jakość – mniejszą wagę i lepszą redukcję drgań. Zwykle wybierane są one przez profesjonalistów.

Rowerzysta w lesie na MTBRegulacja lub wymiana mostka pozwala na zajęcie pozycji dopasowanej do stylu jazdy.

Regulacja i wymiana mostka w rowerze

Regulacja mostka kierownicy w rowerze nie jest czynnością skomplikowaną. Zwykle ogranicza się do dokręcenia lub poluzowania śrub mostka. Nie może być on ani za mocno, ani za luźno osadzony w ramie. W przypadku typowych wsporników regulowanych dopasowanie kąta nachylenia wygląda niemal identycznie (należy jedynie zmienić kąt nachylenia na pożądany) i ogranicza się do użycia jednego narzędzia – klucza imbusowego.

Podniesienie lub wymiana mostka typu ahead także należą do prostych czynności warsztatowych, z którymi większość osób poradzi sobie w domowym zaciszu. Jak to zrobić krok po kroku?

  1. Przygotuj zestaw narzędzi – klucze imbusowe i wkrętaki.
  2. Połóż rower bezpiecznie na podłodze lub powieś na wieszaku (po odkręceniu mostka musisz zabezpieczyć widelec, aby nie spadł).
  3. Odkręć kierownicę.
  4. Odkręć mostek od rury sterowej. Rozpocznij od śrub poziomych (tak, aby poluzować mostek), a następnie przejdź do śruby na górze. Zdjąć ją razem z podkładką.
  5. Zdejmij mostek.
  6. Teraz możesz wymienić mostek na nowy, podnieść obecny umieszczając podkładki lub odkręcić stary, aby zmodyfikować kąt nachylenia.
  7. Delikatnie przykręć śruby mocujące i śrubę górną.
  8. Ustaw i przykręć kierownicę.
  9. Dokręć stabilnie górną śrubę. Pamiętaj o tym, że większość producentów zaleca dokręcanie z momentem obrotowym wynoszącym 5 lub 6 Nm.

Prawidłowo przeprowadzony montaż mostka w rowerze to klucz do bezpiecznej i wygodnej jazdy.

Szukasz komfortowej pozycji za kierownicą? Przeglądaj regulowane mostki rowerowe:

Mostek regulowany ROMET MTS-C299
44 ,99 zł
Cena katalogowa: 48 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany ROMET MTS-C268-5
4,5

2 opinie

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany ACCENT AL-541
4,8

10 opinii

79 ,99 zł
Cena katalogowa: 99,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany ACCENT AL-541
4,8

10 opinii

82 ,99 zł
Cena katalogowa: 99,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie

WYPRZEDAŻ

Mostek KELLYS CRX 70
4,9

10 opinii

87 ,99 zł
-16% Najniższa cena: 104,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany ACCENT AS-541 AH
4,8

5 opinii

89 ,99 zł
Cena katalogowa: 99,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!

WYPRZEDAŻ

Mostek regulowany ACCENT Eagle
89 ,99 zł
-10% Najniższa cena: 99,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany ACCENT AS-570 AH
5,0

12 opinii

99 ,99 zł
Cena katalogowa: 125 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Mostek regulowany ACCENT Lark
99 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Mostek regulowany XLC ST-T14
5,0

14 opinii

99 ,99 zł
Cena katalogowa: 119,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Mostek regulowany XLC Comp A-Head ST-T17
5,0

5 opinii

119 ,99 zł
Cena katalogowa: 135 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!

WYPRZEDAŻ

Mostek regulowany KELLYS CRX 80
119 ,99 zł
-20% Najniższa cena: 149,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!

WYPRZEDAŻ

Mostek regulowany XLC ST-T18
129 ,99 zł
-13% Najniższa cena: 149,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!

POLECAMY

Mostek regulowany PRO LT
4,9

23 opinie

147 ,99 zł
Cena katalogowa: 164 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Mostek regulowany ACCENT Sting 3
179 ,99 zł
Cena katalogowa: 199 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!

POLECAMY

Mostek regulowany ERGOTEC Octopus 50
4,9

13 opinii

189 ,99 zł
Cena katalogowa: 229 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w sobotę!