Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk jest pusty

Dofinansowania rowerów elektrycznych

Data aktualizacji: 19-08-2025

W 2024 roku polski rząd zapowiadał dofinansowania rowerów elektrycznych w latach 2025-2029, ale szybko z pomysłu się wycofał. W lutym 2025 roku nastąpił jednak nieoczekiwany zwrot akcji. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił, że projekt wraca do życia na zmienionych zasadach. Program w nowym kształcie pochłonie 50 mln zł, co przekłada się na 2500 zł bonifikaty za zakup e-bike’a i 4500 zł za wersję cargo przez osoby prywatne. 

Unity Raggio w mieście."Mój rower elektryczny" – 300 milionów na dofinansowania do zakupu e-bike'ów, które jednak ominie polskich obywateli.

Chcesz być na bieżąco ze szczegółami projektu dopłat do zakupów rowerów elektrycznych? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem, w którym zebraliśmy najważniejsze informacje o programie:

Program dofinansowania – Mój Rower Elektryczny 2025.

W poniższym tekście poznasz genezę pomysłu refundacji e-bike'ów – nie tylko na szczeblu centralnym, ale również samorządowym. Wyjaśniamy również, jak kwestia dopłat wygląda w innych krajach Europy.

Jesienią 2024 roku ogłoszono, że dofinansowanie nie wejdzie w życie, ponieważ Europejski Bank Inwestycyjny nie zgodził na finansowanie programu "Mój rower elektryczny" z pieniędzy dostępnych w ramach Funduszu Modernizacyjnego. Projekt nie trafił jednak do szuflady na zbyt długo. Od 12.02.2025 trwały konsultacje społeczne nad jego nową odsłoną, tym razem realizowaną za krajowe środki. Najprawdopodobniej zostanie on sfinansowany z funduszu niskoemisyjnego transportu.

 Dotacja na rower elektryczny – drugie podejście do programu „Mój rower elektryczny”

Od 12.02.2025 r. do 25.02.2025 r. prowadzono konsultacje społeczne na temat projektu „Mój rower elektryczny”. Kolejnym etapem procesu będzie podsumowanie uwag do programu, wdrożenie zmian i publiczne ogłoszenie jego finalnego kształtu.

Oto najważniejsze założenia projektu:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierzał przeznaczyć na dofinansowania 50 mln złotych, co według założeń pomysłodawców pozwoliłoby na zakup przynajmniej 17333 pojazdów. Ma to ma pozwolić na ograniczenie emisji CO₂ o co najmniej 8052 Mg rocznie.

Program miałby trwać w latach 2025-2029 w trybie ciągłym – do wyczerpania puli środków.

Zapowiadana refundacja ma wynosić do 50% kosztów zakupu pojazdu, ale nie przekraczać kwoty 2500 zł w przypadku standardowych rowerów elektrycznych i 4500 zł dla rowerów transportowych e-cargo oraz wózkach rowerowych z silnikiem.

Dotacja ma być dedykowana wyłącznie osobom fizycznym.

Podsumowując, ile wynosiłoby dofinansowanie na rower?

Planuje się, że refundacja ma wynieść do 50% kosztów zakupu roweru elektrycznego, ale w przypadku standardowego e-bike'a nie może przekroczyć limitu 2500 zł. Większą dotację najprawdopodobniej można będzie otrzymać na e-wózek rowerowy lub rower cargo – maksymalna  kwota dofinansowania wynosiłaby 4500 zł.

 Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego wg proponowanego projektu?

Najważniejszą informacją jest fakt, że dofinansowanie na rower elektryczny ma być wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu. W założeniu o dotacje ubiegać mogłyby się osoby, które już kupiły nowego (nieużywanego) e-bike’a, spełniającego zakładane wymogi programu:

  • oznakowanie w formie naklejki informujące o czasie trwałości,
  • data produkcji e-bike'a i baterii jest nie wcześniejsza niż 24 miesiące przed datą zakupu,
  • brak finansowania z wykorzystaniem leasingu,
  • brak dofinansowania zewnętrznego ze środków publicznych – krajowych lub zagranicznych,
  • wydatki nie obejmują części zamiennych w stosunku do standardowej wersji danego modelu – tj. nie przewiduje się np. możliwości ujęcia w kosztach zmiany siodełka na lepsze albo montażu tylnego bagażnika rowerowego.
  • mieści się w okresie kwalifikowalności wydatków, który trwa od 04.07.2024 do 30.05.2029 r.

Jedna osoba fizyczna będzie mogła ubiegać się o refundację wyłącznie do jednego roweru. W przypadku jego kradzieży ma jednokrotną szansę na ponowne uzyskanie dofinansowania na inny model.

Znakowanie rowerów – wszystko, co musisz wiedzieć!

 Dopłata do roweru elektrycznego – wymagania techniczne

Jeśli zakup e-bike’ów ma promować zdrowy tryb życia oraz obniżać zużycie paliw emisyjnych w transporcie, to dofinansowanie rowerów elektrycznych nie może dotyczyć dowolnego elektryka. Z tego powodu twórcy projektu programu przygotowali listę minimalnych wymagań technicznych, jakie powinien spełniać. Warunki nie są zbyt wygórowane i w większości wynikają z ogólnych przepisów definiujących, czym jest rower elektryczny.

Rowery elektryczne – przepisy

Wymagania techniczne w programie „Mój rower elektryczny”:

Każdy pojazd powinien spełniać normę EN15194, co dokumentuje się przez: zamieszczenie informacji na fakturze zakupu lub paragonie imiennym. Alternatywnie może to być oświadczenie sprzedawcy bądź producenta, albo dokumentacja zdjęciowa oznakowania roweru (naklejka z normą EN15194 i numer ramy). A także musi być zgodny z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie Warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Wśród najważniejszych wytycznych znajdziemy także:

  • litowo-jonowy akumulator (lub wykorzystujący podobną technologię) o minimalnej pojemności 10 Ah, czyli 360 Wh (przy standardowym dla e-bike’ów napięciu znamionowym 36V),  (zob. zasięg wspomagania roweru elektrycznego), który został zamontowany tak, aby utrudnić jego wyjęcie osobom postronnym,
  • miejsce produkcji w kraju UE i posiadanie certyfikatu CE, co zostało udokumentowane poprzez informację na fakturze lub paragonie imiennym lub oświadczenie sprzedawcy/producenta.
  • możliwość jazdy bez wspomagania (z wyjątkiem funkcji walk assist),
  • działanie silnika tylko podczas pedałowania,
  • opcja ładowania przez domowe gniazdko elektryczne,
  • zawartość w zestawie niezbędnych akcesoriów, takich jak ładowarka i adapter,
  • elektryczne rowery cargo i wózki rowerowe muszą cechować się minimalną ładownością wynoszącą 60 kg (dotyczy samego ładunku),
  • brak manetki gazu oraz brak możliwości zmiany wspomagania elektrycznego z wartości maksymalnej 25 km/h na wyższą.


EP8 – jeden z topowych silników od Shimano.

 Program PFRON – dofinansowanie rowerów elektrycznych dla osób niepełnosprawnych

W Polsce obowiązuje już jeden program dofinansowań do e-bike’ów – jest to wsparcie dla osób z niepełnosprawnością. Refundowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działanie pozwala zdobyć dofinansowanie w wysokości nawet 95% ceny elektryka, a więc zdecydowaną większość opłaca PFRON. Dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego dotyczy przede wszystkim trójkołowych pojazdów gwarantujących stabilną jazdę osobom ze schorzeniami ruchowymi. Dopłata uzyskiwana jest po okazaniu niezbędnych dokumentów zdrowotnych oraz dochodowych. Podobnie, jak w przypadku innych programów, najpierw należy kupić rower, a dopiero następnie ubiegać się o dotację.

 Dofinansowania do elektryków na szczeblu lokalnym. Gdynia i Białystok z wyróżnieniem

Choć dotychczas nie udało się sfinalizować dużego projektu na zakup e-bike’ów z budżetu państwa, to na szczeblu lokalnym można zauważyć kilka sukcesów zwolenników rowerów elektrycznych. Na wyróżnienie zasługuje przede wszystkim Gdynia, która uchwałą z dnia 27.04.2022 wprowadziła dotację celową na zakup elektryków. Gdynianie co roku (w 2025 r. odbywa się 4 edycja programu, z którego skorzysta 120 osób) mogą wnioskować o dopłaty do rowerów elektrycznych w wysokości 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2500 zł. Co ciekawe, osoba dotowana zobowiązana jest do brania udziału w okresowych badaniach dotyczących nawyków transportowych. Miasto argumentuje program chęcią poprawy jakości środowiska naturalnego, równoważenia transportu i ograniczania hałasu oraz emisji spalin w przestrzeni publicznej.

Podobnie prezentował się projekt w Białymstoku, gdzie wnioski zbierano tylko dwa dni, ponieważ pula dofinansowania została wyczerpana. Cały budżet programu związanego z zadaniem „Ekorower – alternatywa dla samochodu” był przyznany miastu przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i wynosił 750 tys. zł. Pojedyncze dotacje na rower elektryczny opiewały, tak jak Gdyni, na sumę 50% poniesionych kosztów, maksymalnie 2500 zł.

Przeprowadzony na mniejszą skalę w Łodzi, już zakończony, program dofinansowań miał nieco inne oblicze – był konkursem skierowanym do przedsiębiorców. Projekt o nazwie #TowaRower, zorganizowany przez Fundację Normalne Miasto Fenomen przy partnerstwie m.in. Urzędu Miasta Łodzi, skłaniał właścicieli firm do kupowania rowerów towarowych ze wspomaganiem elektrycznym. Warto dodać, że przedsiębiorcy mogli liczyć na dopłatę przekraczającą połowę wartości modelu – czyli więcej niż w innych programach.

 Dopłaty do e-bike’ów w innych krajach – czy Polska zostaje z tyłu?

Wiele krajów Europy ma już swoje programy dofinansowań do e-bike’ów. Jak można było przypuszczać, wśród państw znalazły się bogate Niemcy, Szwajcaria, Belgia czy Luksemburg, ale – co ciekawe – nie zabrakło i Półwyspu Iberyjskiego, a także Francji. W Portugalii w 2024 można było otrzymać do 500 € (i trzykrotnie więcej na e-cargo!). Z kolei program wsparcia eco-commutingu w Hiszpanii był samorządowy, ale dotyczył aż 7 metropolii. Dodatkowo jesienią 2024 hiszpański rząd ogłosił pro e-bike’owy program o wartości 20 milionów €. U naszych zachodnich sąsiadów projekt różni się w każdym z regionów – w niektórych landach zasady wsparcia były naprawdę korzystne. Najwyższą kwotę z dofinansowań rządowych mogą uzyskać mieszkańcy Luksemburgu. W założeniach prowadzonego w latach 2024-2026 programu jest wsparcie w wysokości 600 € na zakup standardowego roweru elektrycznego i 1000 € na e-bike typu cargo.