Koszyk

Koszyk jest pusty

Znakowanie rowerów

23.09.2020

Zawsze warto podjąć wszelkie możliwe środki ostrożności, które mogą nas uchronić przed kradzieżą roweru lub ułatwić odnalezienie go, gdy już zostanie przez kogoś przywłaszczony. Jedną z dostępnych możliwości zabezpieczenia jest jego znakowanie. Informujemy jak zarejestrować rower oraz gdzie można to zrobić.

Wiele Komend Rejonowych i Powiatowych Policji stara się zachęcać do tego właścicieli jednośladów poprzez cyklicznie organizowanie różnych akcji. Co prawda służby porządkowe ostatnio nieco wycofały się z tego pomysłu – niegdyś można było zrobić to od ręki na najbliższym komisariacie, teraz tylko podczas wyznaczonych spotkań, a pandemia również wpłynęła negatywnie na ich częstotliwość.

dużo rowerów poprzypinanych pod sklepemRowery pozostawione bez zabezpieczenia mogą łatwo zostać skradzione.

Na czym polega znakowanie roweru?

Znakowanie roweru polega na naniesieniu na ramę oznaczenia, składającego się zarówno z liter, jak i cyfr. Powstaje w ten sposób dodatkowy numer ramy roweru. Napis wygrawerowany zostaje specjalnym przyrządem typu „engrawer”. Tak oznakowany egzemplarz dostaje jeszcze naklejkę. Mikroudarowa technologia daje możliwość wykonania oznakowania precyzyjnie. Jest ona na tyle dobra, że zmiany, które powoduje w strukturze materiału, można wykryć nawet po powierzchniowym zatarciu znaków.

Jeśli rower został już oznakowany, właściciel jednośladu otrzymuje dokument z danymi osobowymi, numerem naniesionym na ramę oraz cechami charakterystycznymi roweru. Oznaczenia można dokonać również pisakiem, który widoczny jest wyłącznie w świetle ultrafioletowym lub UV. Jednak stanowczo odradzamy tego typu rozwiązanie, ponieważ już przy pierwszym deszczu ślad pozostawiony przez pisak zniknie. Podobna sytuacja ma się z naklejkami, którymi można dodatkowo nalepić na rower. Jak nie trudno się domyślić, łatwo można usunąć je samemu, a z biegiem czasu ulegają one wytarciu.

Oznakowaniu podlegają: 

  • rama pod kierownicą;
  • ramię przekładni sprzężone z przekładnią;
  • przedni widelec.

W rowerach, których wartość materialna jest znacznie wyższa od przeciętnego jednośladu, zaleca się oznakowanie dodatkowych elementów tj. sztyca kierownicy, siodełko oraz obręczy kół.

Znakowanie roweru na Policji

Niestety nie istnieje ogólnopolska, formalna baza rowerów i w najbliższym czasie raczej nie ma szans, by coś w tej kwestii się zmieniło, choć z pewnością ta ułatwiłaby poszukiwania w razie straty jednośladu. Funkcjonariusze starają się jednak współpracować ze sobą, by odzyskiwać kradzione rowery. I to właśnie służby porządkowe zajmują się znakowaniem rowerów w Polsce. Tak jak wspominaliśmy na początku, aktualnie konieczne jest jednak sprawdzenie harmonogramów znajdujących się na stronie internetowej Policji, gdyż inicjatywa ta wydaje się coraz bardziej zanikać.

Jak oznakować rower?

Rejestracja roweru na Policji poprzedzona jest wypełnieniem elektronicznego formularza zgłoszeniowego w celu wygenerowania przez system unikalnego kodu. Kształt oraz wysokość cyfr (wynosząca 7 mm) są tak przemyślane, by jakakolwiek przeróbka była wyraźnie widoczna. Nie jest możliwe ponowne znakowanie wcześniej oznakowanych elementów, a także przerabianie już naniesionych numerów. W momencie, gdy wymianie ulega którykolwiek element roweru, znakowanie wykonywane jest w ten sam sposób.

rower przypięty do słupaOznakowanie roweru pozwoli na jego szybsze odnalezienie.

Do oznakowania roweru potrzebna będzie karta gwarancyjna, paragon lub faktura jako dowód zakupu, a także dokument tożsamości. Osoby niepełnoletnie powinny zgłosić się z rodzicem. W przypadku odnalezienia skradzionego roweru – policja w pierwszej kolejności dociera do osoby, która znakowała swój jednoślad. Trzeba zaznaczyć, że nie zawsze jest to możliwe.

Czy warto znakować rower?

Zdecydowanie tak. Co prawda nigdy nie można być w 100% pewnym zabezpieczenia roweru przed kradzieżą. Jednak dodatkowe oznakowanie w przypadku zatrzymania złodzieja przez policję zwiększa szansę na odzyskanie naszego jednośladu. Łatwiej wtedy zweryfikować kto jest właścicielem pojazdu.

Jak sprawdzić, czy rower nie jest kradziony, gdy kupujemy używany egzemplarz? Należy zażądać od sprzedającego dokumentów poświadczających o rejestracji roweru. Możemy również udać się na pobliski Komisariat Policji ze sprzedawcą i nabywanym modelem. Ponadto warto zajrzeć na stronę internetową krajowyrejestrrowerowy.pl – jednoślad mógł być tam odnotowany.

Trzeba pamiętać, że kupując przedmiot pochodzący z przestępstwa (art. 291. § 1 Kodeksu Karnego), możemy przysporzyć sobie kłopotów. Za pomoc w paserstwie grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy nawet do 5 lat, więc warto w miarę możliwości zweryfikować osobę, od której chcemy odkupić jednoślad.

Krajowy rejestr rowerowy – ciekawa alternatywa 

Mało osób ma świadomość, że na każdej ramie, i tak wybity jest numer seryjny roweru, który jeśli znamy, pozwala na ewentualną identyfikację skradzionego jednośladu. Nie jest on co prawda w pełni unikatowy, gdyż np. może się powtarzać u różnych producentów. Z pomocą przychodzi inicjatywa Krajowy Rejestr Rowerowy.

Jak wspomnieliśmy, w Polsce nie ma oficjalnej bazy jednośladów, a Policja coraz rzadziej rejestruje rowery, autorzy tego przedsięwzięcia zdecydowali się stworzyć własny, niezależny odpowiednik. Odwołują się oni do istniejącego do końca drugiej wojny światowej prawnego wymogu sygnowania każdego roweru numerem na wzór samochodowych tablic rejestracyjnych. Decydując się przypisać swój jednoślad do ich bazy, musimy podać podstawowe dane na jego temat, w tym właśnie wspomniany numer ramy roweru. Wtedy witryna przydziela mu całkowicie unikatowy kod.

Krajowy Rejestr Rowerowy pozwala również na przechowywanie na swoim koncie na stronie zdjęć i skanów wszelkich dokumentów, które mogą nam pomóc w razie czego, w udowodnieniu, że jesteśmy prawowitymi właścicielami danego jednośladu. Można tam również poinformować o fakcie, że nasz rower zaginął lub został skradziony, a administratorzy portalu współpracują z ubezpieczalniami, co pozwala nam za pośrednictwem konta na stronie internetowej wygodnie wykupić dodatkowo ubezpieczenie od kradzieży, OC oraz NNW.

Jak zapobiec kradzieży?

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się rejestrować rower na Policji lub w Krajowym Rejestrze Rowerowym, czy też w żadnym z tych miejsc, warto przypomnieć o tym, że stosowanie się do kilku prostych zasad, pozwoli zminimalizować ryzyko jego straty.

Jak uniknąć kradzieży roweru? Przede wszystkim pod żadnym pozorem nie należy zostawiać go niezabezpieczonego w miejscach publicznych. Jeśli pozostawiasz swój jednoślad na klatkach schodowych czy w garażach, to zdecydowanie nie jest to dobry pomysł. Najbezpieczniejszym miejscem dla roweru jest nasze mieszkanie, ale gdy zaistnieje sytuacja, że musimy go zaparkować poza domem, najlepiej weźmy ze sobą odpowiedni rodzaj zabezpieczenia, dzięki któremu na pewno jednoślad będzie lepiej chroniony.  

Pamiętaj, aby zostawiać rower w dobrze oświetlonym i widocznym miejscu publicznym.Pamiętaj, aby zostawiać rower w dobrze oświetlonym i widocznym miejscu.

Należy pamiętać o zainwestowaniu w porządny łańcuch oraz blokadę. Ważne też, by umiejętnie się nimi posługiwać. Najlepszym sposobem będzie zakładanie blokady przez ramę, nie przez koła, jak robi to większość. Nie powinniśmy używać m.in. zapięć typu „linka-sprężynka”, ponieważ bardzo łatwo można je przeciąć np. zwykłym sekatorem.

Warto zaopatrzyć się w kłódkę szelkową w kształcie litery „U”, jest to tak zwany U-lock. W tym przypadku dobrze również postawić na zakup u renomowanych firm. Pamiętaj, aby zawsze zakładać i zapinać kłódkę w miarę ciasno w taki sposób, aby spiąć nią koło, ramę oraz słup, płot bądź kratę. Z kolei tylne koło należy zapinać kłódką mocowaną na stałe do tylnego widelca.

Po skończonej trasie zawsze zabieraj ze sobą liczniki, lampki bateryjne oraz siodełko, w przypadku, gdy jest ono mocowane za pomocą szybkozłącza. Pamiętaj, aby zostawiać rower tylko w oświetlonym i dobrze widocznym miejscu publicznym oraz go zabezpieczyć. Stosowanie się do powyższych zasad z pewnością zmniejszy ryzyko kradzieży naszego jednośladu.