Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Dofinansowanie do roweru elektrycznego 2022/2023 – kompendium informacji

Data aktualizacji: 29-03-2023

Rok 2022 możemy uznać za przełomowy dla e-bike’ów. Gdynia jako pierwsze polskie miasto rozpoczęła akcję dopłat do rowerów elektrycznych dla mieszkańców. Z podobnego projektu, ale skierowanego do przedsiębiorców, przed laty mogli skorzystać łodzianie. Jak obecnie wygląda sytuacja z dofinansowaniami, i w których miastach mieszkańcy mają szansę na skorzystanie z tego rozwiązania.  

Unity Raggio w mieście.Gdynia ruszyła z programem dopłat jako pierwsza w Polsce. Czy inne miasta podążą jej śladem?

 Idea dofinansowań do rowerów elektrycznych

Nie trzeba nikogo przekonywać, że pomysł udzielania dotacji na rzecz kupna jakichkolwiek rowerów, a zwłaszcza tych elektrycznych, jest inicjatywą wartą poparcia. To mocny argument, który przemawia za przesiadką z samochodu na znacznie bardziej ekologiczny środek transportu, czyli e-bike. Dotacje sprawiają, że stają się one przystępniejsze dla każdego, kto chce zmienić swój styl życia. Wówczas inwestycja wynosi mniej więcej tyle, co dobrej jakości klasyczny rower do rekreacji.

 Dofinansowanie do e-bike’a w Gdyni – edycja 2023

Ludzie z całej Polski z zazdrością spoglądali w stronę pionierskiego projektu, jaki Gdynia wprowadziła w 2022 roku. Urząd Miejski refundował mieszkańcom część wydatków przeznaczonych na zakupów e-bike’ów. Pilotażowa wersja programu dotyczącego dofinansowania do roweru elektrycznego budziła nie tylko duże zainteresowanie mediów, ale także samych mieszkańców. Na tyle duże, że zaplanowane na ten cel 100 tys. zł rozeszło się w kilka godzin. Przełożyło się to na wsparcie dla zaledwie 40 osób z ponad 1100, które złożyły wnioski.

Dofinansowanie do roweru elektrycznego w 2023 roku w Gdyni będzie dwukrotnie większe niż w ubiegłym roku. Miasto nawiązało współpracę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Pula 200 tys. zł pozwoli na udzielenie dotacji dla około 80 osób. Należy jednak podkreślić, że nie będzie prowadzony dodatkowy nabór, a wsparcie otrzymają osoby zapisane w zeszłym roku, które na liście rezerwowych zajmują najwyższe pozycję.

 Dla kogo dotowania do rowerów elektrycznych w 2023 pozostaną w sferze marzeń?

Nie da się ukryć, że przykład Gdyni zmobilizował nie tylko społeczników, ale także władze innych polskich miast. O rozważaniu wprowadzenia tego typu projektów mówiło się m.in. w Bydgoszczy, Wałbrzychu, Wrocławiu czy Kielcach. Obecnie jednak żadne z tych miast nie przedstawiło szczegółowych propozycji. Zapewne jest to związane z aktualną sytuacją rynkową i bieżącymi wyzwaniami dla samorządów. Należy mieć nadzieję, że wkrótce będziemy mogli napisać o nowych, ciekawych propozycjach.

O stanie infrastruktury rowerowej w Polsce przeczytasz w:

Raport: Miasta dla rowerzystów

 Czy ogólnopolski program dopłat do zakupów pojazdów elektrycznych obejmuje e-bike’i?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął w lipcu 2021 roku pilotażowy program dopłat do zakupów pojazdów elektrycznych „Mój elektryk”. Niestety, zaplanowana na ponad cztery lata edycja (czyli do końca 2025 roku) nie uwzględnia dofinansowania do rowerów elektrycznych. Coraz częściej pojawiają się jednak głosy optujące za poszerzeniem programu o możliwość uzyskania dotacji do e-bike’ów. Na razie działania są nieskutecznie, ale problem regularnie omawia się w mediach, co daje nadzieję na zmiany.

Miasto oferuje 50% dopłaty do rowerów, których cena nie przekracza 5000 zł.

 #TowaRower w Łodzi, czyli dotacje dla przedsiębiorców

Idea dofinansowań do rowerów elektrycznych ma w Polsce dłuższą historię. Już w 2021 roku odbyła się pilotażowa edycja dotacji dla przedsiębiorców, której formuła miała charakter konkursu. Łódzki #TowaRower, skierowany był do mikro- i małych firm. W ramach akcji można było uzyskać dotację do ściśle określonego modelu e-bike’a typu cargo. To specyficzny rodzaj e-rowerów o dużej nośności, których konstrukcja dostosowana jest do przewożenia ładunków.

Warto również podkreślić, że pomysł na dofinansowanie do rowerów elektrycznych w 2022 roku pojawił się także jako jeden z wniosków złożonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. Niestety projekt nie został dopuszczony do głosowania ze względu na ograniczony zakres dostępności.

 Dofinansowanie do roweru elektrycznego w Europie

Programy dotacji do zakupu e-bike’ów są popularne w Europie. Jednym z najprężniej funkcjonujących jest niemiecki, który działa już od 2018 roku. We Francji działa zarówno program ogólnokrajowy, jak i pomniejsze na szczeblu lokalnym. Co ciekawe, obejmują nie tylko e-bike’i, ale także klasyczne rowery. Tak działa to między innymi w Paryżu. Swoją inicjatywę mają także Norwegowie. W Skandynawii jednak szczególny nacisk kładzie się na rowery typu cargo. Nie sposób zapomnieć także o Holandii, gdzie zamiast jednego projektu ogólnokrajowego funkcjonują inicjatywy lokalne.

 Formalności podczas starania się o dopłatę do roweru elektrycznego

Każdy z programów dofinansowań rządzi się swoimi prawami, dlatego zawsze przed startem interesującego nas projektu, warto zapoznać się z obowiązującymi zasadami przyznawania wsparcia. Jedną z najistotniejszych informacji, jaką musisz uzyskać to możliwa data zakupu roweru elektrycznego. W przypadku wniosków składanych w ubiegłym roku w Gdyni, konieczne było najpierw uzyskać dotację i zawszeć umowę z miastem, a dopiero później nabyć e-bike’a.

Zwróć uwagę również na wysokość dotacji. W Gdyni wynosiła ona maksymalnie 50% wartości roweru i nie więcej niż 2 500 zł. Jeżeli ktoś zdecydował się na e-bike’a tańszego, np. za 4000 zł, dofinansowanie było proporcjonalnie mniejsze.

Warto również podkreślić, że osoby, które chcą skorzystać z dofinansowania muszą pamiętać, że według obowiązującego prawa rower elektryczny ma silnik o maksymalnej mocy 250 W oraz wspomaganie pedałowania ograniczone do 25 km/h. Więcej informacji znajdziesz w Przewodniku po rowerach elektrycznych.

Rowerzystka na e-bikeJazda na e-bike'u jest ekologiczną alternatywą dla samochodu.

 Dopłata do roweru elektrycznego 2022/2023 – jaki model wybrać?

Jeśli jesteś szczęśliwcem, który skorzysta z gdyńskiego projektu lub po prostu chcesz kupić e-bike’a, a zależy Ci na tym, aby inwestycja nie była zbyt kosztowna, wybierz model dedykowany do jazdy rekreacyjnej. Przystępny cenowo pojazd będzie wyposażony w komponenty, które pozwolą na wygodne przemierzanie miasta oraz lekkiego terenu podczas okazjonalnych wycieczek po najbliższej okolicy. Na CentrumRowerowe.pl znajdziesz duży wybór rowerów elektrycznych do 5000 zł i nieco droższych, ale wyróżniające się świetnymi parametrami. Wśród dostępnych modeli szczególnie wyróżniają się:

Unity Raggio

Jeśli szukasz roweru miejskiego, który cechuje się nie tylko doskonałym wyglądem, ale także świetnymi parametrami, to Unity Raggio będzie idealnym wyborem. To dobry wybór na pierwszego e-bike’a, kiedy musisz nauczyć się nowej techniki jazdy. Estetyczna rama o obniżonym przekroku i możliwość zajęcia wyprostowanej pozycji zapewnią komfort, a efektywny napęd elektryczny stanowi wsparcie na trasie. Silnik ukryto w przedniej piaście, baterię natomiast schowano w bagażniku. Raggio ma 7 trybów wspomagania, w każdej chwili można wybrać jeden z nich. Podczas korzystania z tego roweru docenisz oświetlenie – dobrze sprawdzające się w ruchu miejskim. Pełne błotniki osłonią Cię przed kałużami i błotem, a solidne zapięcie AXA pozwoli bezpiecznie zaparkować e-bike’a.


EcoBike Basic Black

Chcesz zdecydować się na rower elektryczny od polskiego producenta? Dobrym wyborem będzie zarówno wspomniany już Unity Raggio, jak i EcoBike Basic Black. To solidnie wyposażony elektryczny rower miejski, który szczególnie dobrze nadaje się do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły. Wspomaganie silnika zamontowanego w tylnej piaście pozwala podróżować wygodniej, oszczędzać siły oraz szybciej docierać do celu. Dzięki szerokim oponom ECOBIKE Basic poradzi sobie także poza asfaltowymi ścieżkami. W wersji z baterią o pojemności 374 Wh maksymalny zasięg wspomagania może sięgnąć nawet około stu kilometrów.


EcoBike Basic Nexus

EcoBike Basic Nexus jest łudząco podobny do wyżej opisanego modelu. Jego najważniejszym wyróżnikiem jest niemal bezobsługowy napęd. E-bike opiera swoje działanie na bazie piasty planetarnej Shimano Nexus z trzema biegami. Zapewnia on sprawniejszą, a za razem płynniejszą zmianę przełożeń. Wymaga zdecydowanie mniej uwagi przy czyszczeniu lub smarowaniu niż standardowe przerzutki zewnętrzne. To doskonały wybór dla osób, które chcą cieszyć się pełną przyjemnością z jazdy, bez myślenia o konieczności wykonywania prac warsztatowych.


Oxfeld EX-7

Osoby, które poszukują mocniejszej maszyny, pozwalającej na pokonywanie trudniejszych technicznie tras, mogą zainwestować w nieco droższy Oxfeld Ex-7. Estetyczny design i geometria zapewniająca wygodną pozycję na rowerze to jedne z cech, na które od razu zwrócisz uwagę. Projektanci marki zadbali o to, aby podróżowanie na tym e-bike’u było prawdziwą przyjemnością. Świadczy o tym amortyzator o skoku 63 mm, który redukuje drgania generowane podczas jazdy i wygodne siodełko. Wspomaganie elektryczne zapewnia centralnie umiejscowiony silnik Shimano w połączeniu z czytelnym ekranem i wydajnym akumulatorem, dzięki czemu szybko zwiększysz prędkości i otrzymasz solidne wsparcie podczas pokonywania trudniejszych odcinków.


CRUSSIS e-Atland 5.7

Crussis e-Atland 5.7 to model, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i będzie godnym towarzyszem podczas eksplorowania najpiękniejszych ścieżek. Wyposażono go w mocny silnik Bafang M400, dzięki czemu nie tylko zwiększanie prędkości, ale także pokonywanie stromych podjazdów będzie znacznie łatwiejsze. Solidny akumulator pozwala na przejechanie około 100 km na jednym ładowaniu. Amortyzowany widelec o skoku 100 mm zwiększy komfort podczas przemierzania nierówności oraz zwiększy przyczepność e-bike’a.