Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak odkręcić korbę w rowerze?

Data aktualizacji: 21-03-2022

Wiosna to najlepszy okres, aby przygotować swój rower do sezonu. Żeby cieszyć się przyjemną i bezawaryjną jazdą, należy sprawdzić stan napędu i zabezpieczyć newralgiczne elementy przez nadmiernym zużyciem. Do elementów poddawanych trudnym warunkom eksploatacyjnych należy niewątpliwie suport. Warto ocenić jego stan, a w razie potrzeby oczyścić i nasmarować łożyska. Aby się do niego dostać musimy najpierw odkręcić korbę. Niniejsza publikacja może uprościć to zadanie. Przedstawiony schemat można również z powodzeniem zastosować w przypadku konieczności wymiany uszkodzonych elementów mechanizmu korbowego. 

Poziom trudności zadania można ocenić na średni, co oznacza, że odkręcenia korby może spróbować nawet osoba posiadająca podstawowe umiejętności techniczne. Oczywiście w przypadku standardowych rozwiązań i problemów. 

Korba Rotor VegastSpora liczba możliwych standardów mocowania nie ułatwia zadania, ale każdy może poradzić sobie z odkręceniem korby.

Odkręcanie korby w rowerze – zacznij od rozpoznania systemu mocowania w ramie

Standardy mechanizmu korbowego mocno ewoluowały w ostatnich latach. Od prostych mocowań na klin, poprzez bardziej współczesne na kwadrat, wielowypust (ISIS/Octalink), aż do mechanizmów ze zintegrowaną osią (Hollowtech II/MegaExo). 

Aktualnie wybór producentów rowerów jest uzależniony głównie od docelowej grupy użytkowników i segmentu cenowego. Idąc od modeli budżetowych, w grupie tej dominują napędy z mocowaniem na kwadrat. Średnia półka rowerów to zazwyczaj standardy wykorzystujące wielowypust, a najnowsze rowery z wyższej grupy to rozwiązania Hollowtech i pokrewne. Więcej na ten temat dowiesz się z naszego przewodnika po rodzajach suportów rowerowych.

W jaki sposób odróżnić w jaki system jest wyposażony nasz rower? 

Mechanizmy dwuczęściowe ze zintegrowaną osią zasadniczo wyróżnia przelotowy otwór, gdyż oś jest drążona. Jeżeli od strony napędowej widoczny jest otwór w korbie, to najprawdopodobniej zastosowano takie rozwiązanie. W przypadku najstarszych rozwiązań na klin, również wizualnie jesteśmy wstanie zidentyfikować takie połączenie. 

Sprawa się komplikuje przy zastosowaniu mocowania na kwadrat oraz Octalink. Tutaj producenci stosują śruby wkręcane w oś, a następnie zaślepkę. Nie determinuje to jednak braku możliwości demontażu i wymiany korby, gdyż w przypadku obu rozwiązań konieczne jest zastosowanie ściągacza do korby.

Rodzaj systemu zastosowanego przez producenta można zidentyfikować również dzięki nazwie umieszczonej na przykład w specyfikacji technicznej roweru.

Trzymając się zatem kryterium budowy, możemy wyróżnić następujące mechanizmy korbowe:  

1. Jednoczęściowy, stosowany między innymi w rowerach BMX

2. Dwuczęściowy:


Korba w standardzie Hollowtech II

3. Trzyczęściowy:

  • Mocowanie na klin;
  • Korba na kwadrat;

Korba Shimano na kwadrat.

  • Osadzany na wielowypuście: 
  • ISIS; 
  • Octalink

Korba Shimano Dura-Ace w systemie Octalink.

Po rozpoznaniu standardu można przejść do doboru odpowiednich narzędzi rowerowych:

  • Napęd z korbą jednoczęściową wymaga zastosowania kluczy płaskich – 15 mm oraz 32 mm lub klucza nastawnego. 
  • W przypadku mechanizmów dwuczęściowych zazwyczaj wystarczy klucz imbusowy (5mm) 
  • Mechanizm korbowy trzyczęściowy wymaga zastosowania kluczy imbusowych (8mm lub 9mm) lub nasadkowych (w niektórych rozwiązaniach na kwadrat) oraz ściągacza do korby.

Przy każdym ściąganiu korby od razu trzeba myśleć o ponownym jej zamontowaniu. Warto więc, przy okazji wyposażyć się w sprzęt czyszczący, odpowiedni smar oraz klej do gwintów. Nowe elementy złączne posiadają fabryczną warstwę zabezpieczającą gwint przed wykręceniem. W przypadku ponownego montażu warto zastosować środki typu Loctite, które stworzą nową powłokę ochronną. Przy montażu przydatny będzie również klucz dynamometryczny. Pozwoli on na przykręcenie śrub mocujących z prawidłowym momentem, zdefiniowanym przez producenta.

Ściąganie korby w rowerze – mechanizm dwuczęściowy

  1. Odkręć śruby imbusowe, które znajdują się po obu stronach lewego ramienia korby.
  2. Wyciągnij zawleczkę zabezpieczającą. 
  3. Odkręć plastykową nakrętkę zabezpieczającą. 
  4. Ściągnij ramię korby; 
  5. Z suportu wyciągnij część korby ze zintegrowaną osią.

Jak zdemontować korbę trzyczęściową? 

  1. Wykręć z osi śruby za pomocą klucza imbusowego/nasadowego (14mm).
  2. Wkręć ściągacz do korby w gwint i dokręć do oporu kluczem płaskim (16mm/17mm). 
  3. Przy użyciu klucza płaskiego wkręć element ruchomy w ściągacz, powodując przy tym wypychanie korby z osi.
  4. Po wykręceniu ściągacza z korby powtórz punkt drugi i trzeci powtórzyć na drugim ramieniu. 

W jaki sposób ściągnąć w rowerze korbę jednoczęściową? 

  1. Odkręć nakrętkę kontrująca kluczem płaskim (32 mm). 
  2. Odkręć konus łożyska.
  3. Odkręć pedał.
  4. Wyjmij łożysko, 
  5. Wyciągnij korbę.

Orbea Onna z korbą OC1 z technologią Boost.

Jak zdjąć korbę w rowerze bez użycia ściągacza?

Zarówno w przypadku mocowania na klin, jak i octalink możliwe jest ściągnięcie korby bez specjalistycznego ściągacza. Trzeba mieć jednak świadomość, że grozi to uszkodzeniem elementów napędu. 

Jeżeli mechanizm korbowy jest już wyeksploatowany, to można próbować wybić w sposób mechaniczny korbę za pomocą młotka. Fora internetowe podają również metodę jak ściągnąć korbę poprzez poluzowanie śrub mocujących i obciążenie mechanizmu. Należy jednak zaznaczyć, że to sposób niezalecany ze względów bezpieczeństwa. Świadome poruszanie się niesprawnym rowerem, nie jest dobrym pomysłem. 

Aktualnie wybór ściągaczy do korb jest na tyle szeroki, że nie warto oszczędzać. Zwłaszcza, że są one dostępne w relatywnie niskich cenach.