Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Shimano Deore LX – co oferowała i czym ją zastąpiono?

Data aktualizacji: 11-10-2022

Shimano Deore LX to jedna z grup w dorobku japońskiego producenta, która pomimo tego, że została już wycofana z produkcji, wśród cyklistów na całym świecie nadal cieszy się niesłabnącą popularnością. Nie jest to oczywiście dziełem przypadku, ponieważ przez lata dostępności na rynku, komponenty wchodzące w skład jej kolejnych odsłon wyróżniały się trwałością, bezawaryjnością oraz płynnością pracy. Sam design osprzętu również sprawiał, że Deore LX jako grupa, na tle pozostałego asortymentu, wyróżniała się sposobem wykończenia a także rodzajem użytych materiałów. To wszystko wpłynęło na zainteresowanie jakim cieszyły się wszystkie serie tej grupy, jak również poszczególne ich podzespoły. Aktualnie chciałoby się rzec, że Shimano LX zyskało status kultowego osprzętu, który mimo upływu lat, ciągle jest poszukiwany. 

Retro MTBRowery MTB sprzed kilkunastu lat przypominają współczesne trekkingi. 

Co to jest grupa i co wchodzi w jej skład?

Aby móc przejść dalej, należałoby wyjaśnić czym jest grupa osprzętu i co wchodzi w jej skład. Z oczywistych względów najlepszym przykładem jakim możemy się posłużyć do opisania tego zagadnienia będzie Shimano Deore LX.

Grupa osprzętu, to mówiąc najprościej, zbiór części rowerowych jednego producenta, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby były ze sobą w pełni kompatybilne. Wszystkie komponenty wchodzące w skład danej grupy muszą być ze sobą zgodne zarówno ze względu na funkcjonalność oraz przeznaczenie, jak też spełniać takie same kryteria dotyczące jakości wykonania, wagi, bezawaryjności czy rodzaju zastosowanych technologii.

Ilość komponentów jakie wchodzą w skład danej grupy uzależniona jest natomiast od jej rodzaju, przeznaczenia oraz klasy. W przypadku Shimano LX są to:

  • korba,
  • przerzutka przednia,
  • przerzutka tylna,
  • manetki i klamkomanetki,
  • dźwignie hamulca,
  • zaciski i szczęki hamulcowe,
  • piasty,
  • pedały,
  • wkład suportu,
  • kaseta,
  • łańcuch.

Wszystkie wyżej wymienione części, o ile wchodzą w skład danej serii, są ze sobą zgodne, a wykorzystanie ich w rowerze w takim zestawieniu, daje gwarancję niezawodności oraz zapewnia jego optymalną i precyzyjną pracę.

Grupa Shimano LX – krótki rys historyczny

Historia Deore LX sięga 1990 roku, kiedy to Shimano zaprezentowało serię M550. Początkowo była to grupa zaprojektowana z myślą o stosowaniu w rowerach MTB. Zwiększona funkcjonalność, bezpieczeństwo i łatwość obsługi były to główne czynniki, którymi kierował się japoński producent wypuszczając rynek ten produkt. Jednak nie były to jedyne aspekty które wyróżniały tę grupę spośród pozostałego asortymentu dostępnego w katalogu Shimano.

Jak określa sam producent, umieszczenie w nazwie Deore LX literki „L” miało symbolizować luksus. Jednym słowem, miała to być emanująca elegancją grupa o konstrukcji, która zniosłaby trudy jazdy nawet w najcięższym terenie.

Jako, że 3 – rzędowa korba Deore LX w połączeniu z 10 koronkami kasety oferowały bardzo szeroki zakres pracy, grupa bardzo szybko została zapożyczona do rowerów trekkingowych, gdzie poza możliwością dobrania odpowiedniego przełożenia, liczy się przede wszystkim niezawodność, trwałość oraz funkcjonalność. A tych nie można Shimano LX odmówić.

rower MTB na trasieNa co zamienić stary napęd Deore LX? Najlepiej na nowe Deore.

Wypusty kolejnych serii M560, M570 czy M580 to efekt trwającej latami pracy nad udoskonalaniem produktów oraz reagowaniem na potrzeby rynku. Pomimo zmian technologicznych i różnicy w standardach, które wynikały chociażby ze sposobu mocowania korby czy typu hamulców, nadal była to grupa dedykowana do rowerów górskich.

Dopiero w roku 2008, kiedy to Shimano poszerzyło swoją ofertę o grupę MTB o nazwie SLX (Sport LX), kolejne serie grupy Deore LX zyskały miano typowo trekkingowych. Tym sposobem na rynku pojawiły się serie T660 (2008 r.) i T760 (2012 r.). Jak można zauważyć, zmiany dokonały się nie tylko w samej nazwie, gdzie literkę M zastąpiono literą T, ale również w konstrukcji samych podzespołów. Między innymi zmodyfikowano konstrukcję przerzutek czyniąc je bardziej odpornymi na kurz, wprowadzono osłonę korby chroniące nogawki przed wkręceniem jak również dłuższe dźwignie hamulca ułatwiające ich obsługę przy pomocy czterech palców. Pojawiła się również piasta Deore LX z wbudowaną prądnicą, która jest istotnym elementem każdego roweru trekkingowego.

Niestety seria T760 była ostatnią grupą spod znaku Shimano Deore LX, co tym samym zmusiło potencjalnych klientów do poszukiwania alternatywy dla tego niezawodnego i sprawdzonego osprzętu.

Następca Shimano Deore LX – jaką grupę wybrać?

Wycofanie z produkcji Deore LX zamknęło pewien rozdział. Jednak, miłośnicy turystyki rowerowej nie zostali pozostawieni sami sobie. W katalogu Shimano nadal są dostępne grupy osprzętu, które jakością wykonania, funkcjonalnością oraz trwałością sprostają trudom nawet najcięższych wypraw i wycieczek.

Klasyfikacja aktualnie dostępnych w sprzedaży grup trekkingowych, ułożona w kolejności od najwyższej do najniższej wygląda następująco:

Każda z wyżej wymienionych grup jest godna polecenia. Oczywiście wybór konkretnej z nich powinien być uzależniony od naszych potrzeb i preferencji. Różnią się bowiem nie tylko jeśli chodzi o ilość dostępnych w ramach danej grupy komponentów, zastosowanych technologii czy użytych do produkcji materiałów, ale przede wszystkim ze względu na obsługiwaną ilość przełożeń. Deore XT i Deore to grupy 10 rzędowe, Alivio to system 9 rzędowy, a Acera w zależności od modelu, pozwala na korzystanie z 8 i 9 rzędowych napędów.

Jednak rozważając znalezienie następcy Deore LX, nie pomylimy się, chyba jeśli stwierdzimy, że grupa Deore T6000 jest jej najbliższa. Mamy tu na myśli zarówno funkcjonalność, trwałość i bezawaryjność, jak również korzystny stosunek jakości do ceny. Jest to bowiem nowoczesny sprzęt, który został zaprojektowany z myślą o wyprawach trekkingowych.

stary rower MTB.Części do starej grupy Deore LX są coraz trudniej dostępne, ponieważ Shimano nie produkuje ich od wielu lat.

Kompatybilność starych i nowych napędów Shimano

Jeśli z jakichś względów funkcjonalność grupy T6000 okaże się niewystarczająca, na jej bazie można również skompletować osprzęt, który spersonalizujemy według własnego klucza. Decydując się na ten zabieg należy jednak pamiętać, że ze względu na kompatybilność poszczególnych komponentów, dopierając kolejne części, należy sprawdzić, czy będą ze sobą działały.

O ile w przypadku piast, suportów, zacisków szczęk czy dźwigni hamulca możliwości jest bardzo dużo, tak już, jeśli chodzi o personalizację napędu, mamy ograniczone pole działania. Głównym czynnikiem na to wpływającym jest ilość przełożeń w rowerze.

Zakładając, że na tylną przerzutkę wybraliśmy 10-rzędowy model Deore T6000 to odpowiednio do niej musimy dobrać 10 rzędowy łańcuch, korbę oraz manetkę. W przypadku łańcucha sprawa jest bardzo łatwa, ponieważ decydując się na wybór konkretnego modelu musimy jedynie pamiętać o ilości koronek kasety jaką ma obsłużyć, natomiast dobierając manetkę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybierając model z innej grupy Shimano dedykowanej do rowerów MTB z 10-rzędowym napędem, ta bez problemu obsłuży naszą przerzutkę.

Należy jednak uważać przy kompletowaniu korby i przedniej przerzutki. Te dwie części muszą być do siebie dopasowane. Wynika to z faktu odmiennej ilości zębów jakie stosuje się w korbach trekkingowych i MTB. Przednie przerzutki projektowane są bowiem z myślą o obsłudze koronek o konkretnej ilości zębów. Z tego względu próba sparowania dużej korby trekkingowej z przerzutką do MTB, która z założenia ma być kompatybilna ze znacznie mniejszymi korbami dedykowanymi do kolarstwa górskiego, z całą pewnością spowoduje nieprawidłową pracę co może skutkować uszkodzeniem przerzutki.

Na szczęście na swojej stronie internetowej przy konkretnym asortymencie Shimano udostępnia dokumentację techniczną z której można się dowiedzieć z jakimi podzespołami dany produkt jest kompatybilny.