< Wróć do listy wyszukanych tras

Trasa nad Sanem przez Pogórze Przemyskie

Region Podkarpacie, Karpaty
Typ roweru Gravel, Trekking
Czas 1 dzień
Dystans 120 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 85%, Szuter 15%
Co oznaczają parametry trasy?

Nad Sanem – opis trasy

Autor trasy

Rafał, autor kanału Cykloop na serwisie Youtube. Jak sam przyznaje, filmy i relacje ze swoich wypraw tworzy po to, aby pokazać innym rowerzystom mniej znane, ale bardzo ciekawe wycieczki po okolicy

Dzika przyroda, puste drogi i powiew ożywczego powietrza znad Sanu – przejazd trasą rowerową przez Pogórze Przemyskie to idealny pomysł na spędzenie wolnego dnia. Atrakcji oraz wrażeń wystarczy dla każdego! Zobacz relację z podróży przez piękne, ale wciąż mało popularne wśród turystów tereny.  

Panorama na trasę.

Przez jakie miejscowości przebiega trasa?

Dubiecko – Sufczyna – Bircza – Roztoka – Trzcianiec – Tyrawa Wołoska – Tyrawa Solna – Dobra – Ulucz – Temeszów – Siedliska – Dynów – Słonne – Dubiecko

Trasa zaczyna i kończy się w Dubiecku. Jeżeli planujemy zwiedzić tamtejsze atrakcje – pałac, park oraz zamek – to warto zrobić to przed startem, ponieważ po przejechaniu 120 kilometrów i około 1200 metrów przewyższeń możemy nie mieć ochoty na spacerowanie po okolicy. Wyjeżdżając z miejsca startu, kierujemy się asfaltowymi drogami na południowy wschód, w stronę Iskania i Brzuski. Na tej lokalnej trasie panuje mały ruch samochodowy, dlatego brak ścieżek rowerowych czy szerokiego pobocza zupełnie nie przeszkadza w podróży.

Za Brzuską kierujemy się prosto na południe, przez Nową Wieś w stronę Birczy. Po drodze musimy podjechać pod kilka górek, jednak nie są to podjazdy, które sprawią problemy nawet średnio wytrenowanej osobie. Trudniejsze ścianki zaczynają się dopiero za Birczą, gdy czerwonym szlakiem ostro pojedziemy w górę.

Następnie czeka nas zjazd lasem przez Kamienną Górę w kierunku Kiczerki i podróż piękną drogą wzdłuż Drogi Krzyżowej. Gładki asfalt, ciekawe okoliczności przyrody oraz panujący w okolicy spokój – wszystko to sprawia, że aż chce się tędy jechać.

Długi i dosyć kręty zjazd doprowadzi nas do zielonego szlaku. Tam skierujemy się na wschód, przez Łomną w stronę Grąziowej. Pod Kozinami skręcamy na południe, a gładki asfalt momentalnie zamienia się w starą, bardzo dziurawą drogę. Może ona nieco wytrząść, ale na rowerze trekkingowym lub gravelu da się ten fragment w miarę komfortowo i bezpiecznie pokonać. Warto jedynie uważać na zjazdach!

Po paru kilometrach droga zmieni się w najpierw w piaszczystą, a następnie w zbudowaną ze starych betonowych płyt. W międzyczasie przez rzekę Wiar kierujemy się na zachód do Trzciańca. Nawierzchnia znowu staje się asfaltowa, co zdecydowanie ułatwia pokonywanie kolejnych kilometrów. Dalej przez Roztokę główną drogą docieramy do Tyrawy Wołoskiej. Stamtąd przez Siemuszkową do Tyrawy Solnej.

rowerzysta nad jeziorem

Przed Mrzygłodem z powrotem zbliżamy się nad San, czyli główny motyw wycieczki. Cała reszta trasy przebiega wzdłuż rzeki. Za Uluczem warto zwrócić uwagę na piękną dębową aleję, która ciągnie się wzdłuż drogi. W okolicy Jabłonicy Ruskiej mijamy kilka stawów. Ustawione przy nich drewniane budki mogą okazać się dobrym miejscem na chwilę odpoczynku.

Poruszając się wzdłuż Sanu na północ, kierujemy się w stronę Dubiecka. W międzyczasie mijamy Gdyczynę, Siedliska i Dół. Następnie Dynów, czyli jedną z większych miejscowości na trasie. To dobry moment na uzupełnienie zapasów lub posiłek w jednej ze zlokalizowanych tam knajpek. Dalej jedziemy na wschód przez Radonówki i Przedsielnicę. Za Słonnymi możemy przeprawić się wąską kładką na drugi brzeg Sanu. Co ciekawe, to już dziesiąty most, który mijamy na trasie.

Ostatni etap naszej podróży to domknięcie pętli, czyli droga prosto do Dubiecka – mety. 

Mapa i ślad GPX

Dojazd do trasy

Na start trasy, czyli do Dubiecka można dojechać samochodem lub PKS-em. Druga opcja może okazać się dosyć problematyczna przy przewożeniu roweru, dlatego lepiej pozostać przy aucie. Pewną alternatywę stanowi PKP, którym dojedziemy do Przemyśla. Jednak miasto jest oddalone od przebiegu trasy o dobre 30 kilometrów. Dystans ten wpłynąłby znacznie wydłużenie zaplanowanej wycieczki.  

Atrakcje na trasie

Pogórze Przemyskie nie słynie z wielu zabytków, muzeów czy starych miasteczek. Wszystko rekompensują jednak cudowne krajobrazy, puste drogi i bliskość dzikiej natury.

Wybraliśmy kilka najciekawszych atrakcji:

  • Malownicza droga wzdłuż Sanu.
  • Dziesięć mostów i mosteczków, które przekroczymy podczas objazdu trasy.
  • Park i Zamek w Dubiecku.
  • Lasy i wzgórza Pogórza Przemyskiego.
  • Aleja dębowa w okolicach Ulucza
  • Drewniana cerkiew na wzgórzu Dębnik w Uluczu. Prze wiele lat uznawana za najstarszą tego typu budowlę w Polsce.
  • Ładnie położone miasteczko Dynów z atrakcją w postaci kolejki wąskotorowej

Gdzie zjeść

W okolicach wyznaczonej przez nas trasy „nad Sanem” znajduje się kilka punktów dobrze nadających się chwilę odpoczynku lub dłuższy postój. Można podzielić je na dwie kategorie. Z jednej strony są to większe miejscowości – Dubiecko, Bircza, Ulów czy Dynów. Z drugiej strony są to miejsca zlokalizowane na łonie natury – ławki lub wiaty przy lasach, stawach czy rzece.

Osoby poszukujące noclegu powinny znaleźć kilka propozycji w  Dubiecku, Dynowie oraz Birczy.

Dobrze wiedzieć

Trasa nie jest oznakowana. Jej przebieg zrodził się z doświadczeń autora oraz analizy mapy. Z tego względu przemierzający ją rowerzyści nie mogą liczyć na oficjalne znaki. Aby uniknąć kłopotów z nawigowaniem, warto z tego względu zabrać ze sobą komputerek GPS lub telefon z mapami zgranymi na wypadek braku dostępu do internetu. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań mogą oczywiście wyposażyć się w papierową mapę. 

W serwisie YouTube Cykloop zamieścił filmową relację z przejazdu trasy nad Sanem, dlatego przed wyruszeniem w drogę da się z tego źródła dosyć dokładnie poznać jej przebieg. 

Praktyczne wskazówki

Po drodze nie ma co liczyć na znalezienie warsztatu lub sklepu rowerowego, dlatego przed podróżą koniecznie dokonaj przeglądu swojego sprzętu, a na sam wyjazd zabierz multitool i zapasowe dętki. 

Większość trasy przebiega przez lokalne drogi o małym lub znikomym ruchu, ale mimo wszystko warto wyposażyć się w dobrej jakości lampkę oraz zestaw elementów odblaskowych.  

Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.

)

Podobne trasy w regionie

Śladem Cerkwi Podkarpackich – południowa Polska na rowerze
Region Podkarpacie
Typ roweru Gravel, Szosa, Trekking
Czas 3 dni
Dystans 461 km
Poziom trudności Ekstremalna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 98%, Szuter 2%
Co oznaczają parametry trasy?
W Bieszczady rowerem – piękna i wymagająca trasa rowerowa
Region Podkarpacie, Karpaty
Typ roweru Gravel, Trekking
Czas 2 dni
Dystans 248 km
Poziom trudności Ekstremalna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 95%, Szuter 5%
Co oznaczają parametry trasy?
Twierdza Przemyśl i Forteczna Trasa Rowerowa – odkrywając sekrety fortów, poznając tajemnicze zakamarki Przemyśla
Region Podkarpacie
Typ roweru MTB, Gravel, Trekking
Czas 3 h
Dystans 56 km
Poziom trudności Ekstremalna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Szlak
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 20%, Szuter 60%, Bruk 20%
Co oznaczają parametry trasy?
Pogórze Przemyskie i okolice – rowerowowa wyprawa po Podkarpaciu!
Region Podkarpacie, Karpaty
Typ roweru Cross, MTB
Czas 3 h
Dystans 56,5 km
Poziom trudności Trudna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 40%, Szuter 60%
Co oznaczają parametry trasy?