Nadchodzi rewolucja w przepisach dotyczących hulajnóg elektrycznych? Jest nowy projekt!

Data aktualizacji: 18-01-2021

Hulajnogi elektryczne w ostatnim czasie osiągnęły status światowego fenomenu. Nie ominął on także naszego kraju, gdzie ulice i chodniki zapełniły się pędzącymi użytkownikami takich pojazdów. Niestety przez brak odpowiednich regulacji prawnych, prowadzi to do licznych konfliktów i niejednoznacznych sytuacji, które rozwiązać może dopiero jasno określony zakres przywilejów i obowiązków. Dlatego tak wiele osób z niecierpliwością wyczekuje wejścia w życie klarownych przepisów, a ich najnowszy projekt wydaje się wreszcie zmierzać do uprawomocnienia.

Mowa oczywiście o tworzonym od kilkunastu miesięcy projekcie nazywanym powszechnie ustawą o urządzeniach transportu osobistego (UTO). Wszystko wskazuje, że najnowsza wersja prac może ruszyć wreszcie na drogę legislacyjną i wejść w życie jeszcze tej wiosny. Przyjrzyjmy się, jakie zmiany zakłada ten projekt.

Mężczyzna jadący na hulajnodze elektrycznej po ulicy.Nowe przepisy mają regulować m.in. jakimi drogami poruszać będą się mogli użytkownicy hulajnóg.

Hulajnoga elektryczna w świetle prawa – nowa definicja, która sporo zmienia

Hulajnogi elektryczne w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy spędzały sen z powiek ekspertom od prawa drogowego. Z jednej strony, zgodnie z obecnymi przepisami kierujący hulajnogą powinien być traktowany jak pieszy, z drugiej strony konstrukcyjnie jest to raczej pojazd bliższy skuterowi czy motorowerowi.

By rozwiązać ten prawny węzeł gordyjski, potrzebna jest odświeżona definicja samego pojazdu. Taką też proponuje nowy projekt rozporządzenia. Według tej interpretacji hulajnoga określana będzie jako jednoosobowy pojazd z napędem elektrycznym, który nie posiada pedałów ani siodełka. Dodatkowo będzie musiał on być nie cięższy niż 25 kg, a także konstrukcyjnie ograniczony do prędkości 20 km/h. Co ciekawe, przepisy nie określają jasno mocy silnika, jaką dysponować może ta maszyna, a „ograniczenia konstrukcyjne” zdają się dawać spore pole do manipulacji dla producentów.

Co zmieniło się względem poprzedniej wersji przepisów?

  • Hulajnoga elektryczna nie może posiadać siodełka;
  • Maksymalną prędkość zmniejszono z 25 km/h do 20 km/h.

Hulajnoga elektryczna – przepisy i główne zmiany

Zadaniem nowych regulacji ma być przede wszystkim uporządkowanie chaosu panującego wokół przepisów dotyczących hulajnóg elektrycznych. W tym celu zdecydowano się na oddzielenie tych dwukołowych pojazdów od UTO, czyli urządzeń transportu osobistego (m.in. elektryczne monocykle czy deskorolki). Oznacza to w praktyce, że kierujący hulajnogami elektrycznymi będą podlegali szeregowi specyficznych ograniczeń. Przyjrzyjmy się co wprowadzić może nowy projekt:

Chodnik, ścieżka rowerowa czy ulica – gdzie będzie można jeździć hulajnogą elektryczną?

Kwestią wywołującą najwięcej kontrowersji w społecznej dyskusji na temat hulajnóg elektrycznych, jest ich przestrzeń do jazdy. Nie ciężko znaleźć głosy niezadowolonych pieszych, którzy zwracają uwagę na zbyt lekkomyślne prowadzenie tak szybkich pojazdów, jak i kierowców, dla których hulajnogi jeżdżą zwyczajnie zbyt wolno. Dlatego też projekt przepisów wprowadzać ma kilka ważnych zmian:

  • Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą zobligowani do jazdy po drogach rowerowych lub pasach ruchu wyznaczonych dla takich jednośladów.

  • Czy hulajnogą elektryczną można jeździć po ulicy? Do ruchu samochodowego użytkownicy hulajnóg dołączyć mogą wyłącznie w sytuacji, gdy na drodze obowiązuje ograniczenie do 30 km/h i nie ma możliwości poruszania się trasą wyznaczoną dla rowerów.

  • Poruszanie się hulajnogą elektryczną po chodniku będzie możliwe tylko w sytuacji, gdy jazda po obu opisanych wyżej ścieżkach będzie niemożliwa (brak drogi rowerowej oraz wyższe ograniczenie prędkości na pasie samochodowym)

  • Zmieniają się także zapisy odnośnie pierwszeństwa. Podczas jazdy po drogach przeznaczonych dla pieszych (ścieżkach pieszych lub chodnikach) kierujący hulajnogą elektryczną będzie miał obowiązek ustąpić pierwszeństwa.

Warto tutaj także zaznaczyć, że wbrew obawom części społeczności hulajnogi elektryczne nie zostały sklasyfikowane jako pojazdy silnikowe, czyli ich właściciele nie będą podlegają temu samemu taryfikatorowi kar, co kierujący samochodem czy motocyklem.

Dwóch mężczyzn jadących hulajnogami przez park.Hulajnogi elektryczne w ostatnich kilkunastu miesiącach znacznie zyskały na popularności.

Kto będzie mógł jeździć hulajnogami elektrycznymi?

Projekt przepisów wprowadzić ma także dodatkowe obostrzenia w kwestii ograniczeń do korzystania z hulajnóg elektrycznych oraz uprawnień koniecznych do ich prowadzenia. Rozpocząć swoja przygodę z jazdą będzie mogła jedynie osoba, która ukończyła 10. rok życia. Młodsi użytkownicy nie będą mogli poruszać się bez nadzoru opiekuna czy po drogach publicznych.

Powyżej tego wieku możliwe będzie już samodzielne użytkowanie hulajnogi elektrycznej. Jednak osoby niepełnoletnie będą potrzebowały dodatkowego uprawnienia, jakim jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii A1, B1, AM lub T. Osoby po ukończeniu 18. roku życia, nie potrzebują żadnych dodatkowych uprawnień do jazdy.

Co ze zwykłymi hulajnogami? Czy obejmują je te same przepisy?

Nowe przepisy wyraźnie oddzielają od siebie pojazdy z napędem elektrycznym od tych wykorzystujących do jazdy siłę mięśni. Jednak nie zabrakło w projekcie także nowych wskazań dla tej drugiej grupy. Wprowadza on dla nich oddzielną kategorię urządzeń wspomagających ruch (UWR). W jej skład wchodzić mają nie tylko hulajnogi, ale także rolki, wrotki czy deskorolki.

Użytkownicy tych pojazdów poruszać będą mogli się tylko po drogach pieszych lub rowerowych, a obowiązujące ich zasady będą zbliżone do tych dla pieszych uczestników ruchu.

Obowiązkowe wyposażenie hulajnogi elektrycznej

W tej kwestii nie doszło do wielkiej rewolucji względem poprzedniego projektu przepisów. Jedyną poważną zmianą jest wspomniany wcześniej zakaz montowania miejsc do siedzenia. Co zatem będzie musiało znajdować się na wyposażeniu?

  • Światła pozycyjne do jazdy po zmroku (przednie oraz tylne);
  • Sprawny hamulec;
  • Powierzchnie odblaskowe po bokach;
  • Sygnalizator dźwiękowy (dzwonek lub klakson).

Każda hulajnoga elektryczna będzie także musiała posiadać indywidualny numer producencki, który pozwoli zidentyfikować urządzenie w razie kontroli.


Nowy projekt ustawy czeka teraz na konsultację i akceptację ze strony Rady Ministrów, by następnie rozpocząć proces legislacyjny. Długo oczekiwane zmiany mogą wreszcie uspokoić zaniepokojonych właścicieli hulajnóg, a z drugiej strony zwiększyć bezpieczeństwo zarówno na drogach, jak i chodnikach.