Jaki trenażer rowerowy wybrać?

Co zrobić jeśli uwielbiasz jeździć rowerem cały rok, ale mieszkasz w Polsce, a nie w Kalifornii? To proste, kup sobie trenażer. No dobrze, ale czy na pewno go potrzebuję, ile to kosztuje, no i jaki model? - Na te i kilka kolejnych pytań związanych z szeroko pojętą tematyką trenażerów rowerowych postaramy się przystępnie odpowiedzieć w poniższym tekście.


Co to jest trenażer?


Najprościej mówiąc jest to urządzenie umożlwiające stacjonarną jazdę rowerem, czyli można go używać w pomieszczeniach, np. we własnym pokoju.

Czym trenażer różni się od maszyny do spinningu, albo roweru stacjonarnego?


Trenażer to rodzaj platformy, do której należy podłączyć tradycyjny rower, aby móc pedałować „w miejscu”.

Po co więc używać trenażera jeśli mogę mieć rowerek stacjonarny, albo chodzić na siłownię?


Przede wszystkim trenażer zajmuje dużo mniej miejsca niż dedykowany rower stacjonarny. Po drugie umożliwia jazdę na naszym własnym rowerze. Trenując „na sucho” na własnym sprzęcie zestrajamy się z rowerem i trenujemy mięśnie w pozycji, w jakiej będziemy ich potem używać. Ma to duże znaczenie jeśli zamierzamy w sezonie startować w zawodach. Po trzecie nowoczesne trenażery to coraz bardziej skomplikowane urządzenia elektroniczne, dzięki którym możemy monitorować puls, tętno, moc itp. Rowery stacjonarne z porównywalnymi możliwościami są zazwyczaj wyraźnie droższe.

Jakie są rodzaje trenażerów?

Trenażer Elite Quick Motion
. Najprostsze modele to po prostu zestawy rolek, na których stawiamy rower i pedałujemy. Zazwyczaj tego typu urządzenia nie mają funkcji symulowania oporów aerodynamicznych i nie oddają warunków panujących podczas normalnej jazdy rowerem. Nieco droższe modele mają już klasyczny kształt trenażera, czyli są to stojaki, w które wkładamy tylne koło roweru. Tylna opona opiera się o rolkę połączoną z urządzeniem generującym opór podczas pedałowania. W zasadzie dalszy podział trenażerów ze względu na konstrukcję sprowadza się do rodzaju zastosowanego urządzenia oporowego. Tańsze modele mają po prostu wentylator, który generuje opór aerodynamiczny i przy okazji hałasuje. Wraz ze wzrostem ceny rośnie skomplikowanie konstrukcji. Droższe trenażery wyposażone są w magnetyczny układ oporowy, który bardziej wiernie symuluje warunki panujące podczas jazdy w terenie. Od pułapu cenowego około 2 tys zł. kolejne odmiany trenażerów są rozwinięciem konstrukcji magnetycznej. Dzięki dołożeniu elektroniki sterującej pracą urządzenia otrzymujemy trenażer elektromagnetyczny. Zazwyczaj umożliwia on podłączenie do komputera, co znacznie poszerza możliwości indywidualizacji treningu i kontrolę parametrów ćwiczeń.

Drugą linię rozwoju trenażerów stanowią urządzenia hydrokinetyczne (po ang. Fluid Trainers). W nich za utrudnianie życia kolarzowi odpowiada rodzaj sprzęgła płytkowego zanurzonego w lepkiej cieczy. Większość tego typu modeli nie posiada elektronicznego sterowania, ale nie jest to konieczne ponieważ pracują bardzo płynnie i świetnie nadają się do symulowania np. warunków panujących na stromych podjazdach (mocny opór przy niskiej kadencji).

Jakie są zalety i braki poszczególnych rodzajów trenażerów?

Wiatraki

Trenażery wiatrakowe (powietrzne) wyróżniają się prostotą konstrukcji i korzystną ceną. Dobrze nadają się do spokojnego treningu pozwalającego utrzymać formę rowerową przez zimowe miesiące. Niestety konstrukcje, w których opór stawiany kolarzowi generowany jest przez wentylator mają swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie da się zmienić parametrów pracy wiatraka, zawsze stawia on opór proporcjonalny do prędkości pedałowania, bez żadnej możliwości regulacji. Ponadto jest to najbardziej hałaśliwa odmiana spośród wszystkich typów trenażerów. Nawet jeśli nie potrzebujemy rozbudowanych funkcji treningowych, ale mieszkamy w bloku, lepiej dopłacić do cichszego trenażera, np. magnetycznego.

Rolki

Trenażery magnetyczne to najstarszy typ urządzeń służących do stacjonarnego treningu rowerowego. Do dziś zachowały się pierwsze drewniane modele z początków XX wieku. Zasadniczo od tamtego czasu nie zmieniła się konstrukcja rolek, wciąż mamy do czynienia z prostą ramą na której osadzone są 3 wirujące bębny. Dwa podpierają tylne koło roweru, a jeden znajduje się nieco przed kołem przednim. Bęben przedni i jeden z tylnych połączone są paskiem dzięki czemu wszystkie punkty podparcia kół obracają się w tym samym tempie.

Trenażer Rolkowy
Pomimo prostoty konstrukcji rolki są wciąż popularne w zawodowym peletonie. Mają one jeden wielki plus, pozwalają trenować technikę jazdy rowerem, balans i ogólną sprawność motoryczną. Przekona się o tym każdy kto pierwszy raz spróbuje rolek dosiąść ;) Choć nowoczesne rolki są stosunkowo ciche i po złożeniu zajmują niewiele miejsca, mają też pewne braki. Do większości modeli nie można dołożyć dodatkowych elementów odpowiadających za generowanie i regulację oporu. Jednym z nielicznych wyjątków jest bardzo ciekawy trenażer Elite Arion Digital Smart B+ , który ma wbudowany elektromagnetyczny układ oporowy z regulacją. Dodatkowo dzięki seryjnie zainstalowanym czujnikom i modułowi łączności bezprzewodowej ANT+ / Bluetooth możemy podłączyć trenażer do komputera i smartfona. Za odpowiednią opłatą można korzystać z szeregu aplikacji do monitorowania i planowania treningu, czy też do wirtualnego ścigania się po najsłynniejszych trasach wyścigów kolarskich.

Magnetyczne

Trenażer Blue Matic T2650
Trenażery magnetyczne cieszą się prawdopodobnie największą popularnością spośród wszystkich odmian tych urządzeń. Ich główne zalety to cicha praca oraz w możliwość regulacji oporu podczas jazdy. Dodatkowo z racji stosunkowej prostoty konstrukcji mają świetny stosunek oferowanych możliwości do ceny. Za stawianie oporu pedałującemu kolarzowi odpowiada układ magnesów powstrzymujących koło zamachowe odbierające moc z rolki umieszczonej pod tylnym kołem roweru. Wiele modeli wyposażonych jest w linkę i manetkę sterującą odległością magnesów od koła zamachowego. W ten prosty sposób można płynnie zmieniać obciążenia w czasie treningu. Manetka zamocowana na kierownicy naszego roweru pozwala na symulowanie np. podjazdów i zjazdów. W zasadzie jedynym minusem dla niektórych kolarzy może być zbyt mały górny próg oporów jakie jest w stanie wygenerować trenażer magnetyczny, ale dotyczy to raczej wytrenowanych amatorów i zawodowców, niż „zwykłych” rowerzystów.

Elektromagnetyczne

Trenażery elektromagnetyczne to ewolucyjne rozwinięcie modeli magnetycznych, do których dołożono elektromagnesy, układy sterujące i opcjonalnie czujniki prędkości, kadencji itp. Dzięki elektryfikacji wzrosły możliwości programowania treningu pod zadane parametry. Wiele modeli kosztujących około 2 tys. zł umożliwia podłączenie do komputera. Górny pułap cenowy najbardziej rozbudowanych modeli sięga 6 tys. zł. Tacx Neo Smart T2800 nie tylko generuje opory, ale potrafi także symulować przyspieszenie na zjazdach, dzięki wbudowanemu silniczkowi.

Hydrokinetyczne

Trenażery hydrokinetyczne (po ang. Fluid) to kolejne rozwinięcie modeli magnetycznych, tym razem do koła zamachowego dodano sprzęgło płytkowe w komorze olejowej. Wraz ze wzrostem prędkości pedałowania bardzo płynnie rośnie opór stawiany przez rozgrzewający się olej. Skomplikowanie konstrukcji w stosunku do modeli magnetycznych powoduje, że trenażery hydrokinetyczne są droższe, ale za to zapewniają najbardziej zbliżone do „naturalnych” wrażenia podczas treningu. W przeszłości zdarzało się, że modele zawierające olej traciły szczelność i ciekły, ale w ostatnich latach problem został całkowicie wyeliminowany.


Trenażer Elite Turbo Muin umożliwia realistyczne doznania przy pedałowaniu w każdym typie treningu.


Co daje podłączenie trenażera do komputera lub smartfona?

Duzi producenci jak Tacx czy Elite do swoich trenażerów oferują szeroki wybór dodatkowego oprogramowania. Część jest darmowa w podstawowych wersjach, ale ciekawsze funkcje można uzyskać po wykupieniu czasowego abonamentu. Jeśli podłączymy trenażer do komputera lub smartfona będziemy mogli skorzystać z takich opcji jak monitorowanie w czasie rzeczywistym „prędkości”, kadencji, pulsu, czy generowanej mocy. Wszystkie te parametry można zapisywać w chmurze i eksportować do zewnętrznych programów wspomagających treningi. Oprócz funkcji typowo treningowych przydatnych zawodowcom niektóre trenażery elektromagnetyczne pozwalają na wirtualne ściganie się na ekranie komputera. Jeśli wykupimy dostęp możemy ściągnąć film z trasy słynnego wyścigu kolarskiego i sprawdzić czy jesteśmy w stanie dogonić Rafała Majkę. Najdroższe trenażery symulują profil tras i zmieniają obciążenie w zależności od tego czy podjeżdżamy po stromą górkę, czy akurat suniemy w dół.

Jakie akcesoria oprócz samego trenażera są potrzebne do rozpoczęcia treningów?

Opony do trenażerów

Typowy trenażer wygląda jak stojak do którego wpina się rower za oś tylnego koła. Tylna opona najczęściej opiera się na wałku przenoszącym moc kolarza do układu oporowego. Aby wałek się nie ślizgał jest on mocno dociskany do opony. Dłuższa jazda powoduje szybkie zniszczenie tradycyjnej opony, w związku z czym zalecane jest używanie dedykowanych opon do trenażerów.

Podstawki pod przednie koło

Podczas gdy tylne koło jest sztywno wpięte w trenażer, przednie swobodnie opiera się o podłoże. Aby przy intensywnym wysiłku nie machać kierownicą i zachować stabilność całego układu, dobrze jest zaopatrzyć się w  podstawkę pod przednie koło. Niektóre modele trenażerów wyposażone są seryjnie w odpowiednią podpórkę .

Maty treningowe

Niektóre typy trenażerów z zasady są głośne. Każdy model na nierównym podłożu może generować wibracje. Jeśli nie mieszkamy we własnej willi lepiej nie uprzykrzać życia sąsiadom i zaopatrzyć się w  matę treningową, która wygłusza hałasy i drgania. Zwłaszcza w bloku.

Zewnętrzne czujniki

Zdarza się, że mamy ograniczony budżet, a chcielibyśmy kupić wypasiony trenażer z wieloma funkcjami pomiarowymi. Bywa też, że już mamy trenażer i jesteśmy z niego zadowoleni, ale chcielibyśmy udoskonalić trening np. o pomiary mocy. W takiej sytuacji możemy osobno dokupić  zestaw czujników jaki nas interesuje. Na rynku dostępne są wyroby wielu producentów. Oprócz Tacxa i Elite o klienta konkurują producenci liczników i nawigacji (Garmin, Mio, Sigma, Polar) i dostawcy wszelakich akcesoriów rowerowych (Topeak). Istnieją dwa standardy komunikacji urządzeń bezprzewodowych czyli ANT+ i Bluetooth. Teoretycznie wszystkie czujniki obsługujące konkretny standard powinny się komunikować z odpowiednimi urządzeniami wyjściowymi. Niestety, na razie bywa różnie i nie wszystko działa ze sobą. Dlatego przed zakupem najlepiej zasięgnąć informacji u sprzedawcy.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku