Koszyk

Koszyk jest pusty

Stojak serwisowy do roweru - jaki wybrać do domowego warsztatu?

28.10.2019

Rower, który stoi, powinien mieć stabilne podparcie. To równie ważne, gdy chcemy postawić go w domu, piwnicy lub garażu, a także odpowiednio zabezpieczyć w miejscu publicznym. Solidny stojak na rowery przyda się jednak najbardziej podczas serwisowania jednośladu. Który statyw rowerowy sprawdzi się najlepiej?

Stojak do roweru – sposób na przechowywanie i parkowanie

Jak przechowywać rower w domowym zaciszu? W zależności od warunków lokalowych, entuzjaści dwóch kółek trzymają swoje jednoślady w pomieszczeniach gospodarczych, garażach i piwnicach, a często także na balkonach lub w mieszkaniach. W każdym z tych miejsc najwygodniejszym sposobem na zabezpieczenie roweru są specjalne stojaki i wieszaki. Pozwalają uniknąć opierania pojazdu o ściany i domowe sprzęty oraz skutecznie zabezpieczają go przed wywrotką.

Dla tych, którzy dysponują ograniczoną przestrzenią, priorytetem będzie oszczędność miejsca. Najlepszy stojak na rowery do domu będzie miał zatem formę niewielkiej, składanej konstrukcji, którą w razie potrzeby można schować w szafie. Ciekawym rozwiązaniem jest też mocowana do ściany półka na rower, wieszak rowerowy pionowy lub inne specjalne uchwyty i haki, które pozwalają na zawieszenie roweru na ścianie (np. wieszak Topeak Solo).

Innego rodzaju stojaki spotykamy na rowerowych parkingach. Te solidne, przymocowane do podłoża konstrukcje pozwalają dodatkowo zabezpieczyć jednoślad przed kradzieżą. Do tego niezbędne będą odpowiednie zamki i zapięcia rowerowe. Warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie ogólnodostępne stojaki są przyjazne rowerzystom. Najgorszą opinię mają stelaże typu sprężyna – to zwykle niskie i niewygodne konstrukcje, które praktycznie uniemożliwiają postawienie roweru w pionie i utrudniają przypięcie do nich rowerowej ramy. Jedną z najlepiej sprawdzających się konstrukcji jest wysoki i stabilny stojak rowerowy typu U.

Stojak serwisowy to stabilne podparcie roweru

Po co stojak serwisowy do roweru?

Stojaki rowerowe świetnie sprawdzają się jako stelaże ułatwiające prace serwisowe przy jednośladzie. Takie konstrukcje wykorzystywane są w profesjonalnych warsztatach, ale przydadzą się też do naprawy i konserwacji roweru w domowych warunkach. O zakupie takiego wyposażenia z pewnością powinni pomyśleć rowerzyści, którzy samodzielnie majsterkują przy jednośladzie.

Stojak serwisowy do roweru stabilizuje pojazd i utrzymuje go w wygodnej dla nas pozycji. Pełni funkcję „trzeciej ręki” i ułatwia dostęp do rowerowych komponentów. Jedną z jego najważniejszych cech jest możliwość testowania rowerowych podzespołów. Rower na stojaku serwisowym daje możliwość kręcenia korbą, używania napędu, zmiany przełożeń i hamowania. To niezbędne dla prawidłowej regulacji tych elementów.

Czy zakup stojaka serwisowego nie będzie jednak zbędnym wydatkiem? Niektórzy zwrócą uwagę, że do różnych czynności warsztatowych wystarczy odwrócić rower do góry kołami. Taki sposób pracy grozi jednak wywróceniem roweru. Trzeba też pamiętać, że regulowanie podzespołów w takim ustawieniu może być nieskuteczne. Napęd jest bowiem zaprojektowany do sprawnego działania w standardowej pozycji.

Jeden z najprostszych stojaków serwisowych

Jaki stojak serwisowy wybrać?

Na co zwrócić uwagę, decydując się na zakup stojaka serwisowego? Taki statyw musi być przede wszystkim solidny i wykonany z trwałych materiałów. Najlepiej, jeśli jest to stal lub aluminium, a ilość plastikowych części jest ograniczona do minimum (dotyczy to zwłaszcza głowicy). Stojak rowerowy serwisowy powinien utrzymać ciężar minimum 20 kilogramów.

Dla osób, które dysponują znaczną przestrzenią w garażu lub warsztacie, stabilność stojaka będzie priorytetem. Warto wówczas zwrócić uwagę na szerokość jego podstawy. Niektóre modele stoją na trzech lub czterech nogach, inne opierają się o podłoże na dwóch rozłożystych ramionach. Dla rowerzystów, którzy serwisują rower w domu lub na niewielkiej powierzchni warsztatowej, ważny będzie także kompaktowy rozmiar. W takim wypadku praktycznym rozwiązaniem będzie składany stojak na rowery. Cena takiego wyposażenia zwykle nie jest wygórowana.

Wiele statywów rowerowych jest wyposażona w regulację wysokości, która pozwala zawiesić jednoślad w wygodnej dla nas pozycji. Praktycznym dodatkiem będzie przymocowana do statywu półeczka (np. podstawka PARK TOOL 106), na której można umieścić narzędzia i części.

Uchwyt umożliwia montaż elementów w pionie i w poziomie

Stojaki z uchwytami

Przy wyborze statywu serwisowego decydujący będzie sposób mocowania do niego roweru. Tanie stojaki rowerowe wyposażone są w zwykłe haki, na których można zawiesić jednoślad. To proste i solidne konstrukcje, które pasują do różnych typów ram. Przykładem takiego rozwiązania jest stojak serwisowy BITUL.

Bardziej skomplikowane statywy posiadają specjalny uchwyt, który zaciska się na ramie lub sztycy podsiodłowej. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie ogranicza dostępu do roweru, pozwalając na swobodną wymianę części oraz mycie i regulację podzespołów. Uchwyty są zwykle regulowane, dając możliwość mocowania w pionie i poziomie. Takie rozwiązanie oferuje między innymi stojak serwisowy FEEDBACK Sport-Mechanic. Warto zwrócić uwagę, że stojaki z zaciskanymi uchwytami mogą uszkodzić ramy karbonowe.

Inny typ mocowania to uchwyty z szynami, na których zwykle osadza się dolną część ramy i suport. Rower nie jest wówczas zawieszony w zaciskanym uchwycie, a swobodnie spoczywa na specjalnej prowadnicy. Gwarantuje to dużą stabilność. Przykładem takiego rozwiązania jest stojak TOPEAK PrepStand Max. Tego typu statywy ograniczają jednak dostęp do elementów roweru, o które się opierają. Może to stwarzać problemy w myciu jednośladu, a także regulacji i wymianie linek.

Stojak rowerowy z szyną, na której stawia się jednoślad

Stojak rowerowy pod tylne koło

W domowym warsztacie dobrze sprawdzą się też stojaki zakładane do tylnego koła. Taką konstrukcję przymocowuje się do osi. Podnosi ona nieznacznie tylną część roweru, stabilizując pojazd i umożliwiając uruchomienie napędu. Dzięki temu świetnie nadaje się do prostych napraw, regulacji przerzutek oraz smarowania podzespołów. Jej największą zaletą jest niewielki rozmiar i atrakcyjna cena. Większość modeli, np. stojak rowerowy pod tylne koło BIKE-HAND YC-117, umożliwia szybkie składanie i rozkładanie.

Inne rodzaje stojaków serwisowych

Warto wymienić też inne rodzaje konstrukcji służących do serwisowania rowerów. To między innymi:

  • Stojak montażowy do roweru – używany najczęściej w profesjonalnych warsztatach. Pozwala na wykonywanie pełnego zakresu czynności serwisowych. Jest w pełni obrotowy. Czasami ma formę stołu warsztatowego. Rower mocuje się do niego zwykle za haki widełek lub widelca, do czego niezbędne jest zdjęcie przynajmniej jednego z kół.
  • Uchwyt serwisowy do roweru – występujące ze standardowymi stojakami zaciskowe łapy, można też zakupić jako samodzielne elementy. Przytwierdza się je do stołów warsztatowych lub np. do ściany.
  • Ministojak – niewielki, poręczny i przenośny stelaż, który stabilizuje rower, wykorzystując do tego różne elementy jego konstrukcji, np. korbę lub ramę.