Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

< Wróć do listy wyszukanych tras

Uroki Doliny Narwi na malowniczej trasie rowerowej Śliwno-Waniewo

Region Podlasie
Typ roweru Cross, Gravel, MTB, Szosa, Trekking
Czas 5 h
Dystans 58 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Szlak
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 70%, Szuter 30%
Co oznaczają parametry trasy?

Opis trasy

Dolina Narwi to malowniczy region położony w północno-wschodniej Polsce, który jest uznawany za jeden z najpiękniejszych zakątków kraju. Narew to rzeka o długości około 448 km, zasilająca m.in. Biebrzę i Narewkę. Jej obszary przybrzeżne charakteryzują się pięknymi krajobrazami, rozległymi łąkami, podmokłymi terenami, starodrzewiem oraz różnorodnymi ekosystemami.

Widok na rzekę Narew

Trasa, mimo że licząca 58 kilometrów, nie jest specjalnie wymagająca i nawet początkujący rowerzysta spokojnie sobie z nią poradzi. Dodatkowo jej płaski profil — bez większych przewyższeń i zjazdów — oraz liczne atrakcje, takie jak rzeka Narew, czy wieża widokowa w Kruszewie sprawiają, że jest to idealny pomysł na całodniowy wypad z dziećmi. Choć przejechanie całej pętli powinno zająć około 4 - 5 godzin, to warto poświęcić cały dzień i pokazać pociechom wszystkie ciekawe miejsca, jakie skrywa.

Pętla jest częścią szlaku Green Velo, przez co jest dobrze oznakowana. Jazda odbywa się głównie po asfalcie, rzadziej po szutrze — procentowo można to określić na 70% asfaltu i 30% szutru. Przez większość trasy poruszamy się po drogach dla rowerów lub drogach wiejskich, jednak zdarzają się nieliczne odcinki, gdzie musimy poruszać się w ruchu drogowym. Na trasie sprawdzi się każdy typ roweru, niezależnie czy to model szosowy, gravel, czy MTB.

Pętle najlepiej zacząć z Białegostoku i drogami rowerowymi kierować się na Choroszcz do pierwszej atrakcji, którą jest historyczna szubienica, miejsce upamiętniające straconych powstańców styczniowych. Z Choroszczy trasa prowadzi przez kilka innych zabytkowych miejsc, którym warto poświęcić chwilę uwagi przed dojechaniem do MOR Pańki, w którym można zrobić przerwę i chwilę odetchnąć.

Dalsza droga przebiega spokojnie, w większości utwardzoną nawierzchnią, choć zdarzają się odcinki bardziej grząskie. Otoczona jest polami uprawnymi lub lasami, więc można spodziewać się cienia i ciekawych widoków. W takich warunkach trasa doprowadza do kolejnego celu wyprawy, czyli do zerwanego mostu w miejscowości Kruszewo. Tutaj warto zatrzymać się na dłużej i zrobić kolejny odpoczynek przed dalszą podróżą. Jadąc z dziećmi, warto zrobić postój koło zerwanego mostu, gdzie można podziwiać piękne widoki rozlewisk Narwi. Należy jednak zachować tam ostrożność i uczulić pociechy w temacie bezpieczeństwa.

Kolejnym punktem, który na pewno trzeba odwiedzić, jadąc tą trasą, jest Kruszewo i znajdująca się tam wieża widokowa. Miejsce, z którego rozpościera się krajobraz Narwiańskiego Parku Narodowego. Jednak to nie ostatnia atrakcja — w tym wieża widokowa — która czeka na odkrycie. Kolejnym etapem podróży jest kładka Śliwno-Waniewo.

przeprawa pomostowa na rzece Narew

Dojazd nie stanowi problemu, a po drodze na pewno miniemy stajnie Kruszewo, gdzie trzeba skręcić w prawo na skrzyżowaniu. Przy kapliczce w Śliwnie trzeba ponownie skręcić w prawo i po kilkunastu metrach jesteśmy na miejscu. Tutaj należy „przeprawić się” na drugą stronę, żeby móc kontynuować jazdę do kolejnej atrakcji, czyli do wieży widokowej Śliwno. Dalsza jazda odbywa się w kierunku miejscowości Waniewo, do której prowadzi nieutwardzona droga. Dopiero w Waniewie nawierzchnia staje się twarda i prowadzi do rozwidlenia, za którym trasa znowu staje się nieutwardzona, ale tylko na chwilę, dalej już jest twarda i prowadzi aż do rozjazdu przy dworku Narwiańskich. Tam po raz kolejny szlak przechodzi z asfaltowego na nieutwardzony — i tutaj należy też zachować ostrożność, bo trasa krzyżuje się z drogą nr 678, na której odbywa się normalny ruch samochodowy. Za skrzyżowaniem znajduje się wieś Bokiny. Warto na koniec wybrać asfaltową drogę nr 678 i nią wrócić do Białegostoku.

Mapa i ślad GPX


Trudności na trasie

  • Zła nawierzchnia po deszczu

Dojazd do trasy

Trasa zaczyna się tuż przy stacji PKP Białystok Nowe Miasto, więc najłatwiej dojechać jest tam pociągiem, w którym bez problemu przewieziemy — za dodatkową opłatą — rower. Oczywiście można też do początku dojechać samochodem, a liczne parkingi w okolicy umożliwią jego bezpieczne pozostawienie.

Atrakcje na trasie

Trasa sama w sobie jest atrakcyjna, ponieważ prowadzi przez malownicze rejony Doliny Narwi. Można jednak znaleźć perełki, które na pewno trzeba zobaczyć, są to m.in.:

  • Rzeka Narew — jest jednym z najcenniejszych i najbardziej zachowanych przyrodniczo obszarów w Polsce. Jest też jednym z najważniejszych dopływów Wisły i rzeką nizinną, która w parku narodowym przepływa przez obszary o niskim spadku, co tworzy liczne rozlewiska i starorzecza. To sprawia, że Narew jest terenem niezwykle bogatym pod względem różnorodności biologicznej.

widok na rzekę Narew

  • Kładka na Narwi między miejscowościami Śliwno-Waniewo — to kilometrowa konstrukcja wyglądająca jak długi pomost nad rzeką Narew. Przeprawa między kładkami przypomina przeprawę promem, gdzie trzeba przeciągnąć linę, żeby dotrzeć na drugi brzeg. Po kładce można poruszać się zarówno pieszo, jak i rowerem.

kładka na Narwi

  • Wieża widokowa w Kruszewie — znajduje się tuż przy rzece Narew skąd jest niezapomniany widok na pobliski Park Narodowy. Wejście na wieżę kosztuje 6 zł dla osoby dorosłej i 3 zł dla dziecka.

widok na wierzę widokową w Kruszewie

  • Zerwany most w Kruszewie — owiany miejscową legendą na temat rychłego postawienia konstrukcji przy udziale diabła w zamian za duszę pierwszej osoby, która nim przejedzie. Perspektywa oddania duszy diabłu paraliżowała mieszkańców, stąd postanowili oni na most wypuścić starego, kulawego konia. Czart tak bardzo się zezłościł, że rzucił na to miejsce klątwę. Każdy wybudowany w tym miejscu most zostanie zniszczony po 11 latach przez wielką wojnę. Po 11 latach od wybudowania pierwszego mostu wybuchła I Wojna Światowa, a po odbudowaniu go w roku 1928 wybuchła II Wojna Światowa, która ponownie zniszczyła most.

  • Szubienica, miejsce straceń — to szczególne miejsce z krzyżami na wzgórzu jest symbolem pamięci osób biorących udział w Powstaniu Styczniowym.

Noclegi lub miejsca postojowe

Trasa jest na tyle krótka, że nie wymaga planowania noclegów. Wystarczy krótki odpoczynek, który najlepiej zaplanować w MOR Pańki. Zapasy żywności i napojów uzupełnisz w sklepiku w Śliwnie, można też tam odpocząć.

Gdzie zjeść

Należy pamiętać, że proponowana trasa prowadzi głównie drogami nieutwardzonymi, więc o zapasy żywności musimy zadbać wcześniej. Najlepiej zrobić to jeszcze w Białymstoku, na początku pętli. Można jednak za Waniewiem odbić na Jeńki i zatrzymać w Dworku Narwiańskim.

Dobrze wiedzieć

Trasa dostępna jest przez cały rok, polecana dla początkujących, nawet dzieci dadzą sobie na niej radę. Maksymalny wzrost wysokości to tylko 233 metry, więc podjazdy są raczej symboliczne. Należy jednak pamiętać, że droga prowadzi przez lasy i tereny uprawne, więc można spodziewać się zwierząt, o czym informują znaki rozmieszczone wzdłuż szlaku.

Praktyczne wskazówki

Z racji lokalizacji trasy dobrze jest wyposażyć się w podstawowy zestaw do naprawy roweru, bo najbliższy serwis jest w Białymstoku. Na pewno przydatne będą łatki i dętka rowerowa, do tego łyżki do zdejmowania opony i jakiś multitool. Oczywiście nie można zapomnieć o pompce. Przydatna może okazać się odzież przeciwdeszczowa. Warto też pomyśleć o zapasie jedzenia i picia.

Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.

Podobne trasy w regionie

Przejazd ścieżką rowerową z Białegostoku nad Jezioro Komosa
Region Podlasie
Typ roweru Gravel, MTB, Szosa, Trekking
Czas 3 h
Dystans 42 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 70%, Szuter 30%
Co oznaczają parametry trasy?
Na rowerowym szlaku po atrakcjach Tykocina i okolic
Region Podlasie
Typ roweru Cross, Gravel, MTB, Szosa, Trekking
Czas
Dystans 62 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 60%, Szuter 40%
Co oznaczają parametry trasy?
Ludowy krajobraz Podlasia – 70 kilometrów między najsławniejszymi rolnikami w regionie
Region Podlasie
Typ roweru Gravel, MTB, Trekking, Cross
Czas 1 dzień
Dystans 72 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 50%, Piach 20%, Szuter 30%
Co oznaczają parametry trasy?
Szlakiem Rękodzieła Ludowego
Region Podlasie
Typ roweru Cross, Gravel, MTB, Szosa, Trekking
Czas 4 h
Dystans 52 km
Poziom trudności Bardzo łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Szlak
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 60%, Szuter 40%
Co oznaczają parametry trasy?