Koszyk

Koszyk jest pusty

Recenzja rowerów Orbea – Avant H30 i MX50!

Data aktualizacji: 31-05-2021

Orbea to hiszpański producent rowerów, który na rynku – również w Polsce – jest obecny od wielu lat. Marka swego czasu  złotymi zgłoskami zapisała się w historii kolarstwa sportowego, a obecnie skupia swoje siły przede wszystkim na dostarczaniu klientom niezawodnych rowerów ze wszystkich najpopularniejszych segmentów – od MTB, przez szosowe i gravele, aż po modele elektryczne. Wiele o filozofii tego producenta mówi także fakt, że wszystkie sygnowane przez niego ramy i sztywne widelce są objęte dożywotnią gwarancją dla pierwszego właściciela.

Z szerokiej oferty marki Orbea wybraliśmy dwa popularne modele, dostępne w atrakcyjnych cenach i poddaliśmy je dwutygodniowym testom:

  • Avant H30 – klasyczna szosa z segmentu endurance
  • MX 50 – wszechstronny hardtail na 29-calowych kołach.

Sprawdź naszą recenzję w formie video:

Orbea Avant H30 – jak się spisuje?

Jeżeli jeździsz na szosie, ale nie chcesz brać udziału w kolarskim wyścigu zbrojeń, to Avant H30 powinien przypaść Ci do gustu. Nie ma tutaj za wielu najnowocześniejszych rozwiązań, sporo jest natomiast solidnej i niezawodnej klasyki.

Aluminiowa rama o łagodnej geometrii – z dosyć krótką górną rurą – pozwala na jazdę w pozycji wygodnej, bo zdecydowanie mniej pochylonej niż w modelach wyścigowych lub aero. Różnicę czuć przede wszystkim na dłuższych trasach, kiedy po kilku godzinach jazdy plecy i szyja po prostu nie bolą.


Karbonowy przedni widelec z aluminiową rurą sterową poprawia tłumienie drgań w trakcie podróży. Lakier, jakim go wykończono, wyróżnia się od reszty ramy, tworzy ciekawy efekt wizualny. Warto wspomnieć także o tym, że przewody zostały częściowo poprowadzone wewnątrz ramy, dzięki czemu całość wygląda bardzo schludnie.

Orbea Avant H30 nie ma sztywnych osi kół. Fabrycznie jest wyposażony w opony Vittoria Zafiro IV o szerokości 25 mm. Prześwit w ramie pozwala jednak na założenie ogumienia w rozmiarze 28C, szersze nie wejdą.

Orbea Avant H30 na wadzeW rowerach szosowych masa to jeden z najważniejszych parametrów.

W kwestii napędu hiszpański producent postawił na grupę cenioną przez kolarzy szosowych ze względu na doskonały stosunek do jakości oraz wiele rozwiązań z topowych modeli, czyli Shimano 105 R7000. 11-biegowa tylna przerzutka z kasetą 11-32T od japońskiego producenta oraz dwurzędowa korba FSA Omega Megaexo 34x50T współpracują bardzo płynnie. Szeroki, dosyć miękki zakres przełożeń świetnie nadaje się dla początkujących i średnio-zaawansowanych kolarzy. Dobrze sprawdzi się również w wysokich górach.

Zastosowane w tym modelu hamulce szczękowe działają skutecznie, a także są niedrogie i bardzo łatwe w eksploatacji. Ostatnim elementami roweru, na które warto zwrócić uwagę, to koła Shimano WH-RS100. Ten wytrzymały model z trwałymi łożyskami kulkowymi dobrze znosi nawet bardzo intensywną eksploatację, również po niskiej jakości drogach.

Producent tego modelu odrobił swoje lekcje i stworzył bardzo solidny rower do jazdy długodystansowej. Z powodzeniem mogą po niego sięgnąć kolarze poszukujący treningowego all-roundera, którego konstrukcja jest naprawdę odporna na uszkodzenia.

Orbea MX 50 – budżetowy rower do wszystkiego?

Model MX 50 to podstawowe MTB w ofercie Orbei. Najchętniej sięgają po niego początkujący rowerzyści, którzy nie potrzebują superlekkich komponentów, ale oczekują solidnego wykonania, ciekawego designu i niezawodności.

Hardtail na aluminiowej ramie doskonale spełnia te założenia. Geometria ramy pozwala na podróżowanie w komfortowej, wyprostowanej pozycji. Materiał, z którego wykonano szkielet roweru jest niezwykle wytrzymały, dlatego nie grożą mu uszkodzenia eksploatacyjne.

Ciekawa kolorystyka lakieru i wewnętrzne prowadzenie linek sprawiają, że jednoślad prezentuje się bardzo efektownie i cieszy oko użytkownika. Dzięki budżetowymi amortyzatorowi SR Suntour XCE 28 ze skokiem 100 mm i oponom o szerokości 2.35" pokonywanie małych i średnich wybojów nie stanowi żadnego problemu. Wstrząsy są dosyć sprawnie absorbowane.

Napęd 2x8, obsługiwany przez przerzutki Shimano działa bez zarzutu. Biegi wskakują płynnie, a łańcuch nie obija się o ramę na lekkich nierównościach. Całość daje wrażenie precyzyjnego działania. Natomiast zakres przełożeń nie pozostawia poczucia „skoku” pomiędzy kolejnymi biegami.

Podstawowe hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano MT200 bardzo dobrze wywiązują się ze swoich zadań. Nawet w przypadku deszczu siła ich działania jest duża.

Atutem Orbei MX 50 są także 29-calowe koła, czyli nowoczesny standard w rowerach MTB. Nałożone na nie opony Kenda zapewniają dobrą przyczepność i stabilność jazdy w terenie.

Orbea MX 50 to niezwykle wszechstronny rower, nadający się zarówno, do codziennej jazdy po mieście, jak i prób szlifowania swoich umiejętności w wymagającym terenie. Można go dodatkowo wyposażyć w błotniki i bagażnik, co nada jednośladowi wyprawowo-miejskiego charakteru.