Koszyk

Koszyk jest pusty

Wybieramy ramę stalową do roweru

19.02.2020

Ramy stalowe są obecnie dość rzadkim widokiem na naszych ulicach, czego nie można było powiedzieć kilkadziesiąt lat wstecz. Wówczas tylko stal królowała w produkcji jednośladów, ale w momencie pojawienia się lżejszego i tańszego zamiennika w postaci aluminium, ramy stalowe odeszły w zapomnienie. Na szczęście trend na nie powraca, a rowerzyści z sentymentem i iskierką w oczach przyglądają się nowym modelom. 

Jazda na rowerze ze stalową ramą budzi nutkę zazdrości wśród fanów dwóch kółek i z pewnością nie pozwala przejść obok takich jednośladów obojętnie. Retro wygląd lub całkowicie nowoczesna geometria to coś co charakteryzuje stalowe dwa kółka. Najbardziej znanymi producentami tego materiału byli Columbus oraz Reynolds, na których to rowerach jeżdżono na całym świecie.

Ramy stalowe do roweru to prawdziwy rarytas!

Niewątpliwie w temacie wykorzystania stali do produkcji rowerów historia zatoczyła swoje koło. Powróciła i to w wielkim stylu!

Obecnie producenci wykorzystują ją zwykle w rowerach z wyższej półki cenowej, a liczba takich fabrycznych modeli jest niestety znikoma. W ten sposób posiadaczami takich klasyków są tylko prawdziwi miłośnicy, których nie odstrasza wysoka kwota, jaką muszą zapłacić za takie cudo.

Czym jest stal?

To stop żelaza i węgla, który w swoim składzie posiada najwięcej pierwszego z podanych pierwiastków. Z kolei zawartość drugiego z nich nie może przekraczać 2,11%. Materiał po obróbce cieplnej i plastycznej wykorzystywany jest w różnych gałęziach przemysłu. Ze względu na jej skład chemiczny i możliwość wykorzystania, wyróżniamy kilka gatunków stali.

Oprócz węgla i żelaza stal może zawierać również inne składniki stopowe, takie jak: mangan, chrom, nikiel, molibden czy tytan, które odpowiadają za nadanie stali określonych parametrów.

Jakie zalety posiada stalowa rama do roweru? Przede wszystkim jest bardzo trwała i doskonale pochłania drgania, a jazda po nierównej nawierzchni nie sprawia jej najmniejszego problemu.  To wszystko zawdzięczamy doskonałym właściwościom oraz strukturze stali, dzięki czemu poziom odczuwanego komfortu podczas jazdy porównywalny jest do rowerów, wykonanych z włókna węglowego czy tytanu.  

Zaletą stalowych ram jest również ich długowieczność! Jeżeli się tylko o nie odpowiednio zadba i nie dopuści do odpryskiwania lakieru i korozji, taki rower może posłużyć nam na długie lata, a jego eksploatacja będzie samą przyjemnością.

rower ze stalową ramą oparty o ścianę w pokojuStalowa rama rowerowa posiada wiele zalet.

Lekka rama rowerowa nie jest obecnie kojarzona ze stalą. Czy słusznie? Owszem, 30 lat temu stalowy jednoślad miał swoją słuszną masę, a jazda na nim nie była tak przyjemna jak teraz. Na szczęście technologia poszła na tyle do przodu, że została ona znacznie zredukowana. Niektóre modele ważą mniej niż 10 kg. Niestety w opinii wielu osób stalowa rama nadal będzie niewygodna i bardzo ciężka. Po części można się z tym zgodzić. Na rynku rowerowym zdarzają się jednoślady wykonane z lepszej i gorszej jakości stali, co rzutuje na ich masę. Producenci droższych modeli zwracają uwagę nie tylko na każdy detal, ale również na każdy dodatkowy gram i nie dopuszczają do obiegu topornych ram, które mogą być niepraktyczne. 

Rama Cr-Mo czy Hi-Ten? Jakie są różnice?

Rama stalowa może występować tak naprawdę w każdym modelu jednośladu – od szos po rowery miejskie, turystyczne, gravele czy MTB. Co ciekawe, stal stali nierówna, a w przemyśle rowerowym wykorzystuje się kilka jej stopów. Najczęściej możemy spotkać się z oznaczeniami Cr-Mo oraz Hi-Ten, a ich wyjaśnienie prezentujemy poniżej.

Rama rowerowa Cr-Mo została wykonana ze stopu żelaza uzupełnionego o chrom i molibden. Taka mieszanka pozwoliła na uzyskanie materiału o doskonałych właściwościach wytrzymałościowych i eksploatacyjnych. Odporność na korozję i przeciążenia, a także niezwykła trwałość to tylko niektóre z zalet. Stop ten pozwala na uzyskanie cienkich rurek o małym przekroju, które są na tyle plastyczne, że nie łamią się i doskonale pochłaniają drgania. Posiadacze takich ram mogą cieszyć się ich długim żywotem, a naprawy nie będą koniecznością. Idealnym przykładem jest kultowa rama brytyjskiej marki DMR o nazwie Trailstar. Na naszym polskim rynku stal  Cr-Mo znajdziemy w rowerze Kross Esker 4.0. Jednak nawet najlepszej jakości rurki Cr-Mo mogą być porównywalnie cięższe od swoich aluminiowych koleżanek.  

osłona łańcucha BianchiNiska masa jednośladu ze stalową ramą wpływa na komfort jazdy.

Jakie parametry będzie posiadała rama Hi-Ten? Stal węglowa – bo o niej mowa przede wszystkim nie będzie ona tak dobra jak ta wykonana z Cr-Mo. Wszystko za sprawą niskich kosztów związanych z obróbką, co niestety rzutuje na jakość otrzymanego materiału. Wysoka masa, kiepska wytrzymałość i pochłanianie drgań – tak w skrócie można opisać ramę rowerową z takim oznaczeniem. Jednak to nie zniechęca producentów. Stal Hi-Ten znajdziemy – jak nie trudno się domyśleć w jednośladach tanich, na których jazda nie będzie należeć do najprzyjemniejszych. Przy intensywnej eksploatacji, niestety musimy liczyć się z awariami.

Rama stalowa MTB, szosowa, a może gravelowa?

Jak już zostało wcześniej wspomniane ramy stalowe są rzadkością, ale mogą one się pojawić w niemalże każdym rodzaju roweru, np.  w modelu miejskim Creme Molly czy w BMX Radio Dice. Współcześnie mamy do czynienia z unowocześnieniem retro modeli, które kilkadziesiąt lat temu podbijały serca rowerzystów na całym świecie. Wykonuje się je zwykle w ograniczonych ilościach lub na specjalne zamówienia, np. Basso Viper lub Cinelli XCR, gdzie klasyka łączy się z elegancją, a ta nigdy nie wychodzą z mody. Takie rowery nie przekraczają masy 10 kg, a jedyną ich wadą może być niestety wysoka cena.

Podobnie w przypadku szosówek, które producenci ze stalowymi ramami stylizują  na kultowe modele z ubiegłego stulecia np. Bianchi l’Eroica. Wtedy taki widok na ulicach to codzienność, a dziś rarytas, wobec którego miłośnik dwóch kółek nie przejdzie obojętnie.

Wiele polskich marek, jak na przykład Kross posiada w swoich ofertach rowery ze stalowymi ramami. Jednym  najbardziej znanych jest Pure Trial wyposażony w wytrzymały szkielet ze stali Reynolds 853. Na naszym rodzimym rynku stacjonują również producenci tacy, jak Orłowski, Goldie&Oldie czy Baltica Bicycles.