Wróć do Rowery
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery szosowe są stworzone do szybkiej jazdy po asfalcie. Kolarzówki o klasycznej geometrii pozwalają się ścigać w pochylonej, ale dość wygodnej pozycji. Rowery szosowe aero….służą do pokonywania względnie krótkich odcinków w jak najkrótszym czasie. Nie liczy się wygoda, ważne są urwane waty. Modele endurance pozwalają na przejechanie kilkuset kilometrów w miarę komfortowych warunkach. Bez względu na to, jakiej wersji szukasz, znajdziesz ją u nas! Wśród najczęściej polecanych marek znajdują się Lapierre, Orbea czy Sensa.
Wróć do Rowery
Superoferta
POLECAMY
Z rowerami szosowymi wiążą się początki kolarstwa. Od czasu powstania nieustannie się zmieniają, a producenci robią wszystko, by je ulepszyć. Współcześnie rower kolarski ma być lekki, sztywny, aerodynamiczny i dawać jak najwięcej frajdy z jazdy.
Najbardziej rozpoznawalnym elementem, bez którego nie byłoby kolarzówki, jest charakterystyczna kierownica. Ramę roweru najczęściej wykonuje się z aluminium lub karbonu, rzadziej ze stali albo tytanu. Cechami pierwszego z materiałów są niska cena i wytrzymałość, gorsze tłumienie drgań. Drugi przeciwnie, waży mniej oraz sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa. Większość ram szosowych ma dosyć podobne konstrukcje – z długą rurą podsiodłową.
Napęd. Kolarstwo jest sportem bardzo konserwatywnym. Z przodu mamy więc zwykle dwie tarcze w konfiguracji 53x39, 52x36 lub 50x34. Z tyłu kasetę zazwyczaj 11-rzędową (Sensa Romagna Disc SLE, Superior X-ROAD Team Issue SE czy Kross Vento DSC 5.0). SRAM i Campagnolo to pierwsze z marek, które zdecydowały się na produkcję kaset 12-rzędowych do kolarzówek (znajdziemy je w Sensa Giulia Evo Integrale Dark Brush 105 Di2, FELT FR Advanced 105-Di2 czy Orbea Orca M30i). Poza rozwiązaniami typowo mechanicznymi, możemy też spotkać grupy elektryczne (np. Shimano Dura-Ace Di2) lub hydrauliczne.
Hamulce – przez lata w szosach dominowały hamulce szczękowe typu u-brake. Obecnie częściej stosowane są modele tarczowe, takie jak w MTB. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że czas reakcji „tarcz” jest bardzo krótki.
Koła i opony. Koła mają zawsze średnicę 28 cali. Mają być lekkie i sztywne, dzięki czemu cała energia „idzie” w napęd. Opony mają przeważnie szerokość 25-28 mm. Obecnie jest raczej tendencja do tej drugiej wartości – większa guma, np. w rozmiarze 700x32c, zapewnia większy komfort. Opony szosowe mają bardzo skromny bieżnik albo są go pozbawione w ogóle.
Oprócz standardowych rowerów kolarskich można wyróżnić modele aero i endurance. Różnią się między sobą przeznaczeniem.
Rowery aero stworzone są do pokonania jak najszybciej odległości z punktu A do punku B, np. Superior X-ROAD 6.3 GF czy Orbea Orca Aero M35iLTD PWR. Jednak, w odróżnieniu od klasycznej szosówki, odcinek ten nie jest długi. Powiedzmy maksymalnie 180 km, czyli triathlonu na dystansie Ironman. Zwykle są to dużo mniejsze dystanse (90 km lub 45 km). W tym przypadku nie ma być wygodnie, ma być skutecznie, czyli szybko. Każdy element roweru aero zaprojektowany jest tak, by zmniejszyć opory powietrza i wygrać wyścig. Przy prędkości 40 km/h zyski ze zmniejszenia oporów aerodynamicznych są bardzo odczuwalne i przekładają się na dziesiątki sekund na mecie.
Rower endurance to maratończyk wśród kolarzówek – to wygodna maszyna na asfalt, jak Lapierre Xelius SL 7.0, Orbea Avant H40 czy Romet Huragan CRD. Ma się lekko toczyć, ale jazda być przyjemna. Osiągnięcie założeń było możliwe dzięki wprowadzeniu kilku innowacji. Zaliczamy do nich:
Komfortowa jazda na rowerze szosowym możliwa jest tylko wtedy, gdy rozmiar ramy będzie dopasowany do wzrostu użytkownika. Aby określić rozmiar ramy szosowej należy:
Warto zmierzyć przekrok, a następnie skorzystać z kalkulatora rozmiarów umieszczonego na stronie CentrumRowerowe.pl, ponieważ poszczególni producenci bardzo różnie definiują swoje rozmiary.
Powiązane kategorie: