Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

< Wróć do listy wyszukanych tras

Czeskie Morawy południowe — szlak białego wina

Region Europa rowerem
Typ roweru Cross, Gravel, MTB
Czas 1 dzień
Dystans 89,9 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 77%, Szuter 23%
Co oznaczają parametry trasy?

Opis trasy

Autor trasy

KBR Kórnik

Niezwykle malownicza kraina z klimatem, który szczególnie sprzyja produkcji białego wina, to Czeskie Morawy Południowe. Wakacje, nieważne czy na siodełku, czy pieszo, spędzone na tutejszych szlakach to niezapomniana przygoda. Na turystów czekają winnice, renesansowe i gotyckie zabytki oraz miejscowości, w których można posmakować regionalnej kuchni. Wybór roweru jest najbardziej oczywisty – cała sieć bardzo dobrze oznakowanych tras rowerowych wręcz zachęca do spędzenia na Morawach kilku dni.

Opisana trasa to fragment większego Szlaku Winiarskiego, swoją nazwę zawdzięcza licznym winnicom na terenie Moraw Południowych.

Piwnica winna. Fot. David Marvan

Prawie 90-kilometrowy przejazd można zrealizować w obie strony, a czas potrzebny do pokonania całości to około 6 godzin, wliczając zwiedzanie atrakcji.

Zalecanym typem roweru na ten teren jest gravel, MTB, cross lub rower elektryczny, który w Czechach jest bardzo popularny. Rower szosowy niekoniecznie sprawdzi się na odcinkach leśnych i kamienistych, mimo że stanowią jedynie ⅕ całego przejazdu. Ścieżki rowerowe to około 35% jazdy, pozostałe to drogi publiczne z ruchem samochodowym, z tego względu trasa nie jest polecana dla dzieci.

Początek został wyznaczony przy stacji kolejowej w Znojmo, aby wyjechać z miasta należy kierować się trasą 40819. Zaraz za miastem, widać Muzeum Historii Moraw, za którym należy skręcić w mało uczęszczaną i niewidoczną drogę. Skręt w lewo znajduje się na 3 kilometrze, dobrze sprawdzić ślad na urządzeniu z GPS. Fragment do Podmoli wiedzie przy lesie, a zaraz za miasteczkiem zaczyna się teren Parku Narodowego Podyje. Pierwsze 10 kilometrów to największe przewyższenia, na szczęście po wjeździe do doliny rzeki Dyja, we wsi Šobes znajduje się najstarsza winnica na tym terenie. Odpoczynek połączony z degustacją to idealna nagroda po przejechaniu wymagającego odcinka.

widok ze starego miasta na Park Narodowy PodyjeWidok ze Starego Miasta na Park Narodowy Podyje

 

Za doliną należy kierować się na Šatov, następnie Chvalovice, Strachotice i Slup, gdzie można odpocząć i zwiedzić Muzeum Techniki.

Kolejnym miastem na szlaku są Jaroslavice (gdzie uwagę przyciągną ruiny tamtejszego zamku), Hrádek z kalwarią oraz Dyjákovice. Po opuszczeniu terenu parku narodowego krajobraz z leśnego i górzystego zmienia się na płaski z polami pełnymi winorośli i łąkami. Za Hevlínem należy się kierować na północ wzdłuż granicy czesko-austriackiej aż do miejsca, w którym wyznaczono koniec trasy, czyli Mikulova.

MikulovMikulov. Fot. shutterstock_ Petr Pohudka


Dojazd do trasy

W miejscowościach Znojmo oraz Mikulov znajdują się stacje kolejowe, brak jednak jednoznacznej informacji o kursowaniu pociągów dalekobieżnych.

Do Znojmo kursują pociągi regionalne z Pragi lub Wiednia.

Alternatywnym środkiem transportu jest autobus popularnego przewoźnika, kursy do Znojmo można wykupić z Warszawy lub Wrocławia.

Najwygodniejszym środkiem transportu jest jednak samochód, należy pamiętać, aby po przekroczeniu granicy wykupić winietę na Czeskie autostrady. Koszt takiego biletu to około 100 zł i jest ważny przez 30 dni.

Atrakcje na trasie

Czeskie Morawy Południowe to region słynący z oryginalnej kultury winiarskiej i doskonały na aktywny wypoczynek. Trasa jest pełna atrakcji, a przejazd może zwieńczyć zwiedzanie i degustacja w jednej z lokalnych winnic.

  • Katakumby w Znojmo — system korytarzy znajduje się pod historyczną częścią miasta, pierwsze pomieszczenia powstały już w XIV wieku, a zostały rozbudowane w XV. Pierwotnie przeznaczeniem rozległych podziemnych labiryntów była obrona mieszkańców przed agresją zewnętrzną, później służyły jako składy wina. Aktualnie część korytarzy jest dostępna dla zwiedzających od kwietnia do października.
  • Zamek w Znojmo — pierwowzór obecnej budowli był zbudowany w 1088 roku z drewna, lecz został zniszczony podczas oblężenia. Zamek odbudowano z kamienia pod koniec XII wieku. Niestety z biegiem wieków budowla nie była odpowiednio zadbana, co doprowadziło do jej zniszczenia lub rozebrania w większych fragmentach i przebudowy. Aktualnie ostały się dolne partie muru obronnego na skarpie oraz najcenniejszy zabytek sakralny w postaci rotundy św. Katarzyny (XI wiek) z unikatowymi malowidłami z XII wieku. Rotunda aktualnie jest częścią miejskiego muzeum.
  • Muzeum Południowomorawskie w Znojmie — obiekty wchodzące w skład placówki to wspomniana wcześniej Rotunda św. Katarzyny i Zamek, ale również Klasztor Minorytów, w którym znajdują się oryginalne gotyckie elementy architektury oraz wystawy stałe o tematyce przyrodniczej i archeologicznej. Do kompleksu muzealnego należy również Dom Sztuki, zlokalizowany w renesansowym budynku z wystawami czasowymi i stałymi, oraz ruiny zamku Cornštejn, który jest również dostępny dla zwiedzających. Bilety wstępu do poszczególnych działów są w różnych cenach od 70 do 150 koron (to równowartość około 14 do 30 PLN).
  • Wieża Ratuszowa w Znojmo — na górze znajduje się punkt widokowy, z którego przy dobrej pogodzie wprawne oko zobaczy Alpy.
  • Park Narodowy Podyje — obszar na skalistym masywie Czeskim o wielkości 63,0 km². Park słynie z kanionu doliny rzeki Dyja, wrzosowisk oraz krajobrazu stepowego. Przez park przebiegają ścieżki rowerowe, piesze oraz wodna, więc jest to ulubiony obszar dla amatorów aktywnego wypoczynku. Sześć tras rowerowych prowadzi po terenach Czech i Austrii.
  • Żelazne Schody — obiekt historyczny oraz miejsce z pięknym widokiem na dolinę rzeki Dyja.

żelazne schodyŻelazne schody
  • Muzeum w Bunkrze w Šatov — fortyfikacje oraz eksponaty pokazują historię wojskowości na terenie Moraw. Czeskie bunkry stanowiły granicę, po której przebiegała oddzielająca zachód od wschodu “żelazna kurtyna”. Bunkier jest dostępny dla turystów w cenie 50 CZK, czyli około 10 PLN.
  • Młyn Wodny w Slupach — pochodzący z okresu renesansu zabytek techniki, wchodzi w skład Muzeum Techniki w Brnie. Dodatkową atrakcją jest 30-kilometrowy kanał doprowadzający wodę. Większość prezentowanych maszyn pochodzi już z XIX wieku, ale ich działanie nadal zachwyca turystów z całej Europy.
  • Zamek w Jaroslavicach — pozostałości po barokowym zamku, zbudowanym na szczycie wzniesienia, aktualnie nie jest dostępny dla zwiedzających, ale ze wzgórza rozciąga się piękna panorama na miasto i okolicę,
  • Kalwaria w Hrádku — na drodze do Hevlina znajduje się sześć kaplic, stacji drogi krzyżowej.
  • Zamek w Mikulovie — mieści się na Wzgórzu Zamkowym i jest widoczny nad resztą zabudowy miasta. Zbudowany w XI wieku jako romańska warownia, dopiero w 1560 roku rozpoczęła się przebudowa zamku i został przekształcony w barokowy pałac. Obiekt jest dostępny dla turystów, a cena biletu to 120 CZK, czyli około 24 PLN.
  • Droga Krzyżowa w Mikulovie — jeden z najstarszych obiektów sakralnych o charakterze drogi krzyżowej na terenie Moraw, powstanie kompleksu datuje się na XVII wiek. Legenda głosi, że powstał w podziękowaniu za uniknięcie choroby, podczas epidemii dżumy w tym regionie. W skład zespołu wchodzi siedemnaście obiektów o nieocenionej wartości historycznej.

Noclegi lub miejsca postojowe

Większość noclegów w miejscowościach Znojmo i Mikulov oscylowała wokół kwoty 100 zł za osobę w kwaterach o dobrym standardzie.

Gdzie zjeść

W większości miejscowości na trasie znajdują się restauracje oraz sklepy. W małych wioskach przy restauracjach czy barach są dostępne miejsca dla rowerów.

W większych miejscowościach można znaleźć sklepy popularnych sieci (dyskonty) otwarte również w niedziele.

Dobrze wiedzieć

Najlepszym czasem na pokonanie tej trasy jest wiosna lub lato ze względu na najlepsze warunki pogodowe, jednak jesienią zaczyna się ciekawy okres zbioru winogron.

Region jest bardzo popularny wśród rowerzystów ze względu na liczne ścieżki, dobrze utrzymaną infrastrukturę rowerową oraz naturalny, piękny krajobraz morawski.

Praktyczne wskazówki

W miastach jest dużo sklepów i serwisów rowerowych, więc większe awarie nie eliminują z całego wyjazdu, jednak nie są tak jak sklepy spożywcze otwarte w niedzielę.

Mimo sporej ilości warsztatów w okolicy szlaków warto zabrać, ze sobą podstawowe narzędzia, które pozwolą w trasie np. zmienić dętkę.

Na tym szlaku sprawdzą się sakwy rowerowe i dodatkowe warstwy odzieży, aby zabezpieczyć się przed gwałtowną zmianą pogody.

Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.

Podobne trasy w regionie

Szwecja – Karlskrona rowerem dostępna dla wszystkich
Region Europa rowerem
Typ roweru Cross, Gravel, MTB, Szosa, Trekking
Czas 2 h
Dystans 19,2 km
Poziom trudności Bardzo łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 86%, Piach 14%
Co oznaczają parametry trasy?
Jeśli single track, to pod Smrekiem
Region Dolny Śląsk, Góry Izerskie
Typ roweru MTB
Czas 4 h
Dystans 43 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Szlak
Pętla Tak
Nawierzchnia Szuter 100%
Co oznaczają parametry trasy?
Górska pętla po Szklarskiej Porębie i okolicach
Region Dolny Śląsk, Góry Izerskie
Typ roweru Szosa, Trekking
Czas 3 h
Dystans 50 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 100%
Co oznaczają parametry trasy?
Trasa rowerowa przez Karkonosze i Góry Izerskie
Region Dolny Śląsk, Góry Izerskie
Typ roweru Szosa
Czas 3 h
Dystans 58 km
Poziom trudności Trudna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 100%
Co oznaczają parametry trasy?