Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

< Wróć do listy wyszukanych tras

Raz w górę, raz w dół – podkarpackie przygody

Region Podkarpacie
Typ roweru Cross, MTB, Trekking
Czas 2 dni
Dystans 93,2 km
Poziom trudności Bardzo łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 84%, Szuter 16%
Co oznaczają parametry trasy?

Raz w górę raz w dół - podkarpackie przygody - opis trasy

Autor trasy

Wojciech Pysz

Piękne przełomy Sanu, wzgórza porośnięte lasami, most linowy, przydrożne kapliczki, urokliwe drewniane cerkwie i wioski ukryte w dolinach - czego chcieć więcej? Wspaniałe widoki i dużo satysfakcji po pokonaniu podjazdów. To wszystko znajdziecie podczas dwudniowej wycieczki po Pogórzu Przemyskim. 

“Raz w górę raz w dół” jest propozycją dla rowerzystów, którzy mają niezłą kondycję - suma podjazdów i zjazdów przekracza 1000 m. Większość trasy prowadzi asfaltowymi drogami, są też piaszczyste odcinki.

Rowerem wzdłuż Sanu? Tak, to świetny pomysł! Pakujemy sakwy i jedziemy w poszukiwaniu przygody i widoków!

Wyprawę przez urokliwe acz wciąż niedocenione Pogórze Przemyskie zaczynamy w Jarosławiu (wyjazd z miasta możemy poprzedzić zwiedzaniem). Kierujemy się na południe. Trzeba zachować ostrożność, bo jedziemy w towarzystwie samochodów, dość ruchliwą drogą wojewódzką 830.

Za Konstantynówką przejeżdżamy pod autostradą A4. W miejscowości Mokra odbijamy w lewo. Trzeba zachować czujność i zjechać z trasy 830 przed stacją paliw. Jedziemy przez pola w kierunku… Betlejem. W pobliskich Rudołowicach warto zatrzymać się na chwilę przy kaplicy Św. Agaty.

Kolejny odcinek polnymi drogami i docieramy do Czelatyc. Na pobliskim wzniesieniu - nieco z boku szlaku - znajduje się 200-letnia, skromna kapliczka Św. Jana.

CzelatyceDroga w Czelatycach

Wznosząca się trasa przecina wkrótce charakterystyczną pozostałość dawnych czasów. To tzw. wały tatarskie w Tuligłowach, czyli umocnienia z XVII wieku.

Jedziemy granicą wsi Tuligłowy - można zatrzymać się przy ciekawym, zabytkowym sanktuarium maryjnym - na południowy zachód, w stronę Śmidowej Góry, jednego z wyższych wzniesień tej wycieczki. Wjeżdżamy na szlak rowerowy - wypatrujcie czerwonych znaków (trasa nie jest jeszcze oznakowana). Od końca wsi Tuligłowy trzeba trzymać śladu, aby nie zboczyć przypadkiem z drogi. Powrót może być żmudny.

Szosa prowadzi nas do miejscowości Wola Węgierska. Tu wjeżdżamy na znany cyklistom Green Velo, czyli Wschodni Szlak Rowerowy.

Po wielu kilometrach przez wsie i tereny rolnicze, przyszła pora na podjazd w lesie. Po 3 kilometrach wzmożonego wysiłku trafiamy do miejscowości Helusz. Skręcimy w lewo, a asfalt poprowadzi do punktu widokowego, a potem w dół, przez Skopów do drogi wojewódzkiej 884. Towarzyszą nam piękne widoki na porośnięte bukami wzgórza, a na końcu odcinka widok przełomu Sanu.

Teraz przyszedł czas na malowniczy odcinek trasy - szosa wiedzie skarpą. W dole mamy San - rzeka będzie naszym towarzyszem przez ok. 7 kilometrów. W Babicach warto zatrzymać się przy kapliczce św. Krzysztofa na malowniczym cypelku nad Sanem na początku wsi oraz przy drewnianej cerkwi. Dojście nie jest dobrze oznakowane, ścieżkę trzeba odszukać. Nieco dalej, za starym cmentarzem ponownie wrócimy na szlak Green Velo.

Kapliczka św. KrzysztofaKapliczka św. Krzysztofa w Babicach

Mostem zawieszonym na linach przekroczymy San w Bachowie (kładka w Bachowie). To kolejna okazja, żeby podziwiać nadrzeczne krajobrazy. Po trzech kilometrach Green Velo odbija na prawo, a my jedziemy w lewo, na południe (skrzyżowanie z drogą asfaltową).

Mijamy wsie, przydrożne kapliczki, po lewej stronie płynie rzeczka Stupnica. Niech nas nie zmyli ta sielska okolica, bo tuż za kościołem w Sufczynie skręcamy w prawo (przed mostem) i czeka nas największy podjazd na tej trasie.

To będzie również najdłuższy odcinek prowadzący przez las. Po ok. 3 kilometrach wspinaczki dotrzemy na najwyższy punkt, w pobliżu Kamiennej Góry. Jedziemy drogą wykorzystywaną przez drwali, nie ma obaw, że zjedziemy ze szlaku.

Do cywilizacji wracamy w Rudawce (drewniana, zabytkowa cerkiew Rudawka to teraz kościół rzymskokatolicki), a potem jedziemy na północ. Za warsztatem samochodowym można spojrzeć na leśny wąwóz (po prawej stronie drogi). Teraz czeka nas kolejny podjazd. We wsi Kotów uwagą przykuwa stara drewniana cerkiew.

Cerkiew RudawkaCerkiew Rudawka

Mijamy zabudowania dawnego PGR, jedziemy łąkami i skrajem lasu. To 5 kilometrów szlaku zagubionego w lasach. Dojeżdżamy do Piątkowej. Tam czeka nas nagroda za wysiłki - piękna drewniana cerkiew, jedna z najbardziej urokliwych w tej części Polski.

Cerkiew w PiątkowejCerkiew w Piątkowej

 

Ponownie jesteśmy na szlaku Green Velo. Pedałujemy w kierunku Tarnawki, a potem Iskani. W tej miejscowości, przy stacji paliw, skręcamy w lewo. Trasa wiedzie nas wzdłuż ściany lasu, towarzyszy nam, jak zawsze malownicza dolina Sanu. Główna droga odbija w prawo, my kierujemy się na Wybrzeże, zgodnie z drogowskazem. Mijamy strzelnicę, a potem jedziemy kilka kilometrów podziwiając nadrzeczne widoki.

W Wybrzeżu przez San przejedziemy przez most linowy. W pobliżu kursuje również prom przewożący samochody. 

Most linowy w Bachowie Most linowyZostał nam do przejechania ostatni odcinek trasy “Raz w górę, raz w dół” - ok. 12 kilometrów przez senne wioski. Końcówka trasy to solidny podjazd przy wiosce Karczunek.


Jak dojechać i wrócić z trasy?

Na początek trasy w Jarosławiu najłatwiej dojechać pociągiem. Składy kursują m.in. do/z Warszawy i Krakowa. Powrót możliwy jest z dworca kolejowego w Przemyślu - wymaga to przejechania ok. 40 km. z Dubiecka (trasą Green Velo). Przed kupnem biletu warto sprawdzić jakie są zasady przewozu rowerów.

Atrakcje do zobaczenia na trasie

  • Kapliczka św. Agaty w Rudołowicach - wyremontowana kapliczka w pobliżu małego przysiółku Rudowiec, według tradycji w tym miejscu biesiadował król Jan III Sobieski.
  • Okopy tatarskie i sanktuarium maryjne w Tuligłowach - dobrze zachowane pozostałości pochodzących z XVII wieku umocnień, które miały być zaporą przeciwko Tatarom, kościół św. Mikołaja Biskupa z końca XVIII wieku, wierni pielgrzymują żeby prosić o łaski przy obrazie M.B. Niepokalanego Poczęcia.
  • Cerkiew Skopów (Przemienienia Pańskiego) - murowana, zabytkowa świątynia z 1900 roku, teraz kościół rzymskokatolicki.
  • Babice, kapliczka św. Krzysztofa - urokliwie położona na skarpie, tuż nad brzegiem rzeki (z widokiem na pradolinę Sanu) słupowa kapliczka z początku XIX w., z figurą patrona podróżnych i kierowców.
  • Cerkiew Babice (Zaśnięcia Bogurodzicy) oraz wolno stojąca dzwonnica w Babicach - niszczejąca, ale ciekawa drewniana świątynia opuszczona w 1947 roku.
  • Bachów, most linowy - przykład licznych nad Sanem mostów linowych, ten ma rozpiętość ok. 180 m.
  • Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Rudawce - drewniana świątynia z końca XVIII w., niegdyś cerkiew greckokatolicka, obok stary cmentarz,
  • Kotów, cerkiew św. Anny - drewniana, położona w lasach cerkiew, po wojnie używana była jako magazyn pobliskiego PGR, trwa jej remont.
  • Cerkiew św. Dymitra - piękna drewniana cerkiew grekokatolicka z połowy XVIII wieku, z trzema kopułami zrębowymi na ośmiobocznych tamburach, otoczona szerokim okapem wspartym na słupach, nieużytkowana od 1947 r.
  • Perła - prom na Sanie w Wybrzeżu - obok most linowy, prom kursuje wiosną i latem.
  • Cerkiew Podniesienia Krzyża Świętego w Dubiecku - murowana cerkiew z 1927 roku, teraz działa w niej Kresowy Dom Sztuki z wystawami malarstwa, koncertami oraz innymi wydarzeniami kulturalnymi (sezon trwa od maja do października, szczegóły: http://tpzd.dubiecko.com.pl)
  • Zamek w Dubiecku - miejsce urodzin osławionego Stanisława “Diabła” Stadnickiego oraz poety i biskupa Ignacego Krasickiego, teraz wyremontowana rezydencja mieści hotel i restaurację, w pobliżu dostępny bezpłatnie park.

Gdzie się zatrzymać na trasie - miejsca postojowe i noclegowe

Trasę można przejechać w dwa dni, ale dołożyć jeden dodatkowy na dojazd na stację kolejową w Przemyślu (to zależy, o której mamy pociąg powrotny). Z noclegiem nie będzie problemu. Do wyboru są pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, a nawet hotele rozsiane wzdłuż szlaku. Pierwszy nocleg można zaplanować np. w Babicach nad Sanem, mniej więcej w połowie trasy. Ostatniego spania dobrze szukać w pobliżu Dubiecka - to ułatwi dojazd następnego dnia na stację kolejową w Przemyślu. Ciekawym miejscem dla nieco bardziej zamożnych turystów może być np. Zamek w Dubiecku.

Podczas wycieczki nie zabraknie malowniczych miejsc na krótki lub dłuższy odpoczynek - przede wszystkim za Tuligłowami, kiedy wjedziemy na pagórkowate, zalesione tereny Pogórza Przemyskiego. Odpoczynek możecie zaplanować na leśnej polanie, obok urokliwej cerkwi, nad Sanem lub przy jednej z wiat wybudowanych wzdłuż szlaku Green Velo (Miejsca Obsługi Rowerzystów).

Gdzie zjeść?

Z pewnością trzeba pamiętać o zrobieniu zakupów w Jarosławiu. Zapakujcie do sakw wodę i przekąski. Po drodze miniecie wiele sklepów, ale niektóre mogą być zamknięte w weekendy. Trzeba też pamiętać o dłuższych odcinkach przez las.

W większych miejscowościach możecie zatrzymać się na jedzenie w barach i restauracjach. Nie ma ich jednak zbyt wiele. Lokale gastronomiczne znajdziecie m.in. w Babicach i Dubiecku.

Bez problemu kupisz miód, a w Węgierce jest winnica.

Dobrze wiedzieć

Trasa wiedzie przez tereny Przemyskiego Parku Krajobrazowego (odcinek od Babic do Dubiecka) - to jeden z największych parków krajobrazowych w kraju. Żyje w nim sporo dzikiej zwierzyny, w tym niedźwiedzie i wilki… Warto zatem zachować ostrożność, ale przede wszystkim cieszyć się kontaktem z przyrodą!

Będziemy jechali fragmentami szlaku Green Velo i w trzech punktach znajdziemy MOR czyli Miejsce Obsługi Rowerzystów: przy moście linowym przez San za Babicami, w Piątkowej oraz w Iskani. To wiaty z ławkami, stojaki na rowery i tablice informacyjne.

Praktyczne wskazówki

Na trasę zabierzcie powerbank żeby zagwarantować sobie łączność (jeździmy używając GPS) oraz narzędzia, łatki i zapasową dętkę. Część trasy prowadzi przez lasy i odludne tereny, na których nie znajdziecie warsztatów rowerowych.

W bagażu powinna znaleźć się kurtka przeciwdeszczowa. Niezłym pomysłem jest spakowanie specyfików przeciwko komarom i innym natrętnym owadom.

Idealną porą na przejechanie proponowanej trasy jest wiosna, lato i jesień. Po deszczach niektóre fragmenty drogi mogą być trudne do pokonania.

Większość trasy wiedzie na południe - to znaczy, że musisz dobrze zabezpieczyć się przed palącym słońcem (jeżeli planujesz wycieczkę w słoneczny, gorący dzień).

Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.

Podobne trasy w regionie

Trasa do Konewki i Jelenia w pobliżu Spały i Tomaszowa Mazowieckiego
Region Łódzkie
Typ roweru MTB
Czas 3 h
Dystans 25 km
Poziom trudności Bardzo łatwa
Trasa familijna Tak
Rodzaj trasy Szlak
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 67%, Szuter 33%
Co oznaczają parametry trasy?
Rowerem w Bieszczady przez Rezerwat Krywe
Region Podkarpacie
Typ roweru MTB
Czas
Dystans 33 km
Poziom trudności Trudna
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Tak
Nawierzchnia Asfalt 5%, Piach 75%, Szuter 10%, Bruk 10%
Co oznaczają parametry trasy?
Wielki maraton ze Szczecina do Rudnej Wielkiej
Region Pomorze Zachodnie, Dolny Śląsk, Lubuskie, Opolskie, Podkarpacie, Śląsk, Świętokrzyskie
Typ roweru Cross, Trekking
Czas 9 dni
Dystans 1050 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 60%, Piach 10%, Szuter 30%
Co oznaczają parametry trasy?
Trasa Bruśnieńskich Kamieniarzy, czyli rowerem przez Polskę Wschodnią
Region Lubelskie
Typ roweru Cross, MTB, Trekking
Czas 3 dni
Dystans 180 km
Poziom trudności Łatwa
Trasa familijna Nie
Rodzaj trasy Trasa
Pętla Nie
Nawierzchnia Asfalt 50%, Piach 20%, Szuter 20%, Kamienie 10%
Co oznaczają parametry trasy?