Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Rowerowy raport o Szczecinie. Więcej projektów obywatelskich!

Data aktualizacji: 12-06-2023

Kolejna edycja naszego Raportu: Miasta dla rowerzystów podsumowuje rok 2022. Szczecin w tym zestawieniu prezentuje się przyzwoicie. Warto jednak podkreślić, że jeszcze 4 lata temu miał dłuższe drogi rowerowe niż Białystok, Toruń i Katowice, którym obecnie ustępuje. A przecież stolica Zachodniego Pomorza ma wiele do zaoferowania miłośnikom dwóch kółek – m.in. długie trasy nad rzecznymi nurtami i jeziorem Dąbie. Dowiedz się, jakie są plany na poprawę infrastruktury rowerowej nadodrzańskiej metropolii.

Infografika z danymi na temat infrastruktury rowerowej Szczecina w 2022 roku.

W 2022 roku nie przybyło ścieżek rowerowych w Szczecinie. Ich względnie niski stosunek długości do dróg publicznych jest oczywiście tłumaczony bardzo dużym obszarem, który zajmuje aglomeracja. Szczecin to przecież trzecie pod względem powierzchni miasto w Polsce, a mimo to z wynikiem 19,48% zajmuje lokatę wyższą niż Radom, Bydgoszcz czy Sosnowiec.

Duże plany Szczecina

Władze miasta nie planują pozostawić sytuacji rowerowej w Szczecinie samej sobie. W „Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina 2022-2026” widnieje informacja o poprawie infrastruktury w rejonie Jeziorka Słonecznego i Gumieńców, a także Arkonki, ul. Bogumińskiej czy ul. Papieża Pawła VI.

Planowane jest też dokończenie trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego – to świetna wiadomość dla fanów dłuższej rekreacji. W ramach promocji rejonu wśród turystów zza zachodniej granicy Urząd Marszałkowski przygotował mapę pętli w dwóch językach – polskim i niemieckim. Czytelna mapa na pewno ułatwi podróż i pozwoli miłośnikom dwóch kółek skupić się na tym, co najważniejsze – na niezapomnianej podróży.

Szczecin można pochwalić nie tylko za ciekawe trasy, ale również za możliwość darmowego przewozu roweru w środkach transportu publicznego. To jednak standard – dodatkową opłatę za dwa kółka w autobusie czy tramwaju należy płacić wyłącznie w Częstochowie i Toruniu.

system rowerów miejskich w Szczecinie.System szczecińskich rowerów miejskich jako jedyny w całej Polsce oferuje wypożyczanie przez cały rok.

Rower publiczny Bike_S

W stolicy województwa zachodniopomorskiego funkcjonuje system rowerów miejskich o nazwie Bike_S. Szczecin to dzięki niemu zdecydowanie jasny punkt na mapie Polski – jako jedyna aglomeracja oferuje możliwość wypożyczania rowerów przez cały rok! Do wyboru jest 800 jednośladów z klasycznym napędem. W przeliczeniu na około 498 mieszkańców przypada jeden rower miejski. Szczecin zajmuje z tym wynikiem ósmą lokatę, a piątą pod względem zagęszczenia wypożyczalni. Średnio na każde 3 km2 wypada 1 stacja.

Za przejażdżki po Szczecinie rowerem miejskim płaci się od samego momentu wypożyczenia, a nie jak we wszystkich innych miastach – poza jeszcze Kielcami – dopiero po 15-30 minutach. Koszt każdej minuty przejazdu wynosi 6 groszy, czyli za każdą godzinę płaci się 3,60 zł. Wysoka jest też opłata inicjalna, która wynosi 20 zł, a więc najwięcej ze wszystkich aglomeracji ex aequo z Łodzią i Poznaniem.

Tak! Dla projektów rowerowych

Wspomnieliśmy już, że plany stolicy Zachodniego Pomorza na polepszanie warunków dla fanów dwóch kółek są duże. Jak ma się do tego zeszłoroczny budżet miasta? Szczecin niestety wydał na infrastrukturę najmniej spośród miejscowości, które dostarczyły dane do naszego raportu. Wyjątkiem jest Olsztyn, gdzie wydatki na ten cel wyniosły okrągłe 0 zł.

trasa rowerowa nad Zalewem Szczecińskim.Okolice Szczecina słyną ze wspaniałych tras rowerowych. Podróż dookoła Zalewu Szczecińskiego to wspaniała przygoda z cudownymi widokami!

Ale szczecinianie chcą przeznaczać środki na ścieżki rowerowe! Świadczy o tym budżet obywatelski. Przeprowadzone w Szczecinie głosowanie pozwoliło w 2022 roku wyłonić aż 7 projektów związanych z infrastrukturą rowerową, co stanowi 23% wszystkich wniosków. To największy procent spośród wszystkich miast poza Wrocławiem.

W poprzednim roku wybrane projekty rowerowe stanowiły mniej, bo 14% budżetu partycypacyjnego. Co oznacza niemal 10-procentowy wzrost zainteresowania? Wygląda na to, że mieszkańcy chcą większych funduszy na infrastrukturę rowerową i postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

Bezpieczeństwo na drogach do poprawy

Ścieżek czy stacji napraw powinno być więcej, to pewne. Tych drugich nie ma w ogóle w mieście – trzeba posiadać własne narzędzia nawet do usuwania najprostszych usterek.

Ograniczać z kolei należy tragedie na drogach, w czym pomógłby sam rozwój infrastruktury. O ile od 2018 do 2020 liczba wypadków w Szczecinie malała, to przez dwa kolejne lata – znowu rosła. W 2022 było aż 167 zdarzeń z udziałem rowerzystów. Z trendem wzrostowym do czynienia mają także mieszkańcy wielu innych miast. Chwalebne wyjątki stanowią Gdańsk, Katowice, Gdynia, Sosnowiec, Rzeszów, Olsztyn czy Radom.


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat innych miast? Zapraszamy do zapoznania się z naszą analizą.

Przeczytaj Raport: Miasta dla rowerzystów 2023.