Koszyk

Koszyk jest pusty

Rowery elektryczne – dla kogo to dobre rozwiązanie?

10.04.2020

Rowery elektryczne podbijają serca kolejnych użytkowników. I nie ma w tym nic zaskakującego. Dzięki wspomaganiu napędu świat rowerowych doznań dostępny jest również dla osób, które nie radzą sobie przy pełnych obciążeniach. To rozwiązanie z pewnością bardzo ciekawe i nowatorskie, które jednak nie u każdego się sprawdzi.  

Jak działa rower elektryczny?

Na początek trzeba odpowiedzieć sobie na inne ważne pytanie: czym właściwie jest rower elektryczny? To może wydawać się bardzo proste i niewymagające dodatkowego opisywania, jednak wiele osób mylnie utożsamia rowery elektryczne ze skuterami.

Przede wszystkim rower hybrydowy posiada tylko wspomaganie elektryczne. Oznacza to, że silnik sam nie napędzi jednośladu, bez pracy wykonanej przez użytkownika. Wciąż wymagana jest siła mięśni, ale dzięki wspomaganiu pedałowanie jest mniej obciążające i przychodzi zdecydowanie łatwiej. 

Stojący przed domem rower elektryczny.Stylowy rower elektryczny potrafi wyglądać bardzo atrakcyjnie.

Granica między rowerem elektrycznym a skuterem jest bardzo precyzyjnie określona przez Prawo o ruchu drogowym. W artykule 2. punkt 47. przeczytamy: 

Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25km/h. 

W ten sposób poznaliśmy właśnie podstawową definicję roweru elektrycznego, czyli modelu wyposażonego we wspomaganie napędu o mocy nie większej niż 250W i ograniczeniu do 25km/h. Czy to oznacza, że nie pojedziemy na nim szybciej? Oczywiście, że nie, ale powyżej tej prędkości musimy już polegać na sile własnych mięśni.  

Dla kogo jest przeznaczony elektryczny rower?

To zdecydowanie kluczowy aspekt w całej dyskusji o modelach elektrycznych, które często spotykają się z niesprawiedliwą krytyką bardziej zaawansowanych kolarzy. Istnieje krzywdzący mit, że rower na akumulator stworzono dla osób zbyt leniwych na bardziej angażującą jazdę. To oczywiście nie jest prawdą.  

Elektryczny rower przede wszystkim polecany jest osobom z ograniczeniami ruchowymi. To doskonały sposób, by zachęcić do tego typu aktywności niepełnosprawnych lub osoby wracające do zdrowia po trudnych urazach lub wypadkach. Wspomaganie napędu pozwoli poczuć się pewniej na rowerze, a sterowanie obciążeniem świetnie sprawdza się na kolejnych etapach rehabilitacji. 

Rower z silnikiem elektrycznym jest także preferowany przez osoby starsze, które nie czują się dość sprawne na klasyczny rower, a nie chcą rezygnować z tej wspaniałej części życia. Rower elektryczny dla seniora pozwoli mu podróżować nawet w młodszym towarzystwie, bez nadmiernego wysiłku. 

Jednak z rowerów elektrycznych mogą korzystać nie tylko osoby, które z różnych przyczyn nie dają rady z klasycznym napędem. To chętnie wykorzystywane rozwiązanie także w mieście. Ludzie dojeżdżający do pracy tym środkiem lokomocji, cenią sobie mniejszy wysiłek, dzięki któremu nie przepacają ubrań.

Młoda kobieta jadąca rowerem elektrycznym.Rowery elektryczne często wybierane są jako modele rekreacyjne.

Jaki rower elektryczny wybrać? 

Rower ze wspomaganiem elektrycznym to rozwiązanie, które z pewnością doceni każdy użytkownik. Napęd pozwala bez większego wysiłku pokonywać nawet trudniejsze odcinki, a dodatkowo umożliwia wspólną jazdę z osobami o nieco lepszej kondycji, bez wyrzutów sumienia o opóźnienie wycieczki.  Zanim zdecydujemy się na konkretny model, warto przyjrzeć się kilku kluczowym aspektom. 

Silnik

Jak już ustaliliśmy, rower z silnikiem według przepisów może mieć moc do 250 Watt i wspomagać jazdę do 25km/h. Możemy spotkać się z różnym umiejscowieniem jednostki na rowerze: 

  • Na piaście przedniego koła - mamy wtedy do czynienia z napędem na przednie koło. Rozwiązanie to najczęściej stosowane jest w elektrycznych rowerach miejskich.

  • Na piaście tylnego koła - analogicznie napęd na tylne koło, stosowany najczęściej w modelach górskich, przeznaczonych na trudniejszy teren. Środek ciężkości przesunięty bardziej na tył, poprawia trakcję i zwrotność roweru.

  • Wbudowany w korbę modelu - napęd umieszczony jest centralnie i wymaga używania specjalnej ramy. Tego typu rozwiązanie jest zwykle droższe niż inne napędy, jednak pozwala równomiernie obciążać koła. Przez co rower jest bardziej uniwersalny i służy dłużej.

Bateria

Akumulator gromadzący energię elektryczną. To właśnie ten element ładujemy przed jazdą i zapewnia on odpowiednią moc dla silnika. Tu również spotkać możemy się z kilkoma rodzajami baterii. Jeszcze parę lat temu najpopularniejsze były rozwiązania kwasowo-ołowiowe oraz żelowe, które jednak były ciężkie i mało pojemne. Dobrej jakości akumulator kwasowo-ołowiowy zapewnia wspomaganie na około 30km, w czasie, gdy stosowane współcześnie w lepszych modelach baterie litowo-jonowo zapewniają od 100km do nawet 150km.  

Jaką jeszcze przewagę nad starszymi rozwiązaniami oferują baterie litowo-jonowe? 

  • Niższa masa – rowery elektryczne są zdecydowanie cięższe od klasycznych, szczególnie tańsze modele potrafią ważyć nawet do 35 kilogramów. Jednak lwią część dodatkowej masy stanowi właśnie napęd. Decydując się na wersję litowo-jonową możemy ograniczyć dodatkowy balast.

  • Większa żywotność - modele litowo-jonowe służą dłużej. Zależnie od klasy produktu, oferują od 500 do 1000 cykli akumulatorowych (rozładowanie i ponowne naładowanie do pełna), przy efektywności około 85-90%. Starsze rozwiązania oferowały mniej cykli i zdecydowaną redukcję pamięci (pojemności rzeczywistej akumulatora) przy dłuższym użytkowaniu.

  • Szybkość ładownia - dużą zaletą nowoczesnych baterii jest także szybkość ładowania. W zależności od pojemności zajmuje to między 2h a 5h, w czasie, gdy starsze akumulatory wymagają ładowania nawet powyżej 6h, oferując przy tym zdecydowanie mniej kilometrów.

Kontroler 

Element odpowiedzialny za sterowanie napędem, najczęściej umieszczany jest na kierownicy. To z jego poziomu kontrolujemy to jak mocno wspierać będzie nas elektryczne wspomaganie. Sterowniki zależnie od producenta oferują różne funkcję, takie jak zapamiętywanie programów, ustawianie treningu czy automatyczne sterowanie obciążeniem.  

Jaki rower elektryczny wybrać, żeby sprawdził się w każdych warunkach?

To zagadnienie spędzające sen z powiek niejednemu kolarzowi, który chciałby wypróbować rower elektryczny.  W Internecie krąży wiele mitów, jakoby modele ze wspomaganiem nie nadawały się na deszcz lub zimę. Jednak nie jest to do końca prawdą. Szczególnie ten pierwszy mit jest praktycznie bezpodstawny, rowery elektryczne mogą podróżować w deszczu, a ich napęd nie jest narażony na przemoczenie.  

Nieco więcej prawdy ma w sobie druga kwestia. Akumulatory stosowane w rowerach elektrycznych mają ograniczony zakres temperatur, w których mogą funkcjonować. Podobnie jak w przypadku telefonów komórkowych im niższa temperatura, w której użytkować będziemy rower, tym mniejsza będzie żywotność akumulatora na jednym naładowaniu. Dokładne zakresy dla konkretnego modelu znajdziemy instrukcji pojazdu udostępnianej przez producenta.  

Ile kosztuje rower elektryczny? 

W tym przypadku nie ma uniwersalnej odpowiedzi, wszystko zależy przede wszystkim od zastosowanych podzespołów oraz jakości wykonania. Tani rower elektryczny możemy kupić już od około 2 tysięcy złotych, jednak modele gwarantujące dobre osiągi zaczynają się od 3-4 tysięcy. Warto zaufać w tym miejscu dobrym i uznanym firmom, szczególnie że bardzo cenione przez użytkowników są także polskie rowery elektryczne. Dla osób z ograniczonym budżetem polecany jest chociażby model Romet Legend, gwarantujący dobry stosunek ceny do jakości. Polski producent w swojej ofercie ma także modele dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Warto także zwrócić uwagę na rowery elektryczne Orbea, TREK, BH czy Kross, firm o ugruntowanej pozycji na rynku. 










Rowery elektryczne w skrócie? Zajrzyj do naszego videoporadnika i koniecznie zasubskrybuj nasz kanał!