Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Czy warto kupić rower elektryczny?

Zdecydowanie warto. Nowoczesny rower elektryczny daje możliwości, o których wcześniej można było jedynie pomarzyć. E-bike sprawia, że dojedziesz dalej, szybciej i wjedziesz wyżej! Jest przy tym również bardzo korzystny dla zdrowia. Choć wspomaganie silnika ogranicza część wysiłku wkładanego w pedałowanie, to aktywuje prace mięśni identycznie jak zwykły rower.

Przy codziennym poruszaniu się na krótkich lub średnich dystansach e-bike to także doskonała alternatywna dla samochodu. Rower elektryczny w mieście może sprawdzić się jako tańszy, szybszy i bardziej ekologiczny środek transportu niż auto.

Na co zwrócić uwagę kupując rower elektryczny?

Prezentacja opony

Rower elektryczny daje możliwości, o których wcześniej można było jedynie pomarzyć. E-bike sprawia, że dojedziesz dalej, szybciej i wyżej!

Zalety rowerów elektrycznych są powszechnie znane w Europie Zachodniej. W niektórych krajach – na przykład Holandii – już ponad połowa sprzedawanych modeli ma wbudowany silnik. Na ścieżkach rowerowych na lewo od Odry coraz trudniej można zobaczyć tradycyjne rowery, napędzane jedynie siłą mięśni. Silniki elektryczne montowane są w niemal każdym rowerze: górskim, trekkingowym, crossowym, dziecięcym, gravelowym, a nawet szosowym! Czym musimy się kierować, wybierając konkretny model?

  • Gdzie będziemy jeździć? Jeśli nie zamierzasz zjeżdżać z asfaltu, wybierz trekking, cross albo szosę. I przeciwnie – lubisz górskie ścieżki, postaw na MTB.
  • Zwróć uwagę na silnik elektryczny do roweru. Ważne, by pochodził od uznanego i sprawdzonego producenta.
  • Bateria do roweru elektrycznego to bardzo ważny element układu. Im bardziej pojemna, tym lepiej, choć przekłada się to na jej większą masę.

Jeśli masz wątpliwości, to listę szczególnie polecanych modeli znajdziesz w naszym rankingu rowerów elektrycznych.

Rodzaje rowerów elektrycznych

Rower elektryczny MTB

MTB

Rowery elektryczne MTB – poza zwiększeniem zasięgu – gwarantują wspomaganie podczas podjazdów i lepszą trakcję. To w tej kategorii znajdziemy najmocniejsze rowery elektryczne z silnikami o potężnym momencie obrotowym. Dzięki nim dojedziesz nie tylko dalej, ale zrobisz to także szybciej. Elektryczny góral to idealny wybór dla Ciebie, jeśli:

  • Wolisz ścieżkę od asfaltu
  • Chcesz wjechać wyżej, ale brakuje Ci sił
  • Lubisz jeździć na trudnych technicznie trasach
Rower elektryczny crossowy

Crossowe

Rowery crossowe z silnikiem mają te same zalety, co w pełni „mechaniczne” odpowiedniki. Są więc bardzo uniwersalne i możesz je wykorzystywać do wielu celów. Co daje wspomaganie?

  • Zwiększysz zasięg swoich wycieczek
  • Przejedziesz ulubioną trasę bez większego wysiłku
  • Dzięki uniwersalności możesz jeździć na sportowo lub wybrać się w spokojną trasę po mieście
Rower elektryczny miejski

Miejskie

Sprawią, że wcześniej pojawisz się w pracy, unikniesz korków, a przy tym nie zmęczysz się po drodze. Szybciej dotrzesz do domu po zrobionych zakupach i z uśmiechem na twarzy dojedziesz na spotkanie z przyjaciółmi. Można w nich znaleźć nawet rowery elektryczne do 5000 zł.

  • Do pracy dojedziesz bez zmęczenia
  • Bez trudu będziesz podróżować z prędkością 25 km/h
  • Codziennie poruszanie się po mieście będzie dużo przyjemniejsze
Rower elektryczny szosowy

Trekkingowe

Równie wszechstronne, jak modele crossowe, a dodatkowo wyposażone w komplet akcesoriów przydatnych zarówno podczas codziennej jazdy, jak i przy dalekich wyprawach. Z tego względu to idealne rowery elektryczne dla seniorów.

  • Przygotowane do jazdy w różnych warunkach, nawet w deszczu lub po zmierzchu
  • Przystosowane do przewożenia większego bagażu – ubrań na przebranie lub zakupów
  • Wygodne i niezawodne do jazdy rekreacyjnej.
Dema Kellys Orbea R-raymon Superior

Umiejscowienie baterii elektrycznej

bateria na bagazniku

Bateria na bagażniku

Atutem tego typu montażu jest łatwy dostęp do akumulatora. Wadą – środek ciężkości. Wysokie umiejscowienie akumulatora niekorzystnie wpływa na stabilność roweru.

bateria na ramie

Bateria na ramie

Zaletą jest stosunkowo łatwy dostęp do baterii. Wadą – nieco szpecący wygląd. Pomimo braku integracji z ramą, akumulator jest przymocowany w podobnym miejscu, co gwarantuje centralne ustawienie środka ciężkości.

bateria zintegrowana z ramą

Bateria zintegrowana z ramą

Rower elektryczny z baterią w ramie świetnie wygląda. Integracja akumulatora gwarantuje także jego lepszą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi albo uszkodzeniami mechanicznymi. Nie musisz martwić się, że przypadkowo uderzysz w ogniwa np. przy transportowaniu roweru.

Jazda rowerem elektrycznym - niski koszt przejazdu

Zaletą jazdy rowerem elektrycznym jest niski koszt przejazdu. Zakładając, że na baterii o pojemności 500 Wh przejedziemy 150 km, 100 km kosztuje mniej niż 20 groszy. Dla porównania 100 km w samochodzie elektrycznym kosztuje ok. 20 zł, a w tradycyjnym aucie – 50 zł. Na oszczędność energii duży wpływ ma również odpowiednia technika jazdy rowerem elektrycznym.

Umiejscowienie silnika elektrycznego w e-bike’ach

Silnik na piaście przedniej

Na piaście przedniej

Napęd elektryczny do roweru montowany w przedniej piaście. Ten patent stosuje się najczęściej w modelach miejskich. Jego zaletą jest to, że pozostałe części są standardowe.

Silnik zlokalizowany centralnie

Centralnie

Silnik umieszczony centralnie to najczęstsze rozwiązanie. Jego zaletą jest obniżenie środka ciężkości roweru, co gwarantuje stabilność oraz dobre parametry.

Silnik na piaście tylnej

Na piaście tylnej

Silnik zamocowany w tylnym kole. Takie rozwiązanie stosuje się najczęściej w rowerach trekkingowych i crossowych. Chętnie sięgają po nie również osoby decydujące się na konwersję roweru na elektryczny. Atutem tego pomysłu jest „normalne” zużywanie się łańcucha, mechanizmu korbowego, kasety i zębatek.

Zasięg roweru elektrycznego

Zasięg roweru elektrycznego zależny jest od wielu czynników. Poza wspomnianą pojemnością, ważna jest masa rowerzysty oraz ukształtowanie terenu. Najważniejszy, poza baterią, jest rodzaj wspomagania. Zazwyczaj silnik w rowerach elektrycznych pracuje w trybie eco, normalnym i maksymalnym. Czasami są jeszcze opcja automatyczna i prowadzenia roweru.

Bateria

Przykładowy zasięg dla baterii Bosch PowerPack 500 Wh na poszczególnych trybach:

Eco 168 km
Tour 98 km
Sport 79 km
Turbo 70 km

Najczęstsze pytania o rowerach elektrycznych

  • Ile okresów ładowania wytrzyma bateria?

    Producenci podają przeważnie, ile okresów ładowania wytrzyma bateria. Dla przykładu Shimano pisze na swojej stronie, że baterię Steps E8000 można ładować 1000 razy bez „znaczącej utraty mocy”. Przy założeniu, że akumulator ładujemy do pełna i korzystamy z trybu „trail”, na jednej baterii powinniśmy przejechać 75 000 km.

  • Czy baterię trzeba ściągać do ładowania?

    To zależy od zastosowanego przez producenta systemu. Najczęściej jest taka możliwość. To bardzo praktyczne rozwiązanie – każdorazowe wnoszenie roweru, by go naładować, jest problematyczne.

  • Ile jest trybów wspomagania w rowerze (eco, boost itp.)?

    Liczba trybów jest zależna od konkretnego modelu napędu. W Shimano są to trzy: eco, trail i boost. Niektóre rowery mają możliwość wspomagania chodu.

  • Jak ściągnąć ograniczenie v-max i czy jest to legalne?

    Ściąganie ograniczenia prędkości jest nielegalne i wiąże się z utratą gwarancji.

  • Pierwsze uruchomienie - czy musimy formatować baterię?

    W rowerach elektrycznych najczęściej stosowane są baterie litowo-jonowe. Akumulatory te nie wymagają formatowania. Należy pamiętać, aby nie rozładowywać ich do „0”.

  • Ile ważą rowery elektryczne?

    Rowery elektryczne ważą przeważnie powyżej 20 kilogramów. Najlżejsze są te przeznaczone do jazdy po asfalcie. Najcięższe – zazwyczaj – to modele górskie w pełni zawieszone. Są jednak „elektryki”, których masa jest niewiele większa od standardowych wersji. Dla przykładu Orbea Gain M10I, szosówka z silnikiem od hiszpańskiego producenta, waży zaledwie 11,5 kg.

  • Czy można jeździć bez wspomagania elektrycznego?

    Tak, rowerami elektrycznymi można jeździć bez wspomagania prądem. Aby to zrobić, wystarczy… pedałować. Nie trzeba nic przełączać!

  • Jaki jest sposób sterowania wspomaganiem elektrycznym?

    Najczęściej producenci stosują manetkę do zmiany trybów. Przeważnie rowery są też wyposażone w wyświetlacz, na którym można odczytywać najważniejsze informacje dotyczące jazdy. Silniki niektórych rowerów obsługiwane są minimalistycznym przyciskiem, umieszczonym na górze ramy.

  • Czy rowerem elektrycznym można jeździć podczas deszczu?

    Nie ma żadnych przeszkód, by jeździć rowerem elektrycznym podczas złej pogody.

  • Czy jazda na rowerze elektrycznym wymaga wysiłku fizycznego?

    Ilość wkładanej w jazdę energii zależy od zastosowanego trybu. W najniższym – oznaczonym przeważnie jako „eco” – wspomaganie jest minimalne. W trybie boost odczujemy je błyskawicznie.

  • Czy na rower elektryczny trzeba mieć prawo jazdy?

    Nie, ponieważ na rowery elektryczne obowiązują przepisy takie same, jak na zwykłe modele. Przed ukończeniem 18 roku życia do legalnej jazdy potrzeba karty rowerowej, a osoby pełnoletnie nie potrzebują już żadnych uprawnień.

  • Jak sprawdzić baterię w rowerze?

    Wraz z kolejnymi cyklami ładowania bateria w rowerze elektrycznymi traci na wydajności. Działa to podobnie jak w przypadku akumulatorów w telefonach. Procentowy stan naładowania roweru w czasie jazdy można sprawdzić za pomocą wyświetlacza na kierownicy lub wskaźnika przy silniku. Natomiast realną kondycję akumulatora testuje się przez aplikację producenta albo w serwisie rowerowym. Skutecznym sposobem jest również jazda próbna aż do pełnego rozładowania baterii.

  • Ile kosztuje rower elektryczny?

    Konkretna cena roweru elektrycznego zależy od zastosowanych w nim komponentów. Aktualnie solidny model do jazdy rekreacyjnej kosztuje od około od 4000 do 10000 złotych. Natomiast na e-bike o bardziej wyczynowych możliwościach, na przykład MTB lub gravel, trzeba zapłacić 10000-15000 zł. Granice są bardzo umowne, bo bez problemu można znaleźć także modele kosztujące powyżej 40000 zł. Natomiast tańsze mogą być jedynie używane rowery elektryczne.

  • Jak myć rower elektryczny?

    Z napędem należy postępować tak, jak w przypadku standardowego mycia roweru. Różnica dotyczy przede wszystkim czyszczenia ramy, ponieważ silnik, bateria oraz wyświetlacz mają klasę wodoodporności IPX5, co oznacza, że dobrze znoszą mały strumień wody, ale lepiej nie kierować na te komponenty myjki ciśnieniowej ani mocno odkręconego węża ogrodowego. W przypadku tańszych rowerów elektrycznych warto również zajrzeć do instrukcji i upewnić się, czy producenta nie zaleca demontażu baterii z ramy albo obwinięcia jej folią na czas mycia.

Rowery elektryczne - bestsellery

Nowość

Rower elektryczny SENSA Treviso Power
Rower elektryczny SENSA Treviso Power
6 499  zł
Cena katalogowa: 11 999 zł

Nowość

Rower elektryczny SENSA Treviso Power
Rower elektryczny SENSA Treviso Power
6 499  zł
Cena katalogowa: 11 999 zł

Nowość

Rower elektryczny damski SUPERIOR eXR 6090 L Touring
Rower elektryczny damski SUPERIOR eXR 6090 L Touring
9 999  zł
Cena katalogowa: 15 899 zł

WYPRZEDAŻ

Nowość

Rower elektryczny SUPERIOR eXF 9019
Rower elektryczny SUPERIOR eXF 9019
16 999  zł
-11% Najniższa cena: 18 999 zł