Jaki bagażnik rowerowy do samochodu wybrać?

Data aktualizacji: 22-10-2020

Podróż autem i chęć zabrania roweru wcale nie musi zakończyć się wyborem pomiędzy jednym, a drugim pojazdem. W takich wypadkach pomocne okazują się specjalne bagażniki, dzięki którym Twój ukochany jednoślad, a nawet ich większa liczba, mogą być przewożone wszędzie tam, dokąd zmierzasz. Jaki bagażnik rowerowy do samochodu warto kupić i jak go prawidłowo zamontować?  

Transportowanie roweru wewnątrz samochodu jest ryzykowne, a niekiedy nawet niebezpieczne. Po pierwsze nie każdy model się tam idealnie zmieści, a po drugie może się porysować, a nawet uszkodzić. W najgorszym wypadku nieodpowiednio zabezpieczony rower stwarza zagrożenie, zarówno dla podróżujących tym samym autem, jak i dla innych uczestników ruchu. Aby uniknąć takich sytuacji, warto zaopatrzyć się w bagażniki montowane na zewnątrz samochodu.

rowery na dachu samochoduJak bezpiecznie przetransportować jednoślady? Bagażnik na dach jest jedną z opcji.

Co znajdziemy w ofercie?

Mocowanie roweru do samochodu wiąże się z kupnem odpowiedniego modelu bagażnika: na hak, klapę, bądź dach auta. Na dłuższe trasy lepiej zaopatrzyć się w którąś z dwóch pierwszych wersji. Dla przewożących jednoślad sporadycznie i na krótkich dystansach, ten ostatni wariant będzie najlepszym rozwiązaniem.

Niezależnie, który typ wybierzemy, rower musi być przewożony bez dodatkowego wyposażenia. Konieczne jest zdemontowanie wszelkich sakw czy koszyków, które mogłyby ulec uszkodzeniu. Należy również pamiętać o składaniu i montażu bagażników zgodnie z zamieszczoną instrukcją.

Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać?

Przewożenie roweru na specjalnym bagażniku przytwierdzonym do haka holowniczego to najpopularniejszy sposób, na zabranie dwóch kółek w podróż. Warunkiem jest oczywiście posiadanie haka w samochodzie, a jeżeli go nie mamy, trzeba się liczyć z dodatkowym wydatkiem rzędu kilkuset złotych.

Takie modele bagażników składają się zazwyczaj z platformy, na której rowery (zwykle od dwóch do czterech sztuk) ustawione są w specjalnych, oddzielnych stanowiskach, jak w Thule VeloCompact 926. W ten sposób każdy z nich ma swoje miejsce i trzyma się stabilnie, nie stwarzając zagrożenia. Dodatkowo tylko w niewielkim stopniu wystają one poza obrys samochodu, dlatego wytwarzany opór aerodynamiczny będzie stosunkowo nieduży. Dopuszczalna prędkość z bagażnikiem rowerowym na haku wynosi 130 km/h. Taką wartość podają najczęściej producenci.

Czy modele na hak mają jakieś minusy? Na pewno podczas niesprzyjających warunków pogodowych rowery będą się brudziły. Niektórzy podają również, że dostęp do tylnej klapy samochodu jest znacznie utrudniony, ale na to producenci znaleźli rozwiązanie. W wielu wersjach można dowolnie regulować odchylenie platformy, jak w Peruzzo Parma 2.

Sami zainteresowani przed zakupem powinni zapoznać się dostępnymi wariantami, ponieważ nie każdy bagażnik rowerowy na hak może być na pierwszy rzut oka odpowiedni do naszego jednośladu. Przykładowo model Arezzo 2 marki Peruzzo będzie pasował do ram typowo „męskich” z prostą górną rurą. W innym przypadku należy dokupić specjalny adapter.

Alternatywą takich wersji bagażników może może być przyczepka na rowery do samochodu, jeśli nasze cztery kółka posiadają hak holowniczy.


bagażnik peruzzo como 3Bagażnik montowany na haku umożliwia zabranie nawet kilku rowerów.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na hak?

Okazuje się, że przytwierdzenie takiego bagażnika nie jest czynnością skomplikowaną, a instrukcje obsługi dołączone przez producentów, znacznie ułatwią nam montaż. Nie musimy inwestować w żadne dodatkowe narzędzia, bowiem wszystko, co niezbędne znajduje się zwykle w zestawie. Wystarczy nasze akcesorium do przewożenia rowerów nałożyć na kulę haka holowniczego, zacisnąć zabezpieczenie, a następnie zablokować całą konstrukcję kluczykiem. Na koniec należy podpiąć przewody do źródła zasilania, aby zadziałały wszystkie światła w bagażniku rowerowym na hak. Przepisy wymagają także zamontowanie tablicy rejestracyjnej.

Jaki bagażnik rowerowy na dach warto zakupić?

Bagażniki montowane na górze auta składają się z poprzecznych belek bazowych, do których przytwierdzone są rynienki z miejscami na jednoślady. Wyposażone zostały w specjalne „łapy”, będące formą uchwytu, które stabilnie unieruchamiają ramę jak Thule FreeRide 532, pasujący do większości rowerów. Inne modele dopuszczają możliwość montażu jednośladu za przednie koło lub widelec. Ten drugi wariant wiąże się z odkręceniem przedniego koła.


Zaletą wyboru tego typu transportu rowerów jest jego cena, która sięga zazwyczaj kilkuset złotych, brak ograniczania widoczności oraz szansa zmieszczenia kilku rowerów jednocześnie. Jednakże zabranie większej liczby generuje dodatkowe koszty – należy dokupić kolejne stanowiska. Model Thule ProRide 598 przewiduje taką możliwość.

Minusem bagażników montowanych na dach są wytwarzane podczas jazdy większe opory powietrza, stawiane przez samochód. W konsekwencji wzrasta również zużycie paliwa.


Jak zamontować rower na dachu samochodu?

Bagażnik rowerowy na dach należy przytwierdzać ze szczególną uwagą. Nikt nie chciałby, aby pęd powietrza podczas jazdy zerwał nasz ukochany ładunek lub w momencie hamowania, wylądował on na przedniej szybie lub masce. Jednak i tutaj może pojawić się problem. Bagażnik na dach musimy do czegoś przytwierdzić. Jeśli samochód posiada relingi – będzie najłatwiej, jeżeli ich nie ma, akcesorium najlepiej zamontować do chwytów.

bagażnik rowerowy na dachRowery na dachu samochodu nie ograniczają widoczności kierowcy. 

Na początku zaczynamy od montażu belek i szyn na dachu auta. Następnie wkładamy rower, unieruchamiamy za pomocą dedykowanych do tego celu uchwytów. Całkowity czas montażu łącznie ze składaniem i umieszczeniem jednośladów może zajmować nawet godzinę. Dodatkowo osoby niższe lub niewystarczająco silne mogą mieć kłopoty z umieszczeniem rowerów na dachu.

Może na klapę auta?

Dla osób, które nie posiadają haka holowniczego i nie chcą gimnastykować się z umieszczaniem rowerów na dachu auta, rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy na klapę. Modele podobnie, jak wersje na hak, nie kosztują wiele, jednakże nie pasują do wszystkich typów aut, ze względu na specyficzny kształt bryły samochodu. 

Jaki bagażnik rowerowy na klapę wybrać? Marka Peruzzo oferuje model New Cruiser, który jest składany i może pomieścić jednorazowo nawet trzy rowery. Jego konstrukcja opiera się na masywnym stelażu. Jednoślad w tego typu modelach najczęściej przytrzymywany jest specjalnymi uchwytami za ramę, bądź koła. Opory aerodynamiczne są na bardzo podobnym poziomie, jak w przypadku wersji na hak holowniczy.

Minusy bagażników na klapę? Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, nasz przewożony ładunek może stracić nieco na stabilności i porysować karoserię. Dodatkowo zamontowane rowery ograniczają widoczność tylnej szyby samochodu, a do bagażnika trudno jest się dostać.

Bagażnik rowerowy na klapę – przepisy

Jeżeli nie chcemy narazić się stróżom prawa i uniknąć wlepienia nam mandatu, musimy pamiętać o jednym, ale bardzo ważnym aspekcie.

Podczas montażu bagażnika na klapę sprawdźmy czy przewożone rowery nie zasłaniają tylnych świateł lub co najgorsze tablicy rejestracyjnej. Wyjeżdżając w podróż ze źle przystosowanym do jazdy pojazdem, nie zdziwmy się, jak policjanci podczas kontroli będą chcieli nas ukarać.

bagażnik peruzzo hi bikeTablica rejestracyjna pojazdu powinna być zawsze widoczna.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na klapę?

Taka wersja bagażnika nie jest wcale trudniejsza w montażu od dwóch pozostałych modeli. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcją producenta, bez względu na to, czy mamy już doświadczenie w tej kwestii, czy robimy to pierwszy raz. To od tego będzie zależało stabilne utrzymanie całej konstrukcji wraz z rowerami.

Musimy pamiętać o dokładnym połączeniu wszystkich elementów stelażu ze sobą – ramion trzymających rowery, uchwytów oraz ramy, która znajdzie się na klapie. Ważne jest również ustawienie odpowiedniego kąta rozłożenia bagażnika, aby ten nie spowodował podczas jazdy stłuczenia szyby czy wgniecenia karoserii. Na koniec wystarczy konstrukcję ustabilizować dedykowanymi do tego celu pasami, aby nic nie przemieszczało się po klapie.