Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego
Odwiedź nasz salon w Krakowie. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk jest pusty

Jak użytkować opony rowerowe z kolcami?

Data aktualizacji: 09-12-2025

Ocieplenie klimatu sprawia, że zimy są coraz łagodniejsze. Zdarzają się jednak nagłe spadki temperatur i intensywne opady śniegu, które utrudniają jazdę. Mało popularne w Polsce opony rowerowe z kolcami są sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego typu ogumienia. 

Kobieta jadąca w zimę przez las.Przejażdżka zimą potrafi dać wiele rozrywki, trzeba na nią się tylko odpowiednio przygotować.

Opony rowerowe w kolcami – cechy charakterystyczne 

W Polsce opony rowerowe z kolcami są produktami niszowymi, wybieranymi przez wymagających użytkowników. To rodzaj ogumienia przeznaczonego do użytkowania w surowych, zimowych warunkach. Ich zadaniem jest zwiększenie przyczepności bieżnika do pokrytej lodem nawierzchni. Doskonale sprawdzają się w ekstremalnych warunkach, zwłaszcza w chwili pokonywania zakrętów, kiedy najłatwiej się przewrócić. Będą one więc szczególnie dobrym rozwiązaniem, gdy występuje znaczne ryzyko poślizgu. Szerszy niż standardowy bieżnik i wmontowane w niego kolce mają zapobiec utracie panowania właśnie w takich przypadkach. Wybór tego typu ogumienia to jeden ze sposobów na przygotowanie się do jazdy na rowerze zimą.

Kolce do opon rowerowych a waga ogumienia

Kolce do opon rowerowych osadza się na bieżniku na etapie producenckim. Zwykle są one wykonane z metalu, w tym aluminium. Niektóre marki wprowadzają pewne innowacje konstrukcyjne. Na przykład w produktach Schwalbe znajdziemy elementy z węglika wolframu, jak w Schwalbe Ice Spiker Pro Performance, których zadaniem jest ograniczenie ścierania się warstwy kolca podczas bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią.  

Opona zimowa do roweru, zależnie od modelu, może mieć od ok. 100 do nawet 400 kolców o zróżnicowanym rozstawieniu. Większa ich liczba nie zawsze oznacza, że ogumienie jest lepsze. Zależne jest to od szczegółowego przeznaczenia opony. Te z rzadziej rozlokowanymi kolcami sprawdzą się w gołoledź i na mokry, świeży śnieg, z kolei te gęściej nabite przeznaczone są do jazdy po grubszej warstwie białego puchu oraz podczas solidnego oblodzenia.

Jakie opony rowerowe na zimę wybrać?

Jazda po suchej, asfaltowej nawierzchni prowadzi do znacznie szybszego zużycia opon do roweru z kolcami. Zaletą tego ogumienia jest natomiast jego trwałość i odporność na uszkodzenia podczas użytkowania we właściwych warunkach. Niestety ma to swoją cenę. Modele te ważą więcej niż tradycyjne, więc wprawienie ich w ruch wymaga więcej siły. Niektórzy użytkownicy uznają jazda na nich jest trudniejsza. Wynika to jednak z faktu, że często zmuszeni jesteśmy przedzierać się przez zaśnieżone drogi, a to właśnie warunki pogodowe stanowią główne wyzwanie. Przykład ten najlepiej zobrazować na podstawie porównywalnych modeli ogumienia. Klasyczna opona Continental Contact w rozmiarze 28 x 1.40" waży 420 g, a 28×1.35" ze 120 kolcami 780 g, 240 kolców 28 x 1.35" waży 850 g. Każdy rowerzysta powinien sam odpowiedzieć sobie na pytanie, czy 350 lub 430 g więcej będzie miało znaczenie.

Opony Schwalbe z mieszanki gumowej AddixOpony Schwalbe z mieszanki gumowej Addix. Poradzą sobie w śniegu, ale do jazdy po lodzie potrzeba kolców.

Cena opon zimowych z kolcami

Mówi się także o tym, że kolce do opon rowerowych przyczyniają się do wyższej ceny ogumienia. Faktycznie, wybór tych produktów jest znacznie mniejszy, a ceny mogą wydawać się dość duże. Nie oznacza to jednak, że inwestycja będzie wydatkiem nie do udźwignięcia. 

Przykładem przystępnego cenowo modelu jest Continental Contact Spike, który świetnie sprawdzi się w mieście. Poniżej zestawiliśmy najważniejsze cechy klasycznego modelu z serii Contact z wariantami ze 120 i 240 kolcami: 


Continental ContactContinental Contact Spike 120Continental Contact Spike 240
cena katalogowa133 zł205 zł205 zł
dostępne rozmiary20x1,40"28x1,35"28x1,35"
waga420 g780 g850 g
technologia antyprzebiciowaSafetySystem Breaker SafetySystem Breaker SafetySystem Breaker 

Czy samodzielne wykonanie nakładek zimowych na opony rowerowe ma sens? 

Na forach internetowych wiele osób zastanawia się, czy da się samodzielnie zrobić opony z kolcami. Niektórzy śmiałkowie podejmują takie próby. Popularnych metod jest przynajmniej kilka: wkręcanie wkrętów do blachy z łbem stożkowym lub sześciokątnym do starej opony MTB z wyraźny bieżnikiem, wkładanie fabrycznie gotowych kolców do starego ogumienia czy docinianie starych łańcuchów rowerowych i przykręcenia ich do opony. Chociaż są to pomysły ekonomiczne, to ich wprowadzanie w życie, stanowi duże ryzyko. Ingerowanie w konstrukcję opony może przyczynić się nie tylko do awarii na drodze, ale także zaistnienia niebezpiecznych sytuacji drogowych. 

Dla kogo zimowe opony rowerowe z kolcami będą dobrym wyborem?

Opona rowerowa z kolcami nie jest produktem dla każdego. To dobry wybór dla osób, które mieszkają w miejscach, gdzie opady śniegu są częste i intensywne. Dobrze sprawdzą się m.in. mieszkańcom terenów górskich. Inwestycja w tego typu ogumienie rowerzystów północnej czy z centralnej części kraju, gdzie większość zimy przebiega bardzo łagodnie, może okazać się nieopłacalnym wyborem, bo będą użytkowane tylko kilka razy w roku. Nad zakupem tego typu opony zimowej do roweru powinien zastanowić się każdy, kto porusza się przez nieodśnieżone drogi, zmrożone koleiny czy innego rodzaju przymarzniętą nawierzchnię. Dotyczy to różnorodnych przestrzeni - niezależnie, czy mówimy o mieście, czy terenach rzadziej zabudowanych. O wiele trudniej wpaść na modelach z kolcami w poślizg.

Nie każdy może dopasować do swojego pojazdu opony rowerowe z kolcami. Trudno sobie wyobrazić np. opony szosowe semi slick z wystającymi elementami metalu, który obniża opory toczenia. Zdecydowanie nie jest to ogumienie do dynamicznej jazdy. Najczęściej produkuje się modele do rowerów rekreacyjnych – służące do dojazdów do pracy – lub górskich. Zwiększają one bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach w o wiele wyższym stopniu niż jakikolwiek klasyczny odpowiednik o agresywnej budowie bieżnika. Ciekawostkę stanowią produkty do fat bike’ów jak Schwalbe Al. Mighty.  

Należy zaznaczyć, że nie każdemu rowerzyście opony zimowe przypadną do gustu. Trasy pokonywane przez większość osób z reguły prowadzić będą częściowo poprzez nawierzchnię odśnieżoną. Trudno całkowicie ominąć suchy asfalt, a niestety opony kolcowane nie spisują się na nim najlepiej. Kolce nie mają w co się „wgryźć”, więc przyczepność zdecydowanie maleje – łatwiej o upadek, zwłaszcza podczas wykonywania gwałtownych manewrów.  

Komponenty rowerowe zasypane śniegiem.Mrozy to wyzwanie nie tylko dla opon, ale dla wielu elementów roweru – warto mieć to na uwadze.

Czy opony z kolcami są dozwolone w Polsce?

Osoby, które rozważają montaż opon rowerowych z kolcami, niejednokrotnie mają wątpliwości co do tego, czy działanie to jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Kierowcy samochodów montując takie ogumienie, narażają się przecież nie tylko na mandat, ale także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego do czasu usunięcia wprowadzonych modyfikacji. Ustawodawca wprowadził taki przepis ze względu na możliwość uszkodzenia nawierzchni drogi przez metalowe elementy. W tym kontekście warto podkreślić, że opony rowerowe z kolcami pracują zauważalnie głośniej niż jej klasyczne odpowiedniki. Co ważne, pokonywanie takich dróg przyczyni się także do ścierania się metalu i może skutecznie skrócić żywotność ogumienia.   

Czy opony rowerowe z kolcami są dozwolone w Polsce? Tak. Są one całkowicie legalne. Można stosować je bez żadnych obaw, że narazimy się na karę finansową. Jednym z powodów takiego rozwiązania jest fakt, że masa tego typu pojazdów jest znacznie mniejsza niż aut. Przepis obowiązuje także rowery elektryczne (nie dotyczy s-pedelców). Szczegółowe zapisy, łącznie z wyłączeniami, znajdziesz w Ustawie Prawo o ruchu drogowym. 

FAQ: Jak używać opon zimowych z kolcami?

Jeśli zadecydujemy, że opony z kolcami do roweru w naszym przypadku będą strzałem w dziesiątkę, warto znać kilka wskazówek, które uprzyjemnią użytkowanie: 

Jak dopasować opony rowerowe z kolcami?

Opony rowerowe z kolcami powinny być dopasowane do pojazdu. Dostępne są propozycje w najpopularniejszych rozmiarach, dzięki czemu bez trudu dopasujesz ogumienie do posiadanego roweru – od MTB, przez trekkingowy, crossowy, aż po gravela czy fat bika. Większość wariantów nadaje się do e-bików. Podobnie do klasycznych odpowiedników możesz pokusić się o model drutowy lub zwijany. Dostępne są wersje kompatybilne z systemem tubeless ready oraz z wkładkami antyprzebiciowymi. Do jazdy w mieście świetnie spisują się produkty z odblaskowym paskiem bocznym. 

Czy opony z kolcami muszę montować na obu kołach?

Pamiętaj, że opony rowerowe z kolcami należy założyć zarówno na przednie, jak i tylne koło. W przeciwnym wypadku na lodzie tył pojazdu będzie ściągać na boki. 

Jaki wpływ na zachowanie opon z kolcami ma ciśnienie? 

Duża grupa fabrycznych opon z kolcami ma elementy metalowe umiejscowione po bokach, a nie w centralnej części. Stąd rekomendowane jest stosowanie niskich wartości ciśnienia, gwarantujących optymalną powierzchnię styku z podłożem. Jeżeli zależy nam na poprawie oporów toczenia, możemy stosować wyższe ciśnienie. Wówczas kolce nie będą dotykać asfaltu lub powierzchnia styku będzie niższa, co uchroni je przed uszkodzeniem. Pamiętaj, aby wartości dostosowywać do zaleceń producenta.  

Co to znaczy, że opony zimowe z kolcami należy „dotrzeć”?

Przejechanie na nich najpierw około 40 m po suchej drodze asfaltowej, unikając gwałtownego hamowania i przyspieszania, sprawi, że kolce trwalej przymocują się do gumy. 

Czy opon rowerowych z kolcami mogę używać na asfalcie?

Używaj opon rowerowych z kolcami głównie na śniegu i lodzie.  Producenci deklarują, że na oponach z kolcami można przejechać na nich nawet kilka tysięcy kilometrów, jednakże z czasem krawędzie kolców zaokrąglą się, a one same wbiją mocniej w bieżnik. Opony z kolcami na rower mogą również szybciej się zużywać, szczególnie jeśli będziemy przemieszczać się nieodpowiednimi trasami.  

Czy muszę kupić nowe opony, gdy kolce zaczną wypadać?

Zdarza się także, że pojedyncze kolce mogą wypaść – co wtedy zrobić? Szczęśliwie da się je wymienić, wielu producentów posiada w swoim asortymencie osobne elementy do kupienia.  

Wady i zalety opon zimowych z kolcami – podsumowanie

Opony rowerowe z kolcami mają zarówno wielkich zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Zdecydowanie to jedno z rozwiązań, które jest zaprojektowane dla wybranej grupy użytkowników. Najlepiej sprawdzają się w terenie, gdzie pokrywa lodowa utrzymuje się najdłużej. Stanowią także godną uwagi propozycję dla osób użytkujących rower jako podstawowy środek transportu. Zatem, jakie są wady i zalety tego rozwiązania? 

ZALETY
opon rowerowych z kolcami
WADY
opon rowerowych z kolcami
  • bezkonkurencyjna przyczepność na lodzie,  
  • rozmiary dopasowane do większości rowerów rekreacyjnych i górskich, 
  • podczas jazdy w dostosowanych warunkach przetrwają wiele sezonów, 
  • możliwość stosowania systemu bezdętkowego w wybranych modelach, 
  • dostępność wariantów z paskiem odblaskowym. 
  • wyższa masa, 
  • wyższe opory toczenia, 
  • głośna praca, 
  • szybkie ścieranie się na asfalcie, 
  • stosunkowo wysoka cena, 
  • kolce mogą wypadać.