Centerlock – system mocowania tarczy hamulcowej

Data aktualizacji: 17-07-2020

Który system mocowania tarczy hamulcowej wybrać – Center Lock czy na sześć śrub? Wspomniany dylemat może nie zalicza się do pytań fundamentalnych, ale musi sobie na nie odpowiedzieć każdy rowerzysta rozważający wymianę piasty, hamulców tarczowych lub kół. Decyzja nie należy do najłatwiejszych, oba systemy cieszą się dużą popularnością, 6 śrub to rozwiązanie uświęcone przez tradycję, natomiast Center Lock to standard mocno promowany przez Shimano, czyli największego gracza w branży. Przyjrzyjmy się wadom i zaletom obu sposobów montażu tarcz.  

tylne koło i piasta rowerHamulce tarczowe mogą być zamontowane na jeden z dwóch popularnych standardów.

Tarcze hamulcowe montowane na 6 śrub

W przypadku tego rozwiązania nazwa zdradza wszystko. Tarcze hamulcowe są mocowane do piasty za pomocą sześciu śrub w rozmiarze M5 z główką pod klucz torx. Jest to bardzo tradycyjne rozwiązanie, stosowane od początku istnienia rowerów MTB i wciąż obecne w większości rowerów.

Co można zaliczyć do zalet takich tarcz? 6 śrub to wciąż powszechniej występujący system mocowania. Jest także kompatybilny z większą liczbą części oraz tańszy. Mocnym atutem tego rozwiązania jest możliwość montażu przy zastosowaniu ogólnie dostępnych narzędzi, wystarczy standardowy klucz dynamometryczny lub – w awaryjnej sytuacji – zwykły torx.

Niestety sam proces przykręcania śrub może nastręczyć kilku kłopotów, a na dłuższą metę zwyczajnie frustrować użytkownika. Zawsze należy dokręcać je bardzo ostrożnie i w odpowiedniej kolejności, aby mieć pewność, że tarcza hamulcowa ułoży się idealnie w pozycji centralnej. Kolejnych śrub nie powinno się dokręcać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, lecz zawsze wybierając te, które leżą w przeciwległej do siebie pozycji.

Co to jest Centerlock? 

Centerlock to opatentowany przez Shimano system mocowania tarcz hamulcowych, składający się z wielowypustu oraz pierścienia blokującego. Mamy zatem do czynienia ze specjalną nakrętką, która stanowi współczesną alternatywę dla sześciu śrub.

Najmocniejszym atutem Centerlocka jest brak konieczności zachowywania szczególnej ostrożności przy montażu. Pierścień zawsze ułoży się idealnie w centralnej pozycji i równo przymocuje tarczę do piasty. Wszystko trwa krócej, jest prostsze oraz mniej narażone na błąd czy wypaczenie części w trakcie montażu. Rowerzysta korzystający z systemu Center Lock nie musi martwić się, że jedna z sześciu śrub się poluzuje i tarcza zacznie z tego powodu nierówno rozkładać siły hamowania.

Jedynymi istotnymi wadami tego rozwiązania okazuje się wyższa cena oraz potrzeba posiadania (lub dokupienia) dodatkowego narzędzia. Center Lock wymaga zastosowania specjalnego klucza Shimano, który służy także do zdejmowania kaset. Kosztuje kilkadziesiąt złotych i jest kolejnym narzędziem, jakie powinno znaleźć się w zestawie rowerowego sprzętu.

mocowanie centerlock czy 6 śrubWizualne porównanie dwóch standardów mocowania.

Mocowanie tarczy – Centerlock czy 6 śrub?

Różnice pomiędzy Centerlockiem a sześcioma śrubami są na tyle marginalne, że nieodczuwalne podczas eksploatacji. Jeśli nie masz problemu z powolnym, precyzyjnym dokręcaniem 6 śrub to stary system nie ma wielu wad. Co innego, jeśli szukasz rozwiązań jak najprostszych do samodzielnego serwisowania, wówczas prostota patentu Shimano okazuje się nieoceniona.

Jak odkręcić tarczę centerlock? 


Tarcze hamulcowe rowerowe, mocowane na Center Lock, można odkręcić wyłącznie za pomocą przeznaczonych do tego kluczy. W przypadku kół zamykanych na szybkozamykacz będzie do tego potrzebny klucz do kasety Shimano – np. TL-LR10, do suportu TL-FC32 lub jeden z wielu dostępnych na rynku zamienników. Natomiast do modeli ze sztywną osią potrzebny będzie klucz do wkładów suportów o standardzie BSA.



Adapter Centerlock do łączenia systemów 

Czy możliwe jest łączenie ze sobą różnych systemów? Tak, ale tylko w jedną stronę. Tarcze z 6 śrubami można za pomocą adaptera przymocować do piasty w standardzie Center Lock. Nie da się natomiast przymocować tarczy z CL do piasty przystosowanej do 6 śrub.

Adapter Centerlock jest łatwy do zamontowania i w 100% bezpieczny, jednak powinni ich unikać kolarze, którzy przywiązują wagę do masy komponentów, ponieważ dokłada on kilkadziesiąt zbędnych gramów do koła.