Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Regularne czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego to jedne z podstawowych czynności, które gwarantują jego efektywną pracę. Wybór odpowiedniego oleju lub wosku wpływa nie tylko na wydajność jazdy, ale pozwala na rzadsze czyszczenie napędu i osiąganie dłuższych przebiegów. Czym smarować łańcuch rowerowy?
Regularna konserwacja łańcucha to klucz do jego płynnej pracy /fot. Shimano
Spis treści:
Najlepiej zaufać profesjonalnym smarom od producentów specjalizujących się w tworzeniu środków do konserwacji rowerów. Nowoczesne oleje do łańcuchów opracowywane są z myślą o zachowaniu maksymalnej wydajności w wymagających warunkach. Ich formuła pozwala na skuteczne wnikanie w ogniwa, zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia oraz dobrze chroni przed przyleganiem brudu.
Stosowanie olei maszynowych (np. samochodowych lub motocyklowych), a nawet spożywczych to przeszłość. Dlaczego? Pierwsze zostały opracowane z myślą o pracy w układach zamkniętych, drugie mają tendencję do jełczenia. Każdy z nich doskonale przyciąga pył i piasek, więc jazda może skończyć się zatarciem łańcucha.
Przed laty popularne było także stosowanie do konserwacji łańcucha odrdzewiaczy, wypieraczy wody czy penetratorów typu WD40. Minusem tych popularnych, obecnych niemal w każdym domu produktów, jest niska skuteczność. Faktycznie, na pierwszy rzut oka sprawdzają się bardzo dobrze, jednak działają przez bardzo krótki czas, po czym całkowicie się ulatniają, a wtedy łatwo o szybkie zniszczenie łańcucha.
Warto wiedzieć, że dbanie o napęd może zdecydowanie opóźnić konieczność wymiany łańcucha w rowerze. W perspektywie kilku sezonów jest to nie tylko ekologiczne zachowanie, ale także sposób na oszczędność.
Jeżeli zastanawiasz się, jaki łańcuch do roweru wybrać, przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł. Dowiesz się tam, na co warto zwracać uwagę, aby cieszyć się prawidłową i długą pracą napędu. Sprawdź też nasz poradnik, jak dobrać właściwą długość łańcucha rowerowego.
Najlepsze efekty daje stosowanie środków dedykowanych do rowerów, ponieważ gwarantują one płynną i „czystą” pracę napędu. Można wśród nich wyróżnić kilka rodzajów smarów do łańcucha rowerowego:
Wbrew niektórym opiniom, nie każdy smar i olej nadają się do zabezpieczenia łańcucha i napędu. Niektóre preparaty mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego i zamiast poprawy, spowodować gorszą pracę całego układu oraz szybsze zużywanie się jego komponentów. Dlatego należy unikać środków takich jak:
Klasyczne produkty do konserwacji łańcucha rowerowego produkowane są na bazie syntetycznych substancji czynnych i wody. Zwykle dedykowane są do uniwersalnego zastosowania, jednak coraz częściej producenci klasyfikują je na te do stosowania w warunkach suchych i mokrych. Odrębną grupę stanowią substancje przeznaczone do e-bike’ów. Ich formuła musi zapewnić ochronę komponentowi pracującemu z dużymi obciążeniami i z wysokim momentem obrotowym.
Produkty tego typu precyzyjnie rozprowadza się po łańcuchu – jedna kropelka na jedno ogniwo, a następnie zostawia na kilkanaście minut i przeciera, aby stanowiły cienką powłokę. Zbyt duża ilość smaru może zmniejszyć jego efektywność i przyczynić się do szybszego zabrudzenia jego powierzchni. Z kolei mocno oblepiony zanieczyszczeniami napęd może powodować przeskakiwanie łańcucha w rowerze. Dotyczy to szczególnie kółeczek przerzutki.
Niemałą rewolucję na rowerowym rynku wywołało pojawienie się około 2018 roku wosków do łańcucha. Przetworzona mieszanka cząsteczek parafiny z funkcjonalnymi dodatkami gwarantuje płynną pracę napędu i dłuższą żywotność łańcucha, a jednocześnie bardzo wysoką odporność na zanieczyszczenia.
Kropelkowy smar na bazie wosku należy precyzyjnie, cienką warstwą nałożyć na powierzchnię łańcucha, a następnie pozostawić na kilka godzin (najlepiej całą noc!) do wyschnięcia. Chociaż aplikacja jest pracochłonna, efekty są warte zachodu. Zaschnięty wosk tworzy na komponencie twardą warstwę smaru o niskim tarciu, która pozytywnie wpływa na pracę napędu.
Woskowanie łańcucha w roztopionym wosku lub parafinie
Dawniej niektórzy kolarze decydowali się nawet na woskowanie łańcucha w roztopionej parafinie z dodatkiem teflonu. Chociaż jest to czynność wyjątkowo pracochłonna, niesie za sobą bardzo dużo zalet. Praca układu napędowego przebiega efektywniej, a sam komponent jest bardziej odporny na zanieczyszczenia.
Takie rozwiązanie obecnie stosowane jest jednak rzadko, ponieważ współcześnie dostępne są już specjalne, łatwe w obróbce termicznej woski o odpowiednim składzie. Można je stopić np. w garnku, choć powstały też dedykowane urządzenia, takie jak Dynamix Waxifyer, w których preparat podgrzewa się do idealnej temperatury. Dzięki temu po zamoczeniu w nim łańcucha środek zostaje perfekcyjnie zaaplikowany nawet w trudno dostępnych miejscach. Przekłada się to na doskonałą ochronę.
Za punkt wyjściowy warto przyjąć, że łańcuch w rowerze powinno się smarować co 200 km. W przypadku roweru szosowego może to być nieco rzadziej (250-300 km), a przy gravelu lub MTB częściej (100-150 km). Przejechany dystans ma mniejsze znaczenie niż warunki, w jakich jeździmy. Warto wsłuchiwać się w pracę napędu. Wszystkie niepożądane dźwięki – skrzypienie, trzaski i piski – oznaczają, że nadszedł czas na odtłuszczenie oraz ponowne nasmarowanie łańcucha.
Każdy kolarz pilnie dbający o sprzęt powinien oliwić lub woskować ogniwa przynajmniej co tydzień jazdy.
Prawidłowy proces smarowania łańcucha rowerowego powinien przebiegać następująco:
Warto wiedzieć, że zaaplikowanie zbyt dużej ilości smaru sprawi, że do ogniw będzie bardziej lepił się brud, co spowoduje że napęd po kilkunastu kilometrach przestanie pracować cicho i płynnie.
Nałożenie smaru w prawidłowy sposób zapewnia optymalne osiągi podczas jazdy. Profesjonalne środki do konserwacji łańcucha rowerowego nie bez powodu są przez producentów wzbogacane o dodatkowe substancje, które mają za zadanie wzmocnienie ich właściwości. Jednymi z najpopularniejszych są: ceramika, teflon i silikony:
Pamiętaj!
Nakładanie wosku trochę różni się od pokrywania łańcucha smarem lub olejem. Wymaga ono bardzo dokładnego oczyszczenia, a następnie odtłuszczenia każdego ogniwa. Warto wiedzieć, że po nałożeniu wosku trzeba zaczekać na jego wyschnięcie, zanim rozpocznie się jazdę. Plusem takiego rozwiązania niewątpliwie jest fakt, że napęd nie będzie się tak szybko brudził.
Koniecznie sprawdź film na naszym kanale, w którym dowiesz się jakich preparatów użyć do smarowania łańcucha rowerowego:
Duża liczba dostępnych na rynku produktów sprawia, że wielu rowerzystów zastanawia się, jaki wybrać smar do łańcucha rowerowego. Przede wszystkim powinien być on dobrany do indywidualnych potrzeb, a dobrą praktyką jest przejrzenie oferty popularnych producentów. Posłużymy się przykładem brytyjskiej marki Weldtite. Ma ona w swoim asortymencie kilka różnych typów smarów – od klasycznego olejowego, przez wersje teflonowe i ceramiczne, aż po woski.
Osoby jeżdżące rekreacyjnie mogą wybrać jeden z podstawowych smarów syntetycznych, takich jak Weldtite Cycle Oil, który zapewnia płynną pracę napędu i dobrze chroni komponenty przed korozją. Z kolei model All-weather Lube z dodatkiem telefonu będzie dobrą opcją dla osób, którym zdarza się jeździć bez względu na panujące warunki – także w deszczu – ponieważ podróżują rowerem do pracy albo planują parudniową wycieczkę z sakwami.
Czym smarować łańcuch rowerowy w MTB? Dla miłośników cross-country czy innych wymagających dyscyplin, którzy często poruszają się w ekstremalnych warunkach, opracowane zostały oleje cechujące się podwyższoną lepkością, które skutecznie odpychają wodę. Olej do łańcucha Weldtite Wet Lube jest dokładnie takim produktem. Pozwala na efektywną pracę łańcucha, nie zmienia swoich właściwości w kontakcie z wilgocią, a także zapewnia trwałe zabezpieczenie przed korozją.
Rowerzyści, którym zależy na osiąganiu zawrotnych prędkości – zarówno na treningach, jak i wyścigach, powinni zdecydować się na smar, którego formuła ogranicza tarcie, a co za tym idzie, zmniejsza straty mocy podczas pedałowania. Wosk do łańcucha Weldtite Dry Wax najlepiej sprawdza się u kolarzy szosowych, którzy unikają jazdy w deszczu. Jego ogromną zaletą jest zmniejszenie tarcia łańcucha, a także długie utrzymywanie ogniw w czystości. Niestety w kontakcie z wodą środek szybko ulega wypłukaniu, dlatego nie jest dobrą opcją na mokre trasy.
Modelem zapewniającym najwyższą wydajność, a jednocześnie wytrzymującym pracę w trudnych warunkach jest olej z dodatkiem cząsteczek ceramicznych – Weldtite Ceramic Lube. Dla mechaników zespołu Team DSM to podstawowy wybór na wyścigi toczone w deszczowej pogodzie, np. podczas wiosennych klasyków w Belgii i Francji.
Warto również wspomnieć o specjalnych preparatach dedykowanych użytkownikom e-bików. Stosowanie specjalnego smaru ma w tym przypadku swoje uzasadnienie – napędy e-bike'ów generują zdecydowanie wyższe momenty obrotowe niż w rowerach klasycznych, dlatego wymagają innej formuły. Środki takie, jak choćby olej Weldtite E-Lube redukują tarcie pomiędzy częściami ruchomymi w taki sposób, aby zmniejszyć zużycie najważniejszych komponentów.
Wiesz już, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze smaru. Poznaj technikę czyszczenia łańcucha rowerowego.
Dobrymi smarami do łańcucha rowerowego będą m.in. te od klasycznych marek. Wybierając produkty znanych producentów można mieć pewność dobrego działania. Nie bez powodu są one chętnie kupowane od wielu lat i cieszą się niesłabnącą renomą wśród kolarzy. Przygotowaliśmy różne propozycje, dostosowane do konkretnych waruków pogodowych.
Niektóre smary zaprojektowane są tak, aby poradzić sobie w różnych warunkach. Dzięki temu można ich używać zarówno podczas jazdy w suche dni, na pylistych drogach, a także podczas jazdy w deszczu.
Rohloff jest klasycznym olejem syntetycznym, który w środowisku kolarskim uznawany jest za niemal legendarny. Uniwersalna formuła dobrze sprawdza się także podczas jazdy na deszczu. Ergonomiczna końcówka ułatwia jego dozowanie.
Eyen All Conditions to olej do łańcucha od polskiego producenta. Łączy w sobie dobrą jakość z korzystną ceną. Powstał z myślą o użytku w rowerach miejskich oraz MTB i przeznaczony jest do użytkowania w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Specjalna formuła poradzi sobie zarówno w suche, jak i deszczowe dni, redukując tarcie i chroniąc komponenty przed korozją, zużyciem i brudem.
Peatys Link Lube to smar stworzony w oparciu o opatentowaną technologię potrójnej destylacji. Dzięki odpowiednio dobranemu składowi wnika w ogniwa łańcucha usuwając wilgoć, piasek i brud, które pozostały po myciu. To specjalna mieszanka oleju i wosku, która nie tylko zmniejsza tarcie, ale również pokrywa ogniwa warstwą zabezpieczającą je przed osadzeniem się brudu.
Do jazdy w warunkach suchych potrzebne są preparaty, które poradzą sobie z kurzem i pyłem. Powinny one nie tylko zmniejszać tarcie, ale też zapobiegać gromadzeniu się zanieczyszczeń, które powodowałyby szybsze zużywanie się elementów napędu. Dlatego najlepszą wydajność gwarantują preparaty opracowane specjalnie z myślą o takich warunkach.
Finish Line Teflon Plus Dry to jeden z popularniejszych środków, którego formuła bazuje na oleju syntetycznym z dodatkiem teflonu. Może posłużyć nie tylko do smarowania łańcucha, ale też linek oraz pancerzy i innych elementów ruchomych w rowerze. Dzięki rzadkiej konsystencji z łatwością dociera w trudno dostępne miejsca, a po wyschnięciu nie zostawia tłustej warstwy. Dzięki fluoropolimerom redukuje tarcie zwiększając żywotność osprzętu.
Eyen Dry to olej do użytku w warunkach suchych, którego formułę oparto na bazie syntetycznych składników oraz polimerów PTFE. Świetnie wnika w trudno dostępne miejsca pokrywając ogniwa w całości i tworzy cienką powłokę zabezpieczającą przed kurzem, pyłem i brudem. Ogranicza tym samym tarcie zapewniając płynną pracę napędu.
Finish Line Dry Lube BN Ceramic bliźniaczy odpowiednik omawianego wyżej preparatu tej samej marki. W tym wypadku środek dostosowany jest jednak do warunków suchych, dlatego w jego składzie zamiast teflonu znajdują się ceramiczne mikrocząsteczki, dzięki którym olej zostawia na łańcuchu cienka warstwę ochronną. Redukuje to osadzanie się brudu, zmniejsza tarcie i wydłuża żywotność elementów napędu, zmniejszając jednocześnie częstotliwość smarowania.
Muc Off Dry Lube to preparat od znanej marki przystosowany do użytku w warunkach suchych. Można nim smarować nie tylko łańcuch, ale też inne elementy ruchome. Nie pozostawia białych nalotów oraz redukuje współczynnik tarcia. Mieszanka jest biodegradowalna, co sprawia, że nie szkodzi środowisku naturalnemu.
Niektóre preparaty dostosowane są specjalnie do warunków mokrych. Doskonale sprawdzą się w okresach i rejonach o dużej sumie opadów. Ich cechą charakterystyczną jest odporność na wilgoć, a często również właściwości hydrofobowe sprawiające, że środek utrzymuje się na łańcuchu mimo obfitego deszczu.
Finish Line Cross Country to smar do łańcucha rowerowego dostępny w sprayu lub butelce. Swój skład opiera na olejach syntetycznych. Wykazuje maksymalną skuteczność podczas jazdy terenowej w trudnych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu doskonale sprawdza się w Cross Country.
Motul Chain Lube Wet to nowość na rynku. Dzięki technologii ESTER doskonale przylega do łańcucha nawet w bardzo mokrych warunkach. Będzie więc odpowiednim wyborem także do MTB w trudnym terenie. Formuła z azotkami boru gwarantuje znaczną redukcję tarcia, chroniąc łańcuch i elementy układu napędowego przed zużycie. Preparat jest odporny na wodę, a przy okazji świetnie chroni przed rdzą. Nie bez powodu jest to oficjalny środek Tour de France.
Finish Line Halo Wet to olej do jazdy w warunkach mokrych oparty na bazie wysoko rafinowanej parafiny. Zawiera też sferyczny wolfram oraz ceramiczne cząstki azotku boru. Taki skład niesie za sobą wiele korzyści, przede wszystkim tworzy suchą powłokę o właściwościach hydrofobowych i redukuje tarcie. Usuwa też zabrudzenia, co dodatkowo zmniejsza zużycie.
Muc Off Wet Lube to preparat stworzony z naturalnych składników, dzięki czemu ulega biodegradacji i nie jest szkodliwy dla środowiska. Unikalny skład nie tylko wyróżnia się odpornością na działanie wody, ale też zapobiega rozwojowi korozji. Zapewnia cichą, płynną pracę łańcucha. Będzie więc dobrym wyborem do różnych rowerów, a zwłaszcza modeli MTB i trekkingowych.
Wśród produktów, które przydadzą się w warsztacie rowerowym znajdują się także woski do łańcucha. Produkuje je wielu producentów, specjalizujących się w środkach do pielęgnacji roweru, jak Momum, CeramicSpeed czy Squirt.
Momum Mic Wax to woskowy smar do łańcucha rowerowego, który doskonale podczas jazdy terenowej w różnych warunkach atmosferycznych. Formuła bogata w mikrocząsteczki zapewnia płynną pracę komponentu. Chętnie wybierany przez zawodników MTB.
Ceramicspeed UFO Drip All Conditions uznawany jest przez wielu kolarzy za najlepszy preparat do łańcucha rowerowego, dlatego to popularny wybór na wyścigi. To wysokowydajny produkt, który optymalizuje pracę napędu. Wosk tworzy na łańcuchu skorupę, która zapobiega przedostawaniu się wilgoci i brudu. Sprawdza się w kolarstwie szosowym, przełajowym, gravelowym i MTB.
SQUIRT Long Lasting dedykowany jest tym kolarzom, którzy oczekują przedłużonych zasięgów. Skład produktu opiera się na zbilansowanej mieszance wody i wosku. Parafina tworzy na ogniwach warstwę ochronną, dzięki czemu serwis możemy przeprowadzać rzadziej.
Bike7 Pro Wax to emulsja, w której składzie nie zawarto żadnych rozpuszczalników. Może być z powodzeniem wykorzystywana właściwie we wszystkich rodzajach rowerów. Poprawi pracę łańcucha, a przy tym sprawi, że będzie on przesuwał się po zębatkach cicho, nie powodując nieprzyjemnych odgłosów podczas jazdy i zmiany przełożeń.