Konserwacja i smarowanie sterów rowerowych
09-12-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rower, jak każda maszyna, aby pracował cicho, lekko i precyzyjnie, a jego podzespoły nie ulegały zbyt wczesnemu zużyciu, musi być odpowiednio serwisowany. Jednym z kluczowych aspektów mających bezpośredni wpływ na ogólny stan techniczny jednośladu jest odpowiednie smarowanie. Mamy tu na myśli wszystkie występujące w rowerze łożyska, połączenia gwintowe jak również inne elementy, które ze względu na swoją charakterystykę wymagają zastosowania odpowiedniego smaru czy oleju.
Liczba występujących w rowerach mechanizmów, jak również różnorodność dostępnych na rynku smarów może wprawić w zakłopotanie niejednego kolarza. Dlatego wcale nas nie dziwi, że tak często pojawiają się pytania o to jaki smar do łożysk rowerowych kupić, czy który smar do suportu będzie odpowiedni.
Jest to zrozumiałe, ponieważ ze względu na fakt, że niektóre elementy roweru smarujemy raz na sezon lub rzadziej, jak również mając na uwadze mnogość dostępnych w sklepach preparatów, mamy prawo nie mieć rozeznania, który z nich będzie najlepszy. Co więcej, poszczególne produkty różnią się od siebie nie tylko nazwą, ale przede wszystkim przeznaczeniem.
Należy mieć świadomość, że wybór smaru czy oleju nie może być dziełem przypadku. Jest to bowiem kluczowa kwestia, która wiąże się z miejscem w jakim zostanie on użyty, a co za tym idzie właściwościami samego smarowidła. Każdy rodzaj smaru ma inne parametry, mające bezpośredni wpływ na trwałość, płynność i precyzję działania mechanizmów. Z tego względu smar do suportu będzie nieodpowiedni do amortyzatorów, a pasta do karbonu nie sprawdzi się jako smar do sterów rowerowych.
To jaki smar do roweru należałoby wybrać, powinno przede wszystkim zależeć od jego przeznaczenia. Patrząc przez pryzmat produkcji, to właśnie pod tym kątem poszczególne firmy wypuszczają na rynek kolejne produkty, mające konkretne zastosowania. Pracując nad składem takiego preparatu biorą oni bowiem pod uwagę szereg czynników, które ostatecznie będą miały kluczowe znaczenie podczas użytkowania.
Do podstawowych parametrów każdego smaru możemy zaliczyć:
Wszystkie wyżej wymienione parametry warunkują przeznaczenie danego smaru. Dlatego decydując się na zakup konkretnego produktu, powinniśmy ściśle przestrzegać zaleceń producenta, ponieważ tylko wtedy będziemy mieli pewność co do skuteczności nabytego preparatu.
Zgodnie z tym o czym wspominaliśmy na wstępie, aby rower pracował cicho, lekko i precyzyjnie, a co za tym idzie, pozwalał czerpać niczym niezakłóconą przyjemność z jazdy, powinniśmy zadbać o to, aby wszystkie jego mechanizmy były sprawne.
Jednym ze sposobów utrzymania jednośladu w sprawności jest właśnie regularne i właściwe smarowanie poszczególnych podzespołów. Niezwykle ważne jest, aby smar był dobrany adekwatnie do warunków w jakich będzie użyty, ze szczególnym uwzględnieniem obecności wody i zanieczyszczeń, jak też prędkości obrotowej, obciążenia, temperatury pracy czy drgań.
Istotna jest również ilość zastosowanego smaru – w przypadku roweru, gdzie prędkość obrotowa wszystkich podlegających smarowaniu łożysk jest raczej mała, smar może wypełniać całą przestrzeń pomiędzy pierścieniami. W przypadku innych maszyn natomiast, gdzie prędkości obrotowe łożysk są znacznie większe, zalecane jest wypełnienie tylko 30% tej przestrzeni.
Wspominamy o tym dlatego, żeby uzmysłowić, że wyłącznie dobrze dobrany smar wpłynie korzystnie na kondycję naszego roweru. Użycie nieodpowiedniego preparatu lub niezastosowanie go w ogóle, z pewnością negatywnie odbije się na żywotności i precyzji działania poszczególnych mechanizmów jednośladu.
Odpowiednio dobrany smar:
Nieodpowiednio dobrany smar/brak smaru:
O ile w przypadku odpowiednio dobranego smaru korzyści płynące z tego tytułu są oczywiste, tak po zastosowaniu niewłaściwego preparatu, użycia go w miejscach niewskazanych lub po zaaplikowaniu innej niż zalecana ilości, możemy liczyć się z niewłaściwą pracą roweru.
Wystarczy wyobrazić sobie, że do smarowania piasty w rowerze używamy oleju do łańcucha, a do naoliwienia napędu wykorzystujemy smar do łożysk rowerowych, aby zwizualizować sobie warunki pracy poszczególnych podzespołów. W pierwszym przypadku olej wypłynie z piast zanim zdążymy je skręcić, a w drugim, po przejechaniu kilku kilometrów nałożony na łańcuch smar zbierze z podłoża wszelkie zanieczyszczenia, tworząc brudną maź, która zapychając koronki będzie działała na nie jak papier ścierny. Pamiętajmy zatem o dobieraniu smaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Nie ulega wątpliwości, że najczęściej smarowanym elementem każdego roweru jest łańcuch. Jednak o tym jak i czym to robić, oraz na co zwracać uwagę podczas konserwacji napędu dowiecie się z osobnego tekstu – jak smarować łańcuch. Tu natomiast skupimy się na częściach, które chociaż nie tak często, ale również wymagają regularnego smarowania.
Przyglądając się budowie roweru, oraz analizując jego poszczególne elementy, zauważymy, że lista takich podzespołów jest całkiem długa. Znajdują się tu zarówno mechanizmy, w których zastosowano łożyska, jak też połączenia gwintowe czy montowane na zwykły zacisk elementy karbonowe. Istotne jest natomiast, aby pamiętać, że tak jak różną pracę wykonują, tak różne są rodzaje smarów stosowane podczas ich użytkowania czy montażu.
Co ciekawe w przypadku łożysk czy połączeń gwintowych zastosowanie smaru ma na celu zwiększenie wydajności, kultury pracy, jak również zminimalizowania tarcia, tak w przypadku elementów wykonanych z włókna węglowego jest zupełnie na odwrót. Pasta do karbonu, bo o niej mowa, dzięki wchodzącym w jej skład granulkom, zwiększa tarcie pomiędzy montowanymi podzespołami, dzięki czemu przy użyciu znacznie mniejszej siły możemy skutecznie dokręcić dany element. Pasta ta również w skuteczny sposób zabezpiecza karbonowe elementy przed ich ewentualnym spieczeniem.
Co smarować w rowerze?
Warto również wiedzieć, że pomimo potocznie krążących opinii o skuteczności niektórych dostępnych na rynku produktów, smarowanie poszczególnych podzespołów innymi niż zalecane jest niewskazane. Dotyczy to wszystkich wyżej wymienionych elementów z łańcuchem rowerowym włącznie.
Podając jako przykład najpopularniejszy środek w sprayu WD-40, który doskonale wypiera wodę, czyści i pozwala na odkręcenie skorodowanych śrub, absolutnie nie nadaje się do ogniw łańcucha jak też żadnych innych elementów roweru. Dlatego pamiętajmy – chcąc mieć pewność, że korzystamy z właściwego smaru, zawsze sugerujmy się zaleceniami producenta jak też powszechnie dostępną wiedzą techniczną.
Bazując na własnym doświadczeniu, jak również obserwując wybory wszystkich naszych klientów, poniżej prezentujemy listę produktów, które od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Jak się domyślamy, nie jest to dziełem przypadku, ponieważ cały opisywany asortyment to preparaty znanych i cenionych firm.
Uniwersalne – zapewniające optymalną pracę wkładów suportów, piast i łożysk sterów, a także linek, mostków, sztyc oraz wszystkich połączeń gwintowych.
Smar FINISH LINE Ceramic Grease – najbardziej zaawansowany smar do łożysk w ofercie Finish Line. Dzięki zawartości teflonu oraz znajdującym się w jego składzie cząstkom ceramicznym zapewnia optymalną pracę wkładów suportu, piast czy łożysk sterów. Ponad to chroni przed korozją oraz szkodliwym wpływem słonej wody. Nadaje się również do smarowania linek, mostków, wsporników siodeł oraz wszelkich połączeń gwintowych.
Smar do łożysk Park Tool PPL-2 – smar odpowiedni do wszystkich elementów ruchomych. Odpowiedni zarówno do łożysk w piastach, jak i osi suportu czy sterów. Dzięki swoim właściwościom środek ten minimalizuje tarcie jak też wpływa na zwiększenie żywotności komponentów chroniąc je przed negatywnym działaniem wody oraz zabrudzeń. Jest neutralny dla innych materiałów takich jak guma, plastik czy metal.
Zapobiegające spiekaniu połączeń gwintowych – nadające się do wsporników siodła, nakrętek, gwintów mechanizmu korbowego czy śrub mocujących bloki.
Smar montażowy DYNAMIC All Round Grease Premium – bezpieczny dla metalu i gumy preparat zapobiegający spiekaniu się metalowych połączeń gwintowych. Idealnie nadaje się do stosowania w gwintach mechanizmu korbowego, gwintach pedałów, wsporników siodła jak również innych nakrętek.
Specjalistyczne do łożysk – dedykowane dla zawodników, którym zależy na maksymalnych osiągach.
Smar do łożysk CERAMICSPEED Race Day – zaprojektowany z myślą o maksymalnej redukcji tarcia w łożyskach. Idealnie sprawdzi się podczas jazdy na czas czy w kolarstwie torowym. Dzięki zastosowaniu technologii Dynamic Viscosity Transformation (DVT) smar RaceDay łącząc zalety gęstych oraz rzadkich smarów, wraz z upływem czasu zmienia swoją lepkość.
Smar teflonowy FINISH LINE Premium Grease - wykonany na bazie teflonu bardzo wydajny smar do wszystkich rodzajów łożysk rowerowych. Dzięki swoim właściwościom zapewnia niezwykle płynną pracę oraz zwiększa odporność na korozję. Dzięki dodatkowi Trilinium zapewnia również ekstremalną odporność na nacisk i temperaturę.
Klej do gwintów – jako zabezpieczenie śrub przed samoczynnym odkręceniem
Klej do gwintów PARK TOOL TLR-1 – klej do gwintów znanej marki Park Tool. Zapobiega samoczynnemu odkręcaniu połączeń gwintowych. Nie zalecany do połączeń tytanowych.
Środek do zabezpieczania połączeń press fit PARK TOOL RC-1 – preparat firmy Park Tool do zastosowań montażowych. Zabezpiecza i zapobiega samoczynnemu luzowaniu się połączeń typu Press Fit.
Do montażu amortyzatorów Suspension Grease - aby zawieszenie pracowało prawidłowo.
Smar do zawieszenia PEATY'S Suspension Grease – środek brytyjskiego producenta Peaty’s. Smar dedykowany do stosowania przy montażu elementów zawieszenia. Kompatybilny jest ze wszystkim elastomerami, o-ringami i uszczelkami. Dzięki zastosowanej formule odporny jest na wymywanie oraz samoczynne przemieszczanie się pod wpływem tarcia.
Do tulejek ślizgowy zawieszenia – płynna praca i czysta praca goleni
Smar do zawieszenia FENWICK'S Suspension Lube – preparat w formie spray’u zaprojektowany z myślą o konserwacji goleni amortyzatorów, damperów jak również metalowych, aluminiowych i teflonowych tulejek ślizgowych. Dzięki temu, że zostawia gładką, silikonową warstwę, zapewnia lepszą pracę zawieszenia. Eliminacja kleistości natomiast zapobiega odkładaniu się brudu na wyeksponowanych goleniach i uszczelnieniach amortyzatorów.
Do serwisowania amortyzatorów – do uzupełnienia płynu w amortyzatorach/damperach
Olej do amortyzatorów MAXIMA Plush – wyróżniający się wysokim wskaźnikiem lepkości Zero Fade preparat do wysokodajnych układów zawieszenia. Oferuje stały poziom tłumienia w szerokim zakresie temperatur roboczych, co przekłada się na bardzo dobrą jakość jazdy po każdym rodzaju nawierzchni. Dzięki swojemu składowi skutecznie zmniejsza tarcie, jak też zapewnia długotrwałe uszczelnienie oraz ochronę przed rdzą.
Olej do amortyzatorów ROCK SHOX – syntetyczny olej nadający się do stosowania we wszystkich modelach amortyzatorów i damperów marki Rock Shox. Dostępny jest w kilku wariantach lepkości, dlatego należy wybrać wersję dedykowaną do modelu amortyzacji. Zapewnia utrzymanie zawieszenia roweru w odpowiednim stanie technicznym.
Spray do amortyzatorów FINISH LINE Max Suspension – uniwersalny spray do wspomagania pracy amortyzatorów i damperów. Został zaprojektowany w celu zmniejszenia tarcia poszczególnych elementów, jak również zwiększenia stopnia ochrony uszczelek, o-ringów oraz wszelkich gumowych elementów.
Jeżeli zastanawiasz się czym smarować amortyzator w rowerze, to właśnie znalazłeś odpowiedni preparat.
Do łożysk i przekładni - poprawa pracy i ochrona elementów konstrukcyjnych łożysk i przekładni
Smar do amortyzatorów ROCK SHOX PM600 Military – uniwersalny smar do łożysk i przekładni. Dzięki swojej kleistości, właściwościom amortyzującym oraz wysokiej temperaturze rozpuszczania tworzy powłokę poprawiającą żywotność i chroniącą wewnętrzne elementy eksploatacyjne w amortyzatorach.
Do karbonu – zwiększające tarcie pomiędzy powierzchniami
Pasta do karbonu FENWICK'S Carbon Assembly Paste – niebrudząca pasta do karbonu zaprojektowana z myślą o wyeliminowaniu niepożądanych odgłosów powstających pomiędzy elementami podczas jazdy. Dzięki swojej konsystencji i składowi zapobiega także zapadaniu się sztycy podsiodłowej w głąb rury ramy rowerowej.
Smar montażowy PEATY'S Max Grip Carbon Assembly Paste – pasta montażowa zaprojektowana z myślą o montażu elementów wykonanych z włókna węglowego takich jak sztyce podsiodłowe, siodełka, mostki czy kierownice. Po zastosowaniu zwiększa tarcie pomiędzy karbonowymi elementami eliminując zjawisko poślizgu., jak również zapobiega zakleszczeniu się komponentów.
Do pedałów, sterów, łożysk, piast, gwintów – uniwersalny smar do połączeń gwintowych
Smar uniwersalny MOTOREX Bike Grease 2000 – profesjonalny smar do rowerów. Dzięki swojej charakterystyce zapewnia długotrwałą i kompletną ochronę przed wilgocią. Idealny do łożysk piast, sterów, pedałów oraz smarowania pozostałych połączeń gwintowych. Nie wchodzi w reakcję z gumą oraz zapobiega galwanicznej korozji.
Smar miedziany do śrub, nakrętek i gwintów – zapobiega korozji i zapiekaniu się gwintów
Smar miedziany AIROLUBE Copper Paste – środek wyprodukowany na bazie miedzi. Dzięki swoim właściwościom zapobiega spiekaniu się śrub i nakrętek, jak również zabezpiecza przed utlenianiem i słoną wodą. Zapobiega powstawaniu korozji. Można go stosować do śrub wykonanych z aluminium lub tytanu.