Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Opony bezdętkowe (Tubeless Ready) – oznaczenie, sposób działania i uszczelnianie systemu

Data aktualizacji: 02-11-2022

Z sezonu na sezon w branży rowerowej pojawiają się nowe technologie. Jednym z przełomowych odkryć są niewątpliwie opony bezdętkowe do roweru, czyli Tubeless. Zagościły one w naszych dwóch kółkach na dobre – popularność tego rozwiązania bezustannie wzrasta. Dlaczego tak się dzieje i jakie są zalety systemu bezdętkowego? O wszystkim opowiadamy w poniższym wpisie, w którym wspomnimy też o oznaczeniach opon oraz ich naprawie. Zapraszamy do artykułu!

Nalewanie mleczka uszczelniającego do opony bezdętkowejNalewanie mleczka uszczelniającego do opony bezdętkowej

Jedną z dat uznawanych za początek ery opon Tubeless jest moment uzyskania patentu przez firmę MAVIC. Francuska marka zyskała wówczas wyłączność na rozwiązanie UST – stało się to już w połowie 2001 roku. Od tego czasu wielu producentów podjęło walkę o miejsce na podium w technologicznym wyścigu o najlepsze opony bezdętkowe do roweru. Chociaż wydaje się, że poznaliśmy już wiele systemów i rozwiązań, nowe udogodnienia cały czas zaskakują i sprawiają, że nasze koła z mlekiem uszczelniającym stają się coraz lepsze. Choć opony Tubeless wymagają wcześniejszej konwersji, warto się zdecydować – zalety są naprawdę liczne.

Zanim przejdziemy do szczegółów, zacznijmy od najważniejszych różnic pomiędzy wszystkimi dostępnymi na rynku rozwiązaniami: oponami dętkowymi, Tubeless oraz szytkami:

Opony Tubeless budowa i zalety.Czym jest Tubeless? Oponą pozbawioną dętki i uszczelnioną za pomocą specjalnego płynu.

Opona bezdętkowa – co to jest?

Czym jest Tubeless? Rozszyfrowanie nazwy nie należy do trudnych zadań – dzięki takiej oponie możemy poruszać się rowerem bez zastosowania dętki. Zasada działania jest bardzo prosta. Konstrukcja koła ma specjalny profil obręczy, której ranty mają zdecydowanie inny kształt niż w przypadku standardowych modeli. Dzięki temu opony bezdętkowe do roweru klinują się w rowkach jeszcze mocniej i głębiej niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Sprawia to, że powietrze nie ma gdzie uciec – nawet przy niższym ciśnieniu. Obręcz musi zostać uszczelniona specjalną taśmą zapobiegającą ulatnianiu się powietrza przez otwory na nyple. Taka sytuacja ma oczywiście miejsce, jeśli owe dziurki znajdują się w obręczy – pamiętajmy, że na rynku są także modele bez nich. Brak otworów ułatwia jazdę przy użyciu rozwiązania Tubeless.


Kolejną ważną rzeczą są opony bezdętkowe. Mieszanka gumy w takim modelu jest zdecydowanie lepszej jakości. W ogumieniu często odnajdziemy także dodatkową warstwę, najczęściej z butylu. Konstrukcja wymaga też zastosowania gęstszego oplotu TPI, a także dokładniejszego trzymania się wymiarów produkcyjnych. W połączeniu ze wzmocnionymi bocznymi ściankami, taka budowa opony oznacza wyjątkową szczelność. Dzięki temu uzyskujemy również wyższą odporność na przebicia i rozcięcia – mikroskopijne pory gumy nie przepuszczają powietrza. Ciśnienie jest dokładnie utrzymywane, dlatego nie ma potrzeby pompowania opon w rowerze przed każdą jazdą. Dla rowerów MTB przykładem takiej opony może być Continental Terra Hardpack, do szosówek odpowiednia będzie choćby Vittoria Rubino Pro G2.0, zaś do graveli Tufo Thundero TR. Wyposażony w opony bezdętkowe rower znacznie łatwiej przywrócić do sprawności w razie przebicia ogumienia.

Co zastępuje dętkę, do której przyzwyczaiła się większość z nas? Taką rolę pełni specjalny płyn zwany uszczelniaczem lub mleczkiem. Najczęściej jego bazą jest lateks, który w momencie przebicia, czyli gwałtownej zmiany ciśnienia, momentalnie zastyga w danym miejscu. W ciągu kilku sekund tworzy od środka elastyczną i trwałą łatkę pozwalającą na kontynuowanie jazdy. Szybkość zasklepiania przebić i niezawodność tego systemu sprawiła, że to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań stosowanych na zawodach – nie tylko MTB, ale też szosowych. Dzięki uszczelniaczowi przebicie łata się samo, co więcej – rowerzysta często nawet nie wie, że uszkodził oponę! Jest to zatem idealny wybór szczególnie dla osób, które jeżdżą w długie i oddalone od cywilizacji trasy

Szukając odpowiedniego preparatu, warto zwrócić uwagę na produkty marek specjalizujących się w konserwacji systemów bezdętkowych. Należy do nich mleczko uszczelniające Momum Gum – poradzi sobie z przebiciami o średnicy nawet 6 mm. Inni sprawdzeni producenci to Peaty's oraz Barbieri.

Jakie jeszcze są zalety opon bezdętkowych? Takie ogumienie pozwala na zastosowanie dużo niższego ciśnienia, dzięki czemu rośnie jego przyczepność do podłoża. Bardzo przydaje się to w terenie, np. jeśli nasza trasa jest pełna piasku. Warto od razu wyposażyć się również w dedykowany aplikator, który zdecydowanie ułatwi proces instalacji.

Oznaczenie opony bezdętkowej

Jak rozpoznać oponę bezdętkową w rowerze? Spójrzmy na oznaczenia, które powiedzą nam o możliwości zastosowania jej w systemie bez dętki. Aktualnie firmy mają kilka sposobów na przekazanie nam takiej informacji. Dzięki napisowi na oponie dowiemy się czy to model Tubeless, czy standardowy.

UST – koła bezdętkowe do roweru Mavic

Jak już wspomnieliśmy, system dopasowania kół i opon szosowych UST został stworzony przez markę Mavic. Takie oznaczenie można odnaleźć też na produktach firmy Hutchinson.

Opona Tubeless Ready lub Tubeless Easy

Wiele osób zastanawia się: „Tubeless ready - co to znaczy?” Tymczasem TL Easy oraz Ready to nic innego, jak oznaczenia stosowane przez niemiecką firmę Schwalbe. W rzeczywistości oznaczają to samo, czyli przystosowanie do zastosowań z dętką lub bez niej. Tubeless Ready to także termin, który można znaleźć w nomenklaturze marek Continental oraz Maxxis. Stanowi więc najbardziej popularne oznaczenie opony bezdętkowej.

Wlewanie mleczka do opony przez specjalny wentylAplikacja mleczka jest prosta i nie zajmuje dużo czasu

Znajomość wszystkich symboli na ogumieniu nie tylko sprawi, że rozpoznamy model bezdętkowy, ale też będziemy wiedzieć jak czytać rozmiar opon rowerowych.

Hookless czy hooked?

Obręcz przystosowana do technologii może występować w jednym z dwóch standardów – hooked (z zakrzywionym rantem) lub hookless

Więcej o różnicach pomiędzy tymi rozwiązaniami dowiesz się z tekstu "Koła hookless – przewodnik po nowej technologii".

Sprawdź jak przerobić koła na system Tubeless w naszym filmowym poradniku:

Uszczelnienie opony bezdętkowej

Aby uzyskać oponę bezdętkową, musimy przeprowadzić konwersję na system Tubeless. Potrzebny jest do tego całkiem spory zestaw akcesoriów. Jak uszczelnić oponę bezdętkową w rowerze? Wbrew pozorom jest to prosta czynność, która większości z nas nie zajmie większego problemu. Niezbędne będą koła z obręczami i oponami przystosowanymi do systemu Tubeless.

Ile mleka wlać do opony rowerowej Tubeless?

Powinniśmy także wyposażyć się w specjalne wentyle, uszczelniacz, a także taśmę do obręczy – jeśli nasze koła nie miały takiej zamontowanej fabrycznie. Wszystkie te akcesoria zawiera zestaw bezdętkowy Peaty's Conversion Kit. 

Obręcze powinniśmy dokładnie odtłuścić, a następnie starannie okleić ich środek specjalną taśmą. Szerokość taśmy powinna być wystarczająca, aby okleić otwory na nyple, lepiej jednak jeśli mamy większy rozmiar – taki, aby opona docisnęła potem brzegi taśmy. Kolejnym krokiem jest zamontowanie wentylu. Ogumienie zakładamy przy pomocy specjalnych łyżek, najlepiej jeśli wykonane są z tworzywa. Zostawiamy mały fragment opony ześlizgnięty z obręczy. To przez tę szczelinę, niezałożonego jeszcze ogumienia, nalewamy uszczelniacz. W zależności od rodzaju mleczka i koła, stosuje się różne ilości płynu. Najlepiej zastosować się do zaleceń podanych w instrukcji producenta.

Mleczko wylewające się z opony na ziemię w czasie zakładania ogumieniaOpona Tubeless wymaga wcześniejszej konwersji. Koła z mlekiem są lżejsze i bardziej wydajne od standardowych modeli

Po wlaniu mleczka powoli przetaczamy koło w pozycji pionowej tak, aby zsunięty z rantu fragment opony znalazł się na górze, a zawartość koła spłynęła w dół. Teraz należy założyć oponę do końca. Gdy wszystko znajdzie się na miejscu musimy gwałtownie napompować koło używając kompresora lub specjalnej pompki do opon tubeless. Usłyszymy charakterystyczny dźwięk opony, która wskakuje na swoje miejsce. Skontrolujmy ciśnienie i przysłuchajmy się, czy nic się nie ulatnia. Jeśli wszystko się powiodło, mamy gotowe koło bezdętkowe – przygotowane przez nas samych. Przy okazji możemy sobie przypomnieć jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych. Temu zagadnieniu poświęciliśmy osobny wpis.

Przebicie opony bezdętkowej – jak postępować?

Zamysł opon rowerowych Tubeless był taki, aby naprawiały się same. Mleczko zawarte w ogumieniu jest w stanie zasklepić przebicie – dotyczy to większości przypadków. Jeśli jednak natrafimy na bardzo ostre skały w górach albo rozbite szkło na drodze, rozcięcie może okazać się trudne do załatania.

W takim przypadku możemy postąpić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest założenie do ogumienia zwykłej dętki i dojazd na niej do domu, gdzie można na spokojnie poradzić sobie z awarią gumy. 

Drugą opcją jest naprawa opony bezdętkowej na trasie, co nie zawsze, ale często jest możliwe za możliwą specjalnych akcesoriów. Szczegółowe porady na temat tego, jak ten proces przeprowadzić, znajdziesz w poradniku – jak naprawić przebitą oponę rowerową? Systemowi tubeless poświęciliśmy tam osobny akapit.

Sprawdzone płyny uszczelniające do opon bezdętkowych:

Nowość

Płyn do czyszczenia opon DYNAMIC Wipe Out
3,5

2 opinie

58 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa
Płyn uszczelniający do opon TREZADO
5,0

7 opinii

31 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Płyn uszczelniający TUFO Standard
33 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Płyn uszczelniający do opon ZEFAL
4,5

2 opinie

34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Płyn uszczelniający BARBIERI No Stop
4,0

1 opinia

34 ,99 zł
Cena katalogowa: 49 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Mleczko uszczelniające BARBIERI Professional No Stop
4,2

5 opinii

36 ,99 zł
Cena katalogowa: 39,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Uszczelniacz do opon MOMUM Gum
4,7

19 opinii

36 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Aplikator mleczka uszczelniającego BARBIERI
4,6

32 opinie

36 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Płyn uszczelniający WTB TCS 2.0
4,8

11 opinii

37 ,99 zł
Cena katalogowa: 40 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Uszczelniacz do opon AIROLUBE Tyre Sealer
37 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Płyn uszczelniający TUFO Carbon
5,0

3 opinie

42 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!

Nowość

Płyn uszczelniający DYNAMIC Bar Keeper
43 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!

WYPRZEDAŻ

Płyn uszczelniający do opon CYCLON Tyre Sealant
43 ,99 zł
-10% Najniższa cena: 48,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa
Płyn uszczelniający PEATY'S Holeshot Tubeless Sealant
5,0

4 opinie

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Warszawa (CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie

Nowość

Płyn uszczelniający MILKIT Road Gravel Tubeless
49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!

Nowość

Płyn uszczelniający MILKIT Tubeless
49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie w poniedziałek!