Czym charakteryzuje się rower enduro?

Data aktualizacji: 23-12-2020

Kolarstwo górskie niejedno ma imię i wielu zwolenników. Niektórzy preferują cross-country, downhill, trial czy freeride, a inni enduro. Rower przeznaczony do tej ostatniej z wymienionych dyscyplin przyniesie wiele satysfakcji podczas wielogodzinnych wypadów po trudnym terenie. Jakie elementy wyposażenia powinien posiadać?

Konstrukcja roweru górskiego nie jest uniwersalna. W każdej dyscyplinie komponenty muszą być odpowiednio dobrane. O ile napęd może być często wykorzystywany w rowerach MTB różnych typów, rama, zawieszenie i koła są już mocno spersonalizowane. Wszystko po to, aby czerpać maksymalną przyjemność z jazdy, która niekiedy wymaga jednak technicznych umiejętności. Przykładowo amortyzator przedni ma w XC skok przeważnie 100 mm, a w enduro co najmniej 140 mm. Więcej na ten temat piszemy w dalszej części tekstu. Rower powinien więc być zgodny ze swoim przeznaczeniem i doskonale dopasowany do właściciela.

rowerzysta na szlakuW enduro to rider wyznacza sobie trasę.

Co to jest enduro?

Zanim odpowiemy na pytanie, jaki rower do enduro wybrać i czym powinien się charakteryzować, dowiedzmy się, co oznacza termin „enduro”.

Tego samego określenia używa się w stosunku do dyscypliny motorowerowej, jak i MTB. Nie bez powodu zresztą. Rowery i motory sprawdzające się w tej dziedzinie to uniwersalne sprzęty terenowe o sportowym charakterze, które niejednemu użytkownikowi dostarczą sporo emocji.

W enduro MTB przydadzą się umiejętności sprawnego pokonywania nie tylko krętych ścieżek, szlaków pełnych nierówności, ostrych zjazdów i wymagających podjazdów. To od rowerzysty zależy jaką drogę obierze, ponieważ w tej kwestii ma pełną dowolność. Dla rowerów enduro nie ma miejsc niedostępnych, a im ciekawiej i różnorodniej, tym oczywiście lepiej. Można wtedy poszaleć i nawet nieco odbić się od ziemi. Nie liczą się wyniki, atrakcyjny czas przejechania tylko dobra zabawa. To kwintesencja prawdziwego enduro. Rower powinien więc dawać swobodę, być niezawodny a rowerzysta móc wykorzystywać pełnię jego możliwości.

Rower do enduro – jaki wybrać?


Modele sprawdzające się w tej odmianie kolarstwa górskiego łączą w sobie cechy pochodzące zarówno z rowerów do cross-country, freeride czy downhill. Muszą więc przede wszystkim być zbudowane z wytrzymałych i lekkich części, ponieważ bezpieczeństwo rowerzysty w terenie, zależy nie tylko od niego samego. Przy większej masie jednośladu (powyżej 16 kilogramów) ciężej byłoby sprawnie podjechać z płaskiego odcinka i pedałować pod górę. Przykładowo Kellys Swag 30 waży zaledwie 14,6 kilograma.


Kluczowa jest także geometria w rowerach enduro. Ta na przestrzeni lat sporo ewoluowała, a producenci prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach mających na celu polepszenie jakości jazdy i pewne prowadzenie. Kąt główki ramy zmniejszył się z 70 do 65 stopni, co wpłynęło między innymi na większą stabilność podczas zjazdów. Dodatkowo zadbano, by suport był nisko osadzony, a górna rura nieco dłuższa, by sylwetka mogła być pochylona i agresywna. Ku temu ma służyć także szeroka kierownica i krótki mostek, gwarantujące nie tylko pewne prowadzenie. Odbija się to nieco na skręcaniu. Aby przeprowadzić taki manewr, musimy się przeważnie mocniej pochylić. Kierownica nie reaguje tak ochoczo na ruch rowerzysty, jak w przypadku modelu XC.    

Amortyzacja i skok widelca to kolejne cechy, na które warto zwrócić uwagę, decydując się na rowery enduro. Full zawieszenie sprawia, że jeździ się dużo lepiej, a w połączeniu ze skokiem w granicach 140-180 mm trudny teren nie da się tak bardzo riderowi we znaki. Doskonałym przykładem jest tutaj model pochodzący z oferty marki Kellys – Thorx 30.

Nie należy zapominać o napędzie. Coraz popularniejszą opcją są konfiguracje 1x12, dzięki którym zakres przełożeń można bez problemu dostosować do warunków na trasie. Riderowi także dużo łatwiej jest zmieniać biegi, ponieważ obsługuje on tylko jedną manetkę. Wybierając rower enduro, warto zwrócić także uwagę czy posiada on regulowaną sztycę typu dropper, a więc taką, dzięki której opuścimy siodełko przed podjazdami albo trudnymi sekcjami, bez konieczności schodzenia i robienia przymusowej przerwy. W kwestii wielkości kół tutaj producenci proponują 27,5 lub 29 cali, choć ta druga wersja zyskała większą przychylność rowerzystów. Co ciekawe, coraz częściej w ofercie producentów można spotkać także mix kół. Z przodu montowane są 29-calowe, a z tyłu – 27,5-calowe. Takie rozwiązanie ma sprawić, że skręcanie będzie prostsze (krótszy tylny trójkąt), a jazda bardziej komfortowa (duże koło z przodu ułatwia sprawne przetaczanie się przez przeszkody).

Rower trail vs enduro – jakie są różnice?

Jak wspomnieliśmy na samym początku, kolarstwo górskie niejedno ma imię, stąd taka różnorodność w wyborze roweru MTB. Jeśli ktoś chciałby dla przyjemności wybrać się na wielogodzinny wypad po singletrackach i nie najtrudniejszych górskich ścieżkach, powinien postawić raczej na wygodnego traila niż enduro na przykład na Orbea OIZ H30 z 29-calowymi kołami.

Modele trailowe są nieco lżejsze od swoich braci bliźniaków, a różnicę widać również w amortyzacji. Mniejszy skok na poziomie 120-140 mm pozwoli bezproblemowo uporać się nierównościami i przeszkodami, jak na przykład strome podjazdy, aby komfortowo pokonać nie za trudną trasę.