Koszyk

Koszyk jest pusty

Mandaty dla rowerzystów 2020 - przewodnik po przepisach

15.04.2020

Bywają sytuacje, kiedy nie jesteśmy pewni, kto ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów. Czy jazda bez kasku na rowerze jest dozwolona? Jakie są konsekwencje jazdy rowerem po alkoholu? Nieznajomość odpowiedzi na te i wiele innych pytań bywa źródłem konfliktów i niepotrzebnego stresu, a nieraz i mandatów. Najlepiej uniknąć ich dzięki temu krótkiemu przewodnikowi po przepisach rowerowych i mandatach dla rowerzystów na rok 2020.

Aktualne przepisy dla rowerzystów w 2020

Czy to wypad z zakupami do babci, czy wielogodzinna eskapada po bezdrożach - rowerzyści muszą znać kodeks drogowy. Przepisy rowerowe przydają się zwłaszcza, kiedy poruszamy się po mieście i drogach publicznych, czego trudno dziś uniknąć. Ich znajomość nie tylko pomoże uchronić się przed mandatami, ale też czuwać nad naszym bezpieczeństwem. Wiadomo przecież, że rowerzysta w konfrontacji z autem jest na przegranej pozycji.

Zasady obowiązujące rowerzystów jasno określają ustawa z 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Według pierwszej z wymienionych regulacji prawnych, rowerem nazwiemy każdy jednoślad o szerokości do 90 cm, napędzany siłą mięśni, z ewentualnym napędem dodatkowym o charakterze pomocniczym.

Co ważne, dorośli rowerzyści nie potrzebują żadnych specjalnych uprawnień, wystarczy sam dowód osobisty. Dzieci do lat 10 muszą poruszać się pod opieką opiekunów. Nastoletni cykliści mają natomiast obowiązek posiadania karty rowerowej lub pełnoletni prawa jazdy kat. B1.

Jak jeździć rowerem po mieście i poza nim? Mandaty 2020

Przepisy rowerowe wyróżniają dwa typy tras dedykowanych rowerzystom. Droga rowerowa to część infrastruktury wydzielona konstrukcyjnie lub za pomocą ograniczników bezpieczeństwa (słupki, ogrodzenia, znaki), a pas rowerowy to wyodrębniona  (np. malowaną linią) i oznakowana część jezdni, prowadząca w jednym kierunku. 

rower na ścieżce rowerowejWarto patrzeć na oznaczania, które informują rowerzystów, gdzie mogą się poruszać.

Rowerzyści mogą poruszać się drogami publicznymi oraz wspomnianymi drogami i pasami dla rowerów. Zakaz jazdy na rowerze obowiązuje jedynie na drogach ekspresowych, autostradach i tych jezdniach, wzdłuż których poprowadzono dedykowaną tym pojazdom trasę w danym kierunku. Jeśli taka istnieje – jest obowiązek korzystania z niej. Trzeba też zwracać uwagę na znak drogowy B-9, czyli zakaz wjazdu rowerów.

Z życia wiemy jednak, że w Polsce i na świecie nie ma jednego modelu drogi rowerowej. Mogą być wykonane z różnorodnych materiałów o dowolnej kolorystyce i wydzielone na rozmaite sposoby. Warto więc poświęcić chwilę na rozpoznanie nowej przestrzeni (zwłaszcza znaki poziome i pionowe), żeby nie narazić się na mandaty.

W przepisach rowerowych możemy natknąć się też na pojęcie śluzy rowerowej. Jest to oznakowane miejsce przed skrzyżowaniem, często malowane na czerwono, przeznaczone do zatrzymania rowerów przed ustąpieniem pierwszeństwa. W Polsce to dość rzadkie rozwiązanie, ale możemy na nie natrafić w większych aglomeracjach. Łatwiej spotkać się z nimi za granicą, w miastach stawiających na ruch rowerowy, np. w  Pekinie, Groningen czy Kopenhadze. Pamiętajmy, że jako rowerzyści jesteśmy zobowiązani jeździć możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

Możliwe mandaty:

  • Naruszenie ruchu pieszych na drogach dla rowerów – 50 zł,
  • Nieustąpienie miejsca pieszym przez kierującego rowerem korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych – 50 zł,
  • Nieopuszczenie śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku – 50 zł,
  • Naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu – 100 zł,
  • Niestosowanie się do znaków C-13 "droga dla rowerów" – 100 zł (tyle samo za zignorowanie STOP-u),
  • Zatrzymywanie pojazdu na drodze dla rowerów – 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed nimi (na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu też za nimi) – 200 do 500 zł.

Czy można jechać ulicą, gdy obok jest droga dla rowerów?

Według aktualnych przepisów rowerowych, cykliści mają obowiązek jeździć drogami im dedykowanymi, jeśli te prowadzą zgodnie z obranym kierunkiem jazdy. W idealnych warunkach ta zasada byłaby wystarczająca, ale co, jeśli poruszamy się jezdnią tylko chwilowo (do najbliższego skrętu), a od drogi rowerowej dzielą nas barierki, tramwaje i pozostałe pasy ruchu drogowego? 

W 2016 roku warszawski Sąd Rejonowy wydał wyrok w sprawie rowerzysty jadącego prawą stroną trzypasmowej jezdni. Po drugiej stronie znajdowała się dwukierunkowa droga dla rowerów, z której ten nie skorzystał. Rowerzysta nie przyjął mandatu, tłumacząc swoją decyzję brakiem możliwości zjechania na drogę dla rowerów. Ten argument okazał się decydujący i przesądził o wygranej kolarza. Rowerzyści mogą poruszać się jezdnią do najbliższego zjazdu lub dojazdu do przeciwległej drogi rowerowej, jeśli znaki nie stanowią inaczej.

Możliwy mandat:

  • Naruszenie obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu rowerowego, biegnących w kierunku jazdy rowerzysty – 50 zł.

Czy dostanę mandat za jazdę rowerem po chodniku?

Rowerzyści korzystają z dróg dla rowerów, a tam, gdzie nie ma alternatywy – z jezdni. A jak to jest w przypadku jazdy rowerem po chodniku? Nowe przepisy mówią, że w standardowych warunkach przestrzeń dla pieszych może służyć wyłącznie najmłodszym rowerzystom (do lat 10) z opiekunami. Od tej zasady są jednak dwa wyjątki. Z pierwszą, nietypową sytuacją mamy do czynienia na jezdniach, gdzie nie ma drogi, ani pasa dla rowerów, auta jadą powyżej 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości. Drugim wyjątkiem są niesprzyjające warunki atmosferyczne. W obu przypadkach, dla większego bezpieczeństwa, dozwolono na korzystanie z chodnika.

Przy okazji, warto zaznaczyć, że za każdym razem gdy rowerzysta pojawia się na chodniku, musi bezwzględnie ustępować pierwszeństwa pieszym. Przepisy rowerowe zobowiązują nas wówczas do zachowania szczególnej ostrożności.

Możliwy mandat:

  • Naruszenie zakazu poruszania się rowerem w ciągu pieszym – 50 zł.

Obowiązkowe wyposażenie roweru – aktualne przepisy rowerowe 2020

Jazda rowerem wiąże się nie tylko ze znajomością przepisów rowerowych, ale też z odpowiednim wyposażeniem roweru. W zależności od stopnia naszego nieprzygotowania do jazdy, brak odpowiednich elementów może skutkować mandatem w wysokości od 50 do 500 złotych. Warto więc sprawdzić czy posiadamy je wszystkie:

  • światła przednie – przynajmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • światła tylne – przynajmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, ale o kształcie innym niż trójkąt oraz przynajmniej jedno światło pozycyjne czerwone,
  • co najmniej jeden działający hamulec,
  • dzwonek bądź inny sygnał ostrzegawczy o dźwięku nieprzeraźliwym.

UWAGA! Rowerzyści nie są zobowiązani do posiadania świateł pozycyjnych, gdy ich użycie nie jest wymagane, czyli w ciągu dnia.

Jazda bez kasku na rowerze, a przepisy dla rowerzystów 2020

Zgodnie z aktualnymi przepisami rowerowymi w Polsce nie ma konieczności jazdy w kasku. Sprawa ta od lat budzi wiele emocji. Podejmowano już próby zmiany prawa w tym zakresie, ale bezskutecznie. Problem polega na tym, że istnieją badania, które dowodzą, że przymus posiadania kasku wpływa ujemnie na ilość rowerzystów, ale nie przekłada się na zmniejszenie liczby wypadków. Dodatkowo okazało się, że kierowcy aut mimowolnie przejeżdżają bliżej rowerzystów wyposażonych w kaski. 

rodzina na rowerzeZakładanie kasku zwiększa poczucie bezpieczeństwa na drodze.Warto jednak zainwestować w ten element wyposażenia. Na co dzień dochodzi do wielu incydentów, w których kaski rowerowe znacząco łagodzą skutki niebezpiecznych upadków, albo wręcz chronią życie. Trzeba pamiętać, że rowerzyści należą do grupy silnie narażonej na groźne urazy głowy. Nie ma niestety statystyk obrazujących ilu poszkodowanych rowerzystów w trakcie wypadków miało na sobie kask, a ilu nie. Znane są jednak przypadki, kiedy jazda na rowerze bez kasku zadecydowała w sądzie o zaniżeniu kwoty odszkodowania za wypadek. Warto więc osobiście przeanalizować, w jakich sytuacjach korzystamy z roweru i jak bardzo jesteśmy podczas naszych jazd narażeni na niebezpieczeństwo.

Dziecko na rowerze, czyli co rodzic wiedzieć powinien

Wyposażenie roweru dziecięcego nie różni się od standardowego. Tak samo jest z zabezpieczeniem głowy –  jazda na rowerze bez kasku jest dozwolona. Wielu rodziców stawia jednak na bezpieczeństwo i zaopatruje swoje pociechy w kaski. Trzeba przyznać, że to rozsądny wybór, gdyż dzieciaki poruszają się chwiejnie, często wywracają, a ich układ kostny jeszcze się rozwija. Najmłodsi (do 10 roku życia) mogą jeździć z opiekunami po chodnikach. Starsze dzieci i nastolatkowie muszą już umieć korzystać z dróg rowerowych i przepisów dla rowerzystów oraz posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kat. B1.

Dziecko do 7. roku życia może być przewożone na rowerze, ale musi być umieszczone na dodatkowym siodełku (foteliku), zapewniającym bezpieczną jazdę. Możliwe jest też wykorzystanie przyczepki. Należy jedynie sprawdzić, czy zespół pojazdów, czyli rower z przyczepą, nie przekracza przepisowych 4 metrów długości. 

Możliwe mandaty:

  • Naruszenie obowiązku przewożenia dziecka do lat siedmiu na dodatkowym siodełku – 50 zł,
  • Kierowanie bez uprawnienia rowerem i wózkiem rowerowym – 100 zł.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Bez względu na okoliczności, kolarz nie może przejechać przez przejście dla pieszych. Jazda możliwa jest wyłącznie po osobno oznakowanym przejeździe rowerowym. Przepisy dotyczące rowerzystów jasno zezwalają na przemieszczanie się po nim na dwóch kołach. Co więcej, rowerzyści mają wówczas pierwszeństwo przed autami na drodze. Warto jednak podejść do sprawy zdroworozsądkowo i sprawdzić, czy jest bezpiecznie. Po pierwsze, dlatego, że przepisy rowerowe przewidują mandat za wjazd pod pojazd, który był na przejeździe przed nami. Po drugie – przejazdy bywają słabo oświetlone i oznakowane, a czyjaś pomyłka nie powinna nas kosztować ani zdrowia, ani życia.

Możliwe mandaty:

  • Zwalnianie lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej przyczyny na przejeździe dla rowerzystów – 100 zł,
  • Wjeżdżanie bezpośrednio przed jadący pojazd na przejeździe dla rowerzystów – 150 zł,
  • Wyprzedzanie na przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi – 200 zł,
  • Nieustąpienie pierwszeństwa przez skręcający pojazd, rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi – 350 zł,
  • Nieustąpienie pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów – 350 do 500 zł,
  • Wyprzedzanie na przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi (w przypadku wyprzedzania pojazdu wielośladowego) – 500 zł.

Jazda rowerem po alkoholu – wysokości mandatów w 2020 roku

Przepisy rowerowe w Polsce zakazują jazdy po spożyciu napojów procentowych. Należy pamiętać, że jazda na rowerze po alkoholu to zagrożenie nie tylko dla cyklisty, ale też dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Prawo wyróżnia stan po użyciu (0,2 – 0,5 promila) i stan nietrzeźwości (0,5 promila i więcej). W pierwszym wypadku, oprócz mandatu, rowerzyście grozi do 14 dni aresztu lub grzywna do 5000 zł. W drugim wypadku areszt może się przedłużyć nawet do 1 miesiąca, ale nie zmienia się maksymalna kwota uznaniowej grzywny. Jej wysokość zależy od okoliczności, w jakich sprawdzono kolarza. Im większe szkody spowodował – tym wyższa kara go czeka.

Co ważne, w efekcie jazdy rowerem po alkoholu, rowerzysta nie może stracić prawa jazdy. Może za to zostać sądownie ukarany zakazem prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne na okres od 6 miesięcy do 3 lat, co dla niejednego kolarza byłoby bardziej dotkliwe, niż uszczuplony portfel.

Możliwe mandaty:

  • Przewożenie osoby w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu – 150 zł,
  • Jazda w stanie po użyciu alkoholu – 300 do 500 zł, 
  • Jazda w  stanie nietrzeźwości – 500 zł.

Jak jeździć rowerem w grupie i w parach?

Bywa, że na rowerową wycieczkę lub trening wybieramy się w towarzystwie drugiej osoby. Warto wówczas zdawać sobie sprawę z tego, jak można poruszać się po drogach w tandemie. Przepisy rowerowe zezwalają na jazdę rowerem obok siebie, jeśli nie stwarza to zagrożenia w ruchu. Jeśli jedziecie w parze, w sytuacji awaryjnej obie osoby powinny jak najszybciej wrócić do jazdy przy prawej krawędzi jezdni.

Natomiast jeśli poruszacie się większą grupą, możecie zorganizować się w kolumnę. Zgodnie z przepisami dla rowerzystów, obok siebie może jechać do 15 jednośladów. Jeśli grupa jest większa, powinna się podzielić na kilka kolumn, między którymi trzeba pozostawić 200-metrowe odstępy. Wówczas samochody mogą je bezpiecznie wyprzedzać. Poza tym, kolumnę obowiązują identyczne przepisy, jak wszystkich uczestników ruchu.

Kierujący pojazdem wyprzedzającym, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz bezpieczny odstęp, który ma być nie mniejszy niż 1 metr. 

Możliwe mandaty:

  • Naruszenie zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu – 50 zł,
  • Wjeżdżanie między jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe – 100 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – 200 zł.

Za co rowerzysta może dostać mandat w 2020 roku?

Spośród gąszczu reguł kodeksu drogowego, warto wyłuskać jeszcze tych kilka zasad, które mogą uchronić rowerzystów przed często popełnianymi błędami, a co za tym idzie – mandatami. To przepisy rowerowe dotyczące stylu jazdy. Ich ignorowanie często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach. Zapamiętajcie je i jedźcie bezpiecznie!

  • Jazda bez trzymania przynajmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – 50 zł,
  • Czepianie się pojazdów – 100 zł,
  • Przejazd na czerwonym świetle – 100 zł,
  • Wyprzedzanie rowerem innego roweru na zakręcie – 300 zł,
  • Hamowanie w sposób powodujący zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienie – 100 do 300 zł.