Rower fitness – cechy ramy
Rower typu fitness został stworzony z myślą o osobach, które chcą szybko poruszać się w mieście. Świetnie sprawdza się na ścieżkach rowerowych i asfaltach. Stanowi znacznie bardziej komfortową alternatywę dla modeli szosowych i graveli. Łączy je lekka rama – najczęściej z aluminium – oraz sztywny widelec, dzięki czemu konstrukcja niewiele waży, a co za tym idzie, pozwala na dynamiczną jazdę.
Detale w rowerach typu fitness
Rowery typu fitness wyróżniają się płaską kierownicą typu flat bar (czasem z rogami na końcu gripów). To podczas jazdy w mieście wygodniejsza alternatywa dla popularnego w modelach sportowych kierownicy typu baranek.
Męskie i damskie rowery fitness bazują na klasycznym osprzęcie rekreacyjnym. Trudno jest wskazać zaprojektowane specjalnie do nich grupy napędowe lub hamulce. Z reguły im droższy produkt, tym komponenty bardziej zaawansowane.
Jednym z większych wyróżników rowerów fitness są natomiast opony. Z reguły stosuje się obręcze 28”, na których montowane jest dość wąskie ogumienie, które ułatwia rozwijanie większych prędkości i poprawia zwinność pojazdu. Niekiedy jednak producenci stawiają na ogumienie szersze, ponieważ lepiej tłumią drgania, co zwiększa komfort.
Rower fitness a rower crossowy
Zarówno rowery fitness, jak i crossowe to propozycje przeznaczone dla aktywnych osób, które korzystają z dwóch kółek rekreacyjnie. Nie wyposaża się je w dodatkowe akcesoria, takie jak błotniki, bagażnik czy podpórkę, co pozwala obniżyć masę konstrukcji. To jedna z cech, które sprawia, że są z reguły lżejsze niż rowery trekkingowe czy miejskie.
Chociaż na pozór mają ze sobą dużo wspólnego, ich konstrukcje się różnią. Pierwsze, jak wspominaliśmy, są inspirowane modelami szosowymi. Drugie natomiast wywodzą się z MTB. Prawie zawsze wyposażane są w amortyzator, dzięki któremu świetnie sprawdzają się także w lekkim terenie.
Rowery fitness damskie i męskie
Trudno jest wskazać różnice, które pozwalają jednoznacznie określić, jaki powinien być rower fitness damski, a jaki męski. Najczęściej spotykane są modele unisex, w których stosuje się uniwersalne siodełka czy chwyty, pozwalające na komfortową jazdę. Nie ma wyraźnych różnic w przypadku budowy konstrukcji. Cechą charakterystyczną tego typu pojazdów jest wysoka górna rura ramy. Można także zastosować uproszczenie, że w mniejsze ramy wyposaża się propozycje dla kobiet, a większe dla mężczyzn, co ma związek z budową anatomiczną użytkowników. Nie jest to jednak regułą.
Obecnie projektanci marek kolarskich stawiają głównie na uniwersalną kolorystykę. Ramy lakieruje się najczęściej m.in. na popularne odcienie czerni, szarości, bieli, czerwieni czy zieleni. Rzadkością są damskie rowery fitness wyróżniające się typowo kobiecym wzornictwem, co niekiedy zdarza się w przypadku rowerów szosowych.